Jump to content

nekter å trutne

hav fisker`n

Recommended Posts

Spørs om du ikke må gjøre ett skikkelig skippertak under vannlinja til våren igjen.

Kan være lurt og skifte klink, evt klinke om under vannlinja!

Fikk ikke helt tak i om du har båten på land om vinteren, men om du har det så bør båten trutne en ukes tid etter utsett før du starter opp motor.

Ellers kan du bruke fett utvendig i overgangene på bordgangen.

Det virker veldig bra.

Ville tatt båten på land og sjekket bunnboltene som går tvers gjennom fundamentet og skroget.

Slik du beskriver det, er det ETTER at motoren har vært i bruk båten lekker mest, og da tipper jeg at dette kan være lurt å sjekke. Bunnboltene kan være tært, eller at messing skivene på utsiden er mye tært.

Lekkasje rundt propell og rorhylse er også tenkelig i denne sammenheng.

Båten "setter" seg når du går og da kommer deler av skroget som ikke er trutnet i berøring med sjøen og vannet kommer inn.

Hvis saumer eller kjølspiker er dårlige, tror jeg lekkasjen ville være den samme hele tiden.

Men detter bare teorier.

Det beste er å ha en ekstra person ombord som leter etter lekkasjen under fart, mens den andre styrer skuta!!

Mulig det, bare at jeg i løpet av de 50 år jeg har smurt trebåter aldri har opplevet det  -  og heller aldri har hørt om noen som har opplevet det  :wink:  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Dette har jeg ved selvsyn sett ved metning av en pram og en garasjeport nå var vel tykkelsen her noe mindre en på en større båt men jeg har og hørt de som har fortalt at de har mettet dekkene sine til det syntes på undersiden. Mener og jeg har og lest en repotasje i båtmagasinet engang om en som mettet båten sin til det syntes på innsiden

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Hei igjen.

Det er helt riktig at et trebåtskrog kan mettes med oljer, for å få dette til må oljen blandes med f.eks terpentin for at den skal penetrere. I spjær båtbyggeri på hvaler har jeg selv vært med å vasse rundt i skroget med langkost for å smøre skroget innenfra. 200 liter med rå linolje og am.terpentin som vi vasket opp etter hua med koster. Det tar utrolig lang tid men det trekker til slutt igjennom. Hvis skroget er vanntrukkent kan det brukes ennå tynnere olje for å erstatte vann i treverk da den penetrerer inn og fortrenger vann. På klinkebyggde båter blir det brukt bomulsgarn eller bomullstrie som er trukket i tjære for å tette og for å bevare sømkanten. Har selv i min ungdom byttet bordganger på forskjellige båter og har ikke kommet over noen uten en form for tetting mellom bordgangene.

Mvh

Heira.

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Har selv i min ungdom byttet bordganger på forskjellige båter

<{POST_SNAPBACK}>

Du har vel ikke tilfeldigvis bilder og detaljerte beskrivelser av arbeidet og utstyret på slikt?

Skal igang med bytte av bordgang og reparasjon av stevn på tresfjorden ila vinteren, men er rimelig grønn på området...

evt om du vet om bøker som beskriver dette feltet godt... meget godt... (med bilder/tegninger)

Redigert av `Laffen (see edit history)

Mulig det, bare at jeg i løpet av de 50 år jeg har smurt trebåter aldri har opplevet det  -  og heller aldri har hørt om noen som har opplevet det  :wink:  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Far (som er den store trebåtguruen i denne familien), kjøpte en gavl-båt (trebåt som er tverr bak) som hadde stått i naust i 5 år og var helt knusktørr (20 fot). Denne smurte han inn med over 50 liter olje (ufortynnet), og dette trakk gjennom - det såg jeg med selvsyn. MAterial = furu.

fant lekasjen idag den var i gjenomføringa på hylse røret, skrudde ut hele smæla å la inn ny (tc 17) trur jeg det het skal sjøsete i morra venter spent, ps stoffa med biltema bunn stoff i våres makan til gro bunn har jeg alldrig sett, neste år blir det hempel

• 6 måneder senere...

Hei er en skogsmatros som Sunde synger,dvs. fersk i faget.Har kjøpt en klinkbygd snekke sammen med min bror som vi skal pusse opp.Her er to av bordene sprukket på langs med en centimeter i mellom.Båten har ligget på land i fem år,selger sa dette ville trutne/trekke seg sammen.Men det ser jeg på som utrolig,kan vel ikke legge denne på sjøen da vil den vel gå til bunns som en stein.Noen råd?Leser mye av det dere skriver her,blir ikke så mye klokere skal man olje inn båten først siden den er så tørr eller "vanne"?

Er sprekken mellom to bordganger eller i bordgangene. Hvis de er "i" bordgangene og ikke mellom ville jeg tettet de med Farm. Da holder den sprekken nogenlunde tett til den har trutnet. Hvis de er mellom bordgangene må du sannsynligvis klinke om.

Hvis ikke båten din er klinkbygd og i furu så kan du se bort fra det jeg har skrevet ovenfor.

Angående oljing er det mye å si. Jeg ville oljet før jeg eventuelt "vannet" (med det mener du vel trutne på land?).

Redigert av trulte (see edit history)

Hei og velkommen på sidene!

Enda flere som starter på prosjekt! Flott.

Mange starter trutningen på land vha hageslange/spreder og våte matter lagt over sprekkene. Dere vil da etterhvert se om sprekkene begynner å lukke seg. Noen bruker tykk grease som smøres i eventuelle sprekker ved utsett. Et stoff kalt Farm er også nevnt av noen, dette kjenner jeg ikke til.

Men først må vel våren komme?

Dere må rapportere hvordan det går!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Båten har ligget på land i fem år,selger sa dette ville trutne/trekke seg sammen.Men det ser jeg på som utrolig,kan vel ikke legge denne på sjøen da vil den vel gå til bunns som en stein.Noen råd?

'

Det er utrolig hvor mye en tørr trebåt trutner. Hvis du sjøsetter en lekk båt, bruk gjerne sagflis som du strør rundt båtene etter den er sjøsatt. Det hjelper. Ellers kan du tette sprekken med farm, grease eller tjære før sjøsetting, dette blir "skvist vekk" etter hvert som båten trutner

skal man olje inn båten først siden den er så tørr eller "vanne"?

Det er ingen vits i å olje etter du vanner, for husk at hensikten med oljen er at den skal hindre vannet i å trekke inn i treet. Det som er viktig å legge seg på minnet, er at om du metter treet med olje, vil den IKKE trutne noe særlig etter sjøsetting, den må da være tett før sjøsetting.

Ellers kan du bruke billig terrasseolje til å mette treverket med, denne har tilsatt soppdreper som båtoljer ikke har. Det går for med 50 liter olje på knusktørr båt på 20 fot uten overbygg - se mitt innlegg lenger oppe. Så kan du avslutte med owatrol d2, benar, lakk eller tilsvarende for blank flate.

Når du skal vanne, IKKE fyll båten med vann, den vil da "kollapse" av vekten. Bruk heller våte filler.

(Vi bare "hiver uti" båten og sagmugger/pumper til den flyter på egen hånd da...)

Et stoff kalt Farm er også nevnt av noen, dette kjenner jeg ikke til.

Dette brukes til å legge utenpå drevet under vannlinjen - for å beskytte drevet. Den er svart og størkner ikke ordentlig så den lever litt med treverket. Vi bruker helst Farm 100, til nød Farm 80.
:yesnod: Hei alle sammen takk for alle svar,det må jeg si hadde ikke ventet svar så fort.Skroget er i furu og sprekken er I bordet og ikke mellom bordgangene.Sagflis rundt båten?,ikke i sprekkene altså.Men først skal den jo skrapes og pusses ned,det er vi nødt til da tidligere eier allerede har begynt.Har lest litt på forumet her om skrapedøden,men er ikke blitt helt klok på hva det menes?Er det noen som har en "teskje" til overs for å forklare dette enkelt og greit hadde jeg vært veldig takknemlig,da vi ikke har ønske om at vår båt skal lide den skjebnen.Ang. denne trutningen skal vi da mette med olje først og så vann eller omvendt?For den må jo oljes og lakkes ikke sant?

'

Det som er viktig å legge seg på minnet, er at om du metter treet med olje, vil den IKKE trutne noe særlig etter sjøsetting, den må da være tett før sjøsetting.

Så lenge vi snakker om å olje skroget og ikke dekke det med en hinne av lakk etc. vil vvel selvsagt skroget trekke vann, trevirket fylles opp til det ikke er mere plass

Ellers kan du bruke billig terrasseolje til å mette treverket med, denne har tilsatt soppdreper som båtoljer ikke har. Det går for med 50 liter olje på knusktørr båt på 20 fot uten overbygg - se mitt innlegg lenger oppe. Så kan du avslutte med owatrol d2, benar, lakk eller tilsvarende for blank flate.

Ligg unna billig oljene da de stort sett bare inneholder løsemiddel som damper bort en tid etter påføring.

(Vi bare "hiver uti" båten og sagmugger/pumper til den flyter på egen hånd da...)

Margarin er og et alternativ jeg har brukt med stort hell

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Ang. denne trutningen skal vi da mette med olje først og så vann eller omvendt? For den må jo oljes og lakkes ikke sant?

Når den er mettet med olje, vil den ikke trekke vann og heller ikke trutne. Da må du reparere først.

Ligg unna billig oljene da de stort sett bare inneholder løsemiddel som damper bort en tid etter påføring.

Billigoljene fra anerkjente produsenter gjør ikke det. Her i Bergen kan jeg trygt anbefale Steen-Hansen sin terasseolje med soppdreper til kr 39,- for 3 liter.

Billigoljene fra anerkjente produsenter gjør ikke det. Her i Bergen kan jeg trygt anbefale Steen-Hansen sin terasseolje med soppdreper til kr 39,- for 3 liter.

Mener du at denne er en fullgod erstatter for linoje o.b.lix? F.eks. sette inn båten med denne, og lage hinne med et siste lag med kokt linolje ?

Mener du at denne er en fullgod erstatter for linoje o.b.lix? F.eks. sette inn båten med denne, og lage hinne med et siste lag med kokt linolje ?

Ja det mener jeg. Rå linolje koster 56,- kr for literen, mens Steen Hansen koster 13 kr literen. For 50 liter blir det, hmm, over 2000 i prisforskjell! Og så er ikke linolje i seg selv soppdrepende, så det kommer utenom?

Men jeg avslutter med lakk, benar etc...

Jeg håper det er greit jeg kommer med noen spørsmål til dette. Synes det høres interessant ut, men må forhøre meg litt vettu... :wink:

Så denne kan overlakkes uten noe videre om og men... Hvordan påfører du denne da? Med langkost og god tid innvendig slik mange gjør det med linoja? Eller med kost eller rulle utvendig og innvendig? Bruker du tynner (terpentin) eller ikke? Lar du det trekke gjennom, eller lar det "være igjen plass" til trutning? Eventuelt hva annet kan du "reklamere" med... :lol::wink:

Men er det ikke slik at disse billigoljene inneholder mest whitesprit, som igjen vil fordampe ?

Båten har sin faste plass i hagen.......

Jeg håper det er greit jeg kommer med noen spørsmål til dette. Synes det høres interessant ut, men må forhøre meg litt vettu... :wink:

Så denne kan overlakkes uten noe videre om og men... Hvordan påfører du denne da? Med langkost og god tid innvendig slik mange gjør det med linoja? Eller med kost eller rulle utvendig og innvendig? Bruker du tynner (terpentin) eller ikke? Lar du det trekke gjennom, eller lar det "være igjen plass" til trutning? Eventuelt hva annet kan du "reklamere" med... :lol::wink:

Påfører den med trykksprøyte - sånn kanne som du pumper opp trykk, bruker en 5 liter kanne. Påførers vått i vått, lar det trekke i gjennom, tynner ikke og venter til overflaten er tørr. Evt som ikke trekker inni må tørkes vekk. Lakk (=hard overflate) eller Benar (=litt mykere) på toppen. Owatrol d2 kan sikkert brukes også.

Men er det ikke slik at disse billigoljene inneholder mest whitesprit, som igjen vil fordampe ?

Nei, ikke fra anerkjente produsenter.

Nei, ikke fra anerkjente produsenter.

Ok skal ikke kverulere over dette... Men kjøpte i i fjor terasseolje til terassen fra en "annerkjent" produsent (gjøko) og den inneholdt mye whitwsprit (tror det var 30 %), klager ikke jeg, terassen ble fin den....

:confused: Ja jeg blir litt forvirret her jeg,er redd dette må inn med teskje.Båten som altså er knusk tørr,skrapet og pusset ned for påføring av olje og lakk.Den kan vel ikke legges på vannet uten noen beskyttelse for å trutne disse sprekkene.vil oljen få den til å trutne eller må det vann til.?

:confused: .Den kan vel ikke legges på vannet uten noen beskyttelse for å trutne disse sprekkene.vil oljen få den til å trutne eller må det vann til.?

Oljen som trenger inn i veden og blir værende der gjør akkuret som vann at trevirket utvider seg og at båten trutner, om den trutner nokk er en annen sak.....

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...