Jump to content

nekter å trutne

hav fisker`n

Recommended Posts

Mitt tips: Fyll sprekkene med Farm 100. (Treverket trutner MYE midt i bordgangene, og den farmen som blir til overs bare tyter ut.) Sett inn båten med olje/lakk. Hva du her vil bruke må du nesten finne ut selv. Vi har diskutert det lenge og vel i tråden Plattgatter Furuholmen blant annet. Der er det mange tips.

Hvis du velger å trekke den helt med olje, vil den ikke trutne på vannet (hvis du velger denne løsningen ville jeg kanskje luse sprekkene...). Du kan trekke den helt med olje over vannlinjen, og ikke under (men jeg mener ikke at du skal unnlate ¨å bruke olje under vannlinja...bruk det innvendig, og ikke la det trekke gjennom f.eks). Da vil den trutne under vannlinjen, og være godt impregnert over vannlinjen. Smør inn grease "mellom" alle bordgangene under vannlinja, utenpå bunnstoffet. Så setter du den på vannet (pass på å ha rikelig med pumpeutstyr...hehe).

PS...jeg antar at sprekkene er under vannlinjen?

Fortsatt noe du er usikker på? Bare spør :yesnod:

Redigert av trulte (see edit history)

.

Nei, ikke fra anerkjente produsenter.

Nå er det mulig for enhver å gå inn på siden www.steen-hansen.no og sjekker produktbladet til denne oljen. Mener det står noe slik som mellom 60-100% High flash whitesprie og 1-5% Lavaromatisk whitesprite hva som menes med high flash og lavaromisk må jeg innrømme at jeg er noe usikker på. På jotun sitt data blad står det slik

nafta (petroleum), hydrogenbehandlet tung 25 - 50% R10

nafta (petroleum), hydrogenavsvovlet tung 10 - 25%

Jeg er ingen ekspert på området men har bestandig hørt at billige oljer er lik cirka 80-90 % Løsemidler.

Har selv brukt billigoljer på terrassen med lite vakkert syn når sommeren har kommet.

Tror heller jeg hadde tatt et regnestykke fordelt på 8-10 år hvis det gjalt gjenomtrekking av båten da dette ikke er noe du gjør hvert år. OG JA du skal OLJE FØR skroget får kontakt med vann

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Kast på noen liter av oljer..litt under vannlinje...mer over.

La båten få en uke eller så i vannet på stropper/grunne eller lignende før start av motor.....

Den olje du påfører med sprøyte eller kost, vil ikke klare å erstatte vannet som presser seg inn ved sjøsetting. Bruk serfor margarin evt. i alle bordganger, og større sprekker.

Ser du sprekker større enn 6-7 mm. så ville jeg nok fylt disse med fettspekket bomull, eventuelt sagmuggsbehandling.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...