Frivakten Startet 5.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 5.Juni.2019 Lurer på om det er greit å oversinke båten. Dvs. mange flere anoder enn vanlig? Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
index Svart 5.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 Ikke greit. Særlig ikke om du har trebåt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 5.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 Plastikkbåt? Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 5.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 Plastikk. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Hulda Svart 5.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 Så hvor planlegger du å plassere anodene, og hva skal du beskytte? Inkvisitoriske spørsmål dette her. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 5.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 Båten er 45 år og har ingen skader p.t. Tror tidligere eiere dermed har hatt kontroll på dette. Kommer til å bytte ut gammel sink med identisk størrelse og plassering. Dog er det rart at trimflapsene ikke har egen sink. Spørsmålet var mer inkvisisjonisk om mere sink ikke ville skade. ? Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Ida Marie III Svart 5.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 Har aldri hørt at for mye Zink kan skade... Her ombord er det et sinrikt system med kabler som går fra samtlige bunnventiler og ut til en 6 kg zink på akterspeilet...samt zink på begge akslingene, og flapsene... Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 5.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 Det jeg erfarte med å slenge på ekstra sink akslene (har skroganoder), var at det grodde noe helt forferdelig på aksler og propeller. Dette har også den Svenske Krysserklubben hatt forsøk med over ett år og dokumentert dette. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 Selvros er den eneste sanne form for ros. Jeg har flere år før ute enn Kryssarklubben. Det er slik at man ikke blir profet i eget land, og en Klubb veier naturligvis vet mye mer enn en enkeltperson. Dett var dett. Mekanikken har jeg skrevet om mange ganger tidligere, begynner å gå lei. I utgangspunktet, blir som jeg spurte Frivakten om: Hva skal du beskytte og hvorfor, har du i dag problemer? Noen peprer treskrog med anoder for å beskytte spikerne som fester bordene til rammeverket. Resultatet hjelper ikke spikrene, men gir lutråte i treverket. Resultatet kan bli at spikrene holder 20 år lengere en hudplankene og tømmeret i båten. Anoder på stållegeringer gjør som følger: Materialene som anodene er koblet til blir tilført et overflateskikt av elektroner som gir minus ladning. Alle mineraler (ioner) i sjøvann mangler to elektroner i valensskallet. Hvilket gjør at de smeller fast til overflaten til stålet. Så må man forstå forskjellen mellom AC og DC, sistnevnte er farlig. Deretter kommer at man må ha styr på forskjellen mellom spenning (Volt) og strøm (Ampere). Offshore malte vi baksiden av anoder for å begrense strømovergangen til materialet som skulle beskyttes. Grunnen er at rustfrie materialer kan, i gitte settinger, få for mye strøm. Igjen kan dette gi uheldige utslag ved at vann kan sette i gang å spalte (hydrogen og oksygen). Så derfor kan (understreker KAN) man komme nokså uheldig ut. På malte stål- og aluminiumskrog vil den elektriske ladningen kunne løfte malingen klar av skroget, har skjedd på Hulda, for mye anoder. Så derfor, om flapsen til Frivakten ikke har korrosjonsskader, ser jeg for så vidt ingen grunn til å beskytte flapsen mot ikke eksisterende korrosjon. Resultatet kan bli sterk påvekst av rur, som kan gi 'pitting corrosion' på undersiden av rurne. For på undersiden av rurne kan det danne seg sure miljøer der anodene heller hjelper til korrosjon enn beskytter. Derfor har jeg på Hulda ikke anoder der jeg ikke trenger det. Slik anodeplassering blir en vurdering i hvert enkelt tilfelle. Hulda er en stålbåt, slik sett er alle stål presset ned til samme potensialet. Hele Hulda holder en minuslading. Det er et lite overskudd av elektroner som gjør at skroget under vann ikke ruster. Men jeg har ikke anoder på propellaksling på propell eller aksling, det er for at akslingen har elektrisk kontakt med skroget. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.