Jump to content

Oversinking

Frivakten

Recommended Posts

Båten er 45 år og har ingen skader p.t. Tror tidligere eiere dermed har hatt kontroll på dette. Kommer til å bytte ut gammel sink med identisk størrelse og plassering. Dog er det rart at trimflapsene ikke har egen sink.

Spørsmålet var mer inkvisisjonisk om mere sink ikke ville skade. ?

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Selvros er den eneste sanne form for ros. Jeg har flere år før ute enn Kryssarklubben. Det er slik at man ikke blir profet i eget land, og en Klubb veier naturligvis vet mye mer enn en enkeltperson. Dett var dett. 

Mekanikken har jeg skrevet om mange ganger tidligere, begynner å gå lei. I utgangspunktet, blir som jeg spurte Frivakten om: Hva skal du beskytte og hvorfor, har du i dag problemer? Noen peprer treskrog med anoder for å beskytte spikerne som fester bordene til rammeverket. Resultatet hjelper ikke spikrene, men gir lutråte i treverket. Resultatet kan bli at spikrene holder 20 år lengere en hudplankene og tømmeret i båten.

Anoder på stållegeringer gjør som følger: Materialene som anodene er koblet til blir tilført et overflateskikt av elektroner som gir minus ladning. Alle mineraler (ioner) i sjøvann mangler to elektroner i valensskallet. Hvilket gjør at de smeller fast til overflaten til stålet. Så må man forstå forskjellen mellom AC og DC, sistnevnte er farlig. Deretter kommer at man må ha styr på forskjellen mellom spenning (Volt) og strøm (Ampere). Offshore malte vi baksiden av anoder for å begrense strømovergangen til materialet som skulle beskyttes. Grunnen er at rustfrie materialer kan, i gitte settinger, få for mye strøm. Igjen kan dette gi uheldige utslag ved at vann kan sette i gang å spalte (hydrogen og oksygen). Så derfor kan (understreker KAN) man komme nokså uheldig ut. På malte stål- og aluminiumskrog vil den elektriske ladningen kunne løfte malingen klar av skroget, har skjedd på Hulda, for mye anoder.

Så derfor, om flapsen til Frivakten ikke har korrosjonsskader, ser jeg for så vidt ingen grunn til å beskytte flapsen mot ikke eksisterende korrosjon. Resultatet kan bli sterk påvekst av rur, som kan gi 'pitting corrosion' på undersiden av rurne. For på undersiden av rurne kan det danne seg sure miljøer der anodene heller hjelper til korrosjon enn beskytter. Derfor har jeg på Hulda ikke anoder der jeg ikke trenger det. Slik anodeplassering blir en vurdering i hvert enkelt tilfelle. Hulda er en stålbåt, slik sett er alle stål presset ned til samme potensialet. Hele Hulda holder en minuslading. Det er et lite overskudd av elektroner som gjør at skroget under vann ikke ruster. Men jeg har ikke anoder på propellaksling på propell eller aksling, det er for at akslingen har elektrisk kontakt med skroget. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...