Jump to content

Yamaha vmax 9,9 har ujevnt turtall på tomgang


Joda 7500

Recommended Posts

Jentungen har kjøpt seg rib til konfirmasjonen.

 

Motor: Yamaha vmax jr 9,9/15 

Modell: 2006

 

Båten går som en kule den første turen hun har, hun klager litt på at den dauer på tomgang.

Men hvis hun er rask med speeden går det fint.

Starter på første drag.

 

Siden litt større dugnad i den lille båthavna vi bruker, må båtene flyttes en kveld.

Bestemmer meg likegodt å ta båten opp på hengeren og stå i garesjen å sjekke.

På vei inn til slipp mener jentungen at den ikke går i full fart.

 

Historien forrige eier hadde: var at den ikke var brukt på 2 år, og den var nettopp kommet fra service ( De hadde visstnok hatt for mye olje i bensinen)

                                                   Eier sa vi skulle bruke 2%, ifølge bruksanvisning er det 2% ved innkjøring og deretter 1%.

                                                   Etter mye googling på forskjellig forum virker det som dette ikke er det helt store om man bruker 1% eller 2% (evt. 1,5%).

 

Hjemme i garasjen: Ser at pluggene ikke er av de nyeste, så disse blir byttet med nye (samme som skiltet viser inne i motorrom)

                                    Åpner bensin filter, ser litt rusk der (ikke mye) rengjør.

                                    Bytter gear olje, den gamle ser kliss ut som den nye.

                                    Siden tanken ikke er helt av nyeste årgang, blir ny tank og ny slange kjøpt inn.

                                    På med vannklokker og starter på første drag, den dauer ikke på tomgang nå, men hvert ca 15-20 sec går turtallet opp og ned igjen uten at jeg rører noe.

 

Ny runde å lese på diverse forum: Forgasser trenger rens er min konklusjon. 

                                                             Ser på forskjellige youtube filmer hvordan dette skal gjøres, og leser om skruer som ikke skal skrues på uten å tenke seg om (luft).

                                                             

Ut i garasjen igjen etter noen dager ser jeg at det har rent olje fra bak propell den er svart.

Er dette normalt?

Kan det være noe i forgasser?

 

 

20190605_172125.jpg.2f416265a3f8240cdb89b13cafa9a823.jpg20190605_172153.jpg.359515503721fe7da8b6fad3a2681237.jpg

 

 

                        

Link to post

Takk for flott beskrivelse av problemet :thumbsup:

Håper flere kan lære av oppsettet og metoden din.... 

 

Om ingen har skrudd på forgasseren siden den gikk fint, så vær så snill å ikke rør skruen som regulerer luft/bensin blandingforholdet

(det er ststistisk ikke her feilen ligger, din datter har en av planetens beste motorer som er laget, den varer evig dersom: 

  • du ikke rører den skruen med mindre du vet helt sikkert hva du ikke skal gjøre...
  • og motoren får riktig mengde 2T olje blandet i bensinen

90% av feil på den motoren på denne tiden av året (tidlig sesong) skyldes vann/smuss i bensinen.

 

Når drenerte du flotørkammeret sist?  lust og billig å gjøre det 2-3 ganger i sesongen, særlig om du har ståltank m rust.

 

Olja du viser bilde av kommer fra eksosystemet, lurt å bytte plugger om den har gått med for mye olje.

 

Denne motoren går på 1% dersom du bruker foreskrevet olje.

Skal du bruke en ikke foreskrevet olje så sier min manual 2%

Har kjørt mine 4 stk  63V motorer på biltema TCW3 olje 1% men jeg måler nøye med millilitermål og jeg blander det godt inn i bensinen.

 

Du har som du sier behov for en lett forgasserrens. Dersom ikke det nytter må du ta den helt i småbiter og aller helst rense den i ultralyd bad.

Link to post

Anbefaler:

Tapp ut det som er i flotørkammeret i noe som er klart slik at du ser hva som var i bunnen av forgasseren.

Utifra hva du ser der må du vurdere neste skritt.

Hadde du vann/vannperler i grovfilteret ?

 

Jagingen du beskriver hvert 15-20 sekund skyldes trolig at motoren går magert i perioder.

det kan komme av:

  • Nåleventil som ikke henger med (det er ikke vanlig på disse motorene, men siden den har stått lenge still og det har vært blandet for mye 2T olje i bensinen så øker sansynligheten)
  • Vann/smuss i lavfartsdyse som "lever"
  • Plugg/hette/kabel
  • Klaring/korrosjon mellom svinghjul og tennspole (det ser du med et speil og lommelykt)
  • Dårlig membran i bensinpumpa (pump med håndpumpe på bensinslangen til den er helt hard (når motoren står) mold trykket, om blæra etter 20 sek skrumper så kan det indikere hull i membran eller dårlig tilbakeslagsventil i din nye slange (det er ingen krise)

Når du har tømt forgasseren, og tappeskruen er åpen så kan du pumpe igjennom en desiliter eller to. Dette er også forebyggende og sparer deg og dine for mye av "rusk-i-bensin" problemene mange får hver vår...

 

Skal du lagre en påhenger et halvt år eller mere så tapp/drener forgasseren og spar deg for masse problemer.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...