Jump to content

Edit History

Honduras

Honduras

Personlig tror jeg ikke litt olje i veivhuset betyr noe som helst. Med en gang den starter vil den jo dra inn bensin i veivhuset som vil vaske ut eksisterende olje rimelig fort. Vil ryke blåhvitt i noen minutter, så er det borte. Sikkert borte lenge før motoren blir så varm at noe kan brenne seg. På min gamle Johnson fra 1958 står det at man kan bruke vanlig motorolje hvis man er tom for 2T olje. De skal ha 1/16 blanding (ca 6%) så de tåler ganske fet blanding en periode. 

Så bra at det løste seg ?

Honduras

Honduras

Personlig tror jeg ikke litt olje i veivhuset betyr noe som helst. Med en gang den starter vil den jo dra inn bensin i veivhuset som vil vaske ut eksisterende olje rimelig fort. Vil ryke blåhvitt i noen minutter, så er det borte. Sikkert borte lenge før motoren blir så varm at noe kan brenne seg. På min gamle Johnson fra 1958 står det at man kan bruke vanlig motorolje hvis man er tom for 2T olje. De skal ha 1/16 blanding (ca 6%) så de tåler ganske fet blanding en periode. 

Har du gnist på riktig tidspunkt og ren forgasser er det neste å få bytta ut restbensinen fra i fjor med helt fersk bensin. Gjerne en skvett 2T miljøbensin/Alkylatbensin hvis du har det stående til motorsaga. Den inneholder ikke då mye flyktig dritt som vanlig handelsbensin. Lukt på bensinen du har, når moderne pumpebensin har stått noen måneder lukter den nesten ikke bensin lenger. Og den tenner ikke lett. 

• Create New...