Jump to content

Fjerning av groe

Arne2

Recommended Posts

Da jeg byttet fra bil til seilbåt for ca 1 år siden, så var prinsippet "mer moro for mindre penger".

Jeg undersøkte hvor ofte man skulle ta båten på reingjøring under og da var svaret "en gang i året". Da tenkte jeg at "på økonomiklasse så blir det annet hvert år".

Men, etter ett år så var båten synlig grodd, spesielt langs vannlinjen.

Så var det å tenke på en smart måte å få vekk dette på. uten å ta båten på land, uten at det egentlig meldte seg noen gode ideer.

Så var det noen som hadde lagt fra seg noen planker i havna og jeg lånte så en firkantet planke og kjørte opp og ned langs skutesiden, med en av de "skarpe kantene" på planken, likt med bruken av denne kosten. http://www.batmagasinet.no/artikkel/gjør-skroget-rent-fra-flytebrygga

Det fungerte greit nok slik at den synlige delen av groen forsvant. Kan tenkes at det var litt for effektivt slik at litt av bunnsmøringen forsvant også. (Men det er jo 2 komponent vanntett primer under.)

Er det noen av dere som har noen gode ideer eller som har gjort noen erfaringer over temaet "fjerne groe mens båten ligger i vannet", eller som har andre ideer eller forslag?

Guest Avmønstret#

To mann, ett grovt tau som dras frem og tilbake på tvers mens dere jobber dere fremover og bakover tar sånn passe godt midt under båten fra baug og bak til kjølen, og også litt bak kjølen helt til du kommer til aksling/seildrev. Men forferdelig tungt å holde på med. 

Planke, eller hva som helst som kan brukes fra brygga/kaia. Egentlig sånn passe lite effektivt og slitsomt. 

Du får også tatt en del i vannlinja om du har ei gummijolle, legger seilbåten på svai og drar deg rundt båten mens du skraper med sparkelen, men ganske slitsomt det også. 

Ingenting som slår våtdrakt, maske og en god sparkelspade.

Lagde meg en tilpasset skrubb med oppdrift for 4-5 år tilbake, inspirert av svenske Scrubbis. 2-3 økter med denne gjennom sesongen holder både bunnen og kjølen ren for groe av betydning. Det eneste jeg ikke får tatt er propellen (en kamerat dykket under for å sjekke).

Laminerte 6mm lameller av furu til et skaft på om lag fire meters lengde, med en god bue i enden, slik at skrubben kommer godt til selv om båten ligger mellom utriggerne. I enden av skaftet har jeg skudd på et metallbeslag (noe jeg fant tilfeldig) der det er skrudd fast to skobørster/skurebørster med relativ stiv bust. Disse er skrudd på slik at de har litt forskjellig vinkel for å ta mest mulig uavhengig av hvordan jeg kommer til. Skar til en blokk med isopor for oppdrift som jeg festet med strikk. Burde nok ha skiftet ut isoporen med noe mer permanent med tanke på faren for utslipp av mikroplast, men har ikke fått gjort det enda. Skaftet hos meg ble lakkert med noe billig lakk jeg hadde liggende, men den ble fort slitt av enkelte steder. Ikke at det betyr så veldig, men bør nok skrapes av og erstattes med D1 og D2.

Å jobbe med en skrubb/kost uten oppdrift er veldig tungt hvis man ønsker nok press på kosten til å få tatt groa når den har satt seg litt. Med min variant tar jeg hele bunnen uten å bli alt for svett, betraktelig mer behagelig og grei å jobbe med enn en kost uten oppdrift.

43604205-DA97-4B0F-8AC7-3A48CBE4F377.jpeg

E15B4409-897F-4D2E-A59F-D372145B2968.jpeg

83E63A01-B7B8-4818-9184-E3DE996BD0CB.jpeg

Arne2 skrev for 15 timer siden:

Jeg undersøkte hvor ofte man skulle ta båten på reingjøring under og da var svaret "en gang i året". Da tenkte jeg at "på økonomiklasse så blir det annet hvert år".

Annethvert år fungerer helt greit for meg. Sist gang var jeg oppe I 6 år før jeg tok den opp, det kan jeg gjerne bekrefte er litt I overkant...:rolleyes:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg tar opp en gang i året, 500kr for 3 døgn på båtforeningens slipp er overkommelig :-)

Husk det er mer enn bunnsmøring som skal etterses, jeg har varierende erfaring når det gjelder forbruk av sinkbiter på drev/propell - alt fra knapt tæring til et år hvor det hadde vært dårlig kontakt mellom anoden og drevet, endte med store tæringsskader på drevet. Hadde den fått godgjort seg over 2 år hadde det garantert vært hull.

mvh, Arne
www.tiarora.no

35 minutes ago, Arne Henriksen said:

Jeg tar opp en gang i året, 500kr for 3 døgn på båtforeningens slipp er overkommelig :-)

Husk det er mer enn bunnsmøring som skal etterses, jeg har varierende erfaring når det gjelder forbruk av sinkbiter på drev/propell - alt fra knapt tæring til et år hvor det hadde vært dårlig kontakt mellom anoden og drevet, endte med store tæringsskader på drevet. Hadde den fått godgjort seg over 2 år hadde det garantert vært hull.

500 kroner, det var virkelig billig. Da er det jo ikke så mye å spare nei. En annen faktor det er jo hvordan båten tas på land, om det er risiko for mindre skader og slike ting. Min båt er slik at den på et vis "inviterer" til å legge løftestrappen rett foran innfestingen av roret. Her har den nok blitt løftet mange ganger, og her var det oppsprekking som krevde reparasjon.

Litt "off topic" men snakket med en person som hadde seilt en ny og dyr dyr seilbåt ned til middelhavet. Tror det var i Hellas. Det hadde vært jordingsfeil i det elektrisk anlegget på land og de hadde ligget med landstrøm tilkoblet i lang tid. I løpet av denne perioden så hadde seildrevet mer eller mindre smuldret opp slik at de måtte skifte seildrev for å kunne reise hjem. Kan ikke garantere sanhetsinnholdet i historien, men det var nå slik den ble fortalt.  

14 hours ago, Hakkannen said:

Lagde meg en tilpasset skrubb med oppdrift for 4-5 år tilbake, inspirert av svenske Scrubbis. 2-3 økter med denne gjennom sesongen holder både bunnen og kjølen ren for groe av betydning. Det eneste jeg ikke får tatt er propellen (en kamerat dykket under for å sjekke).

Dette tror jeg må være en en "super-fantastisk-perfekt" metode.

En isoporblokk som "oppdrift-servo", slik at kraften mellom børste og skuteside kommer av seg selv det bør være den "helt riktige" måte å gjøre tingene på. 

Mange takk for dette forslaget og for bildene. "Kjenner på meg" at dette kommer til å virke bra.

Apropos mikroplast: En liten plastkanne eller en plastflaske ville vel også gjøre jobben.

En skurekost med skaft og riktig vinkel og så en liten plastkanne for oppdrift. Det bør fungere. 

Redigert av Arne2 (see edit history)
36 minutes ago, Arne2 said:

Litt "off topic" men snakket med en person som hadde seilt en ny og dyr dyr seilbåt ned til middelhavet. Tror det var i Hellas. Det hadde vært jordingsfeil i det elektrisk anlegget på land og de hadde ligget med landstrøm tilkoblet i lang tid. I løpet av denne perioden så hadde seildrevet mer eller mindre smuldret opp slik at de måtte skifte seildrev for å kunne reise hjem. Kan ikke garantere sanhetsinnholdet i historien, men det var nå slik den ble fortalt.  

Hvis du vil miste nattesøvnen er det bare å se på disse bildene...

mvh, Arne
www.tiarora.no

Ser man det. Da kan jo historien som jeg fikk fortalt absolutt være sann. 

Og tanken om at "ja men jeg har jo ikke seildrev", den holder heller ikke, for propellen er jo også tært bort, så her kan det se ut som alle bør være forsiktig.

Det er jo også en faktor hvordan man utarbeider "jord" ombord i båten og om egentlig kjøl og motor/propell bør være koblet opp mot "landstrøm". Kjenner ikke svaret. Det vil i alle fall bli en del ekstra risiko for personskade dersom man ikke kobler "landstrømjord" opp mot "jord til kjøl, vann og motor". 

Edit, etter å ha filosofert litt:

Det stemmer egentlig ikke. Man kan i prinsipp godt ha to separate jordsystemer ombord slik at "landstrømjord" ikke er koblet opp mot "båtjord". Dette bør kunne utarbeides slik at sjansen for personskade ikke blir vesentlig stor. Det blir jo nesten en diskusjonstråd for seg.

Redigert av Arne2 (see edit history)
Arne2 skrev for 20 timer siden:

Det stemmer egentlig ikke. Man kan i prinsipp godt ha to separate jordsystemer ombord slik at "landstrømjord" ikke er koblet opp mot "båtjord". Dette bør kunne utarbeides slik at sjansen for personskade ikke blir vesentlig stor. Det blir jo nesten en diskusjonstråd for seg.

Løsningen heter skilletrafo. Uten skilletrafo SKAL landstrømsjord trekkes ombord og koples til motor/aksling. Verre er det ikke.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Roger jo skrev 4 minutter siden:

En  lever da trykt med landstrømsjord  og bare dobbeltisolert utstyr. 

Og så er tråden på Bærtur.

Det gjør man. Jeg også. Men det forutsetter at man kun har skjøteledning ombord, ikke et installert landstrømanlegg. For da sier loven at landjord skal koples til gods/motorblokk.

Tråden er definitivt på bærtur ja.

Jeg har kjøpt en Scrubbis. Ser så langt ut til å fungere ganske bra for å fjerne lett groe, men får nok ikke fjernet rur eller lignende med den. Pleier uansett å dykke under båten noen ganger i løpet av en sesong for å skrubbe, sjekke anoder og lignende, så om jeg nå bare må ta noen få områder mens jeg ligger i vannet er det en fin forenkling.

En sånn en ja: https://www.maritim.no/scrubbis-set-5-0

I dag og akkurat nå, så sitter jeg i båten og er knallfornøyd for jeg har fått reingjort båten under "helt og fullstendig", i alle fall det som jeg kan se.

Jeg brukte prinsippet til Hakkannen beskrevet over med "skurekost med oppdrift" og det fungerte helt topp, men jeg brukte veldig enkelt utstyr.

Jula var totalleverandør av en skurekost, ett kosteskaft, og en 5 liter plastdunk.

https://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholdning/klesvask-og-stell/vatrengjoring/skureborster/skurekost-004446/

https://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholdning/klesvask-og-stell/rydding-og-rengjoring/feiekoster-brett/treskaft-001603/

https://www.jula.no/catalog/fritid/friluftsliv/friluftskjokken-og-piknik/ferskvannsdunker/vanndunk-669022/

Festet plastdunken til skurekosten og håndtaket vha strips, slik at skurekosten fikk oppdrift. Oppdaget da at skaftet fra Jula var alt for kort, men stripset det fast til en planke på ca 4 meter. 

La så båten ved servicekaia, først fra den ene siden og så fra den andre siden og gjorde den ren hele veien rundt. Sto på brygga og jobbet og holdt båten i posisjon vha tau foran og bak. 

Med en litt kraftig skurekost og en 5 liter dunk til oppdrift, så ble det nok heller "litt for kraftig" enn "litt for svakt", slik at det nok forsvant litt av den gamle bunnsmøringen. Det hadde gått an å minke oppdriften litt ved å fylle litt vann i dunken men syntes det var OK med en litt kraftig rengjøring.

Scrubis er jo ellers noe av det samme prinsippet, men uten "oppdriftservo" om jeg forstår det rett.

Mange takk for meget gode ideer og tilbakemeldinger.

Arne2 skrev for 2 timer siden:

Scrubis er jo ellers noe av det samme prinsippet, men uten "oppdriftservo" om jeg forstår det rett.

Jo, Scrubbis har oppdrift, i følge siden til Maritim er oppdriften på 2kg.

Ikke dumt å gjøre slik du gjorde, en enkel og grei løsning! Plastkanne er greit med tanke på justerbar oppdrift og ikke minst mindre mikroplastutslipp:thumbsup:  Lite er som følelsen av et rent skrog som siger gjennom vannet:smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...