Jump to content

Lastebåt kræsjet i Norhordalandsbrua!


-morten-

Recommended Posts

trur de på brua våkna ja!  Må si jeg var en smule nervøs første gang jeg stod til rors på MTB i 30knop under Tromsøbrua! Pillarene kommer rimelig fort mot deg! De på lastebåten her må ha vært fulle eller ha sovnet! Kan jo ikke utelukke at styringa har låst seg så klart..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

tror skipper går regelmessig vakt på hurtigruta (18-24, tror jeg), ikke bare av og til,

må nesten det for å fylle opp kvoten til 2 per vakt, de har jo ikke 5 navigatører ombord,

kun 4

skipper + 3 styrmenn

 

du slipper belastningene med ekstra last/loss - ankomst/avgang på hurtigruta, siden de "alltid" har 2 navigatører

for å fikse parkering og last/loss

 

men med et rendyrket 6-6 opplegg blir det jo aldri noe ordentlig sov

alltid ting som "stjeler" fra hviletiden;

avkledning/påkledning, personlig hygiene, dusjing, toalett øvelser etc

det skal spises innimellom

litt telefonnering + litt samkvem med kollegaer

 

de 6 fritimene går fort

det blir soving/hviling stykkevis og delt

 

V8 rules.

 

Link to post

@bellen

ok, jeg var ikke klar over at 6-6 var ruled out, bra det at noen synes å ta ansvar for hvile og trygge seilas

 

her en link https://www.dnmf.no/Artikler/PublishingImages/Hviletid 0510 2014.pdf

til en epistel på Maskinistforbundets hjemmesider. gir et bilde av stå (2014).

Riktignok skrevet av en som lider av villfarelse rundt dette med intrenasjonal/nasjonal rett,

(han er i meget godt selskap).men gir et bilde.

 

Har en kompis som jobbet på Kvitsøy VTS, 3 uker på 3 eller 4 uker av, det var OK.

Men, i vaktperioden så jobbet de 8 timer, fri 8 timer, jobb 8 timer, fri 8 timer,

han holdt på å bli gal, sov aldri på den samme tiden i døgnet, hvile og jobbe perioder rullerte.

Mange snodige vaktopplegg rundt forbi.

 

V8 rules.

 

Link to post
Gunga Din skrev On 6.6.2019 at 18.57:

Ser ut som de båter som har bekvæmlighetsflagg ikke følger reglene......denne kapteinen hadde jobbet i 22 tim

https://www.sjomannen.se/nyheter/standiga-problem-i-svallvagen-av-bekvamlighetsflagg/

 

fra kvartals blekka til Sjøfartsdirektoratet;

 

Sjøfartsdirektoratet har for 2016 valgt arbeids- og hviletid som fokusområde for inspeksjoner.

Sjøfartsdirektoratet har for 2016 valgt arbeids- og hviletid som fokusområde for inspeksjoner.

Brudd på hviletidsbestemmelser og ugunstige arbeidsordninger er viktige årsaker til utmattelse og trøtthet, ofte omtalt som fatigue. Utilstrekkelig bemanning av fartøy antas å være den sentrale årsaken til dette. Mannskap som ikke har fått tilstrekkelig hvile, er etter direktoratets vurdering en viktig bakenforliggende årsak til ulykker. I tillegg til at personell sovner på vakt, medfører utmattelse og trøtthet redusert årvåkenhet og økt sannsynlighet for feilvurderinger.

- Å ha nok mannskap som er godt kvalifisert og uthvilt er viktig for sikker drift av et fartøy. Vi vet at mannskap som ikke har fått tilstrekkelig hvile er mindre årvåkne, kan ta snarveier på bekostning av sikkerheten og lettere feilbedømmer situasjoner. Derfor er det viktig for Sjøfartsdirektoratet å forsterke sitt tilsyn på disse områdene i 2016, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.

V8 rules.

 

Link to post
janet skrev Just now:

 

fra kvartals blekka til Sjøfartsdirektoratet;

 

Sjøfartsdirektoratet har for 2016 valgt arbeids- og hviletid som fokusområde for inspeksjoner.

Sjøfartsdirektoratet har for 2016 valgt arbeids- og hviletid som fokusområde for inspeksjoner.

Brudd på hviletidsbestemmelser og ugunstige arbeidsordninger er viktige årsaker til utmattelse og trøtthet, ofte omtalt som fatigue. Utilstrekkelig bemanning av fartøy antas å være den sentrale årsaken til dette. Mannskap som ikke har fått tilstrekkelig hvile, er etter direktoratets vurdering en viktig bakenforliggende årsak til ulykker. I tillegg til at personell sovner på vakt, medfører utmattelse og trøtthet redusert årvåkenhet og økt sannsynlighet for feilvurderinger.

- Å ha nok mannskap som er godt kvalifisert og uthvilt er viktig for sikker drift av et fartøy. Vi vet at mannskap som ikke har fått tilstrekkelig hvile er mindre årvåkne, kan ta snarveier på bekostning av sikkerheten og lettere feilbedømmer situasjoner. Derfor er det viktig for Sjøfartsdirektoratet å forsterke sitt tilsyn på disse områdene i 2016, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.

 

kan legge til at mangel på søvn/hvile er en erkjent medvirkende faktor i US Navy crashene for et par år siden

en destroyer off coast of Japan

en destroyer off Singapore

 

(erkjent av US Navy)

 

Tretthet har også vært nevnt i tilknytning til Helge Ingstad smellen.

 

 

V8 rules.

 

Link to post

mitt syn;

det jukses MYE på dette med bemanning/alternering/hvile/vakt i frakteflåten,

tror det er mye snusk på gang i frakteflåten på kysten

 

annet snusk;

last/loss av oljetankere

last/loss av boxere        , krav til hvile blir dårlig ivaretatt

 

last/loss ferdig (rundt 20-24 timer) rett til sjøs - kvitte los så snart som mulig,

så over i sjøvaktmodus (kveld; mega sliten navigatør og sliten utkikk i styrhuset)

 

V8 rules.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...