-morten- Startet 6.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 6.Juni.2019 https://www.nrk.no/hordaland/lastebat-kjorte-i-nordhordlandsbrua-1.14578288 Fantastisk! slik man ser på Youtube!! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2019 Kan vekke kven som helst det der Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
-morten- Svart 6.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2019 trur de på brua våkna ja! Må si jeg var en smule nervøs første gang jeg stod til rors på MTB i 30knop under Tromsøbrua! Pillarene kommer rimelig fort mot deg! De på lastebåten her må ha vært fulle eller ha sovnet! Kan jo ikke utelukke at styringa har låst seg så klart.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
shipahoy Svart 6.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2019 Hadde nok kikka et par ganger på kartet om jeg skulle under denne broen (kart fra norgeskart.no): Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 6.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2019 (redigert) Det skjedde på det mørkeste i natt, men enig i at når man ser på kartet føles ikke dette som plassen å dure på... Redigert 6.Juni.2019 av Arne Henriksen (see edit history) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
casie Svart 6.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2019 Viktig at mannskapet blir satt rett på ny lastebåt, og får begynne og seile med en gang igjen?? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2019 casie skrev 48 minutter siden: Viktig at mannskapet blir satt rett på ny lastebåt, og får begynne og seile med en gang igjen Jobber du I Forsvaret? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjøbliss Svart 6.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2019 Kanskje de bare så merket med rødt og ikke den VELDIG SYNLIGE med 0 midt i fjorden merket orange. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Otto R Svart 6.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2019 Her er det vel autopilot I kombinasjon med en trøtt styrmann som deler på skylda. Sitér dette innlegget Link to post
Fuglen Svart 6.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2019 -morten- skrev for 4 timer siden: Fantastisk! slik man ser på Youtube!! Ikke ordene jeg ville brukt. Ei lykke at ikke hele overbygningen ble flekket av, og drepte mannskapet. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 6.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2019 Otto R skrev for 1 time siden: Her er det vel autopilot I kombinasjon med en trøtt styrmann som deler på skylda. Godt at vi har en rettsdommer på forumet. Men jeg lurer litt på hvordan det er mulig å gi skyld på autopiloten. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 6.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2019 Otto R skrev for 1 time siden: :..........med en trøtt styrmann Hur ser vaktordningen ut på en sånn her liten båt, noen som vet ? går det en kaptein og en styrman 6/6 eller 12/12......og i tillegg må styrman vare med ved lastning også på sin frivakt ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
janet Svart 6.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2019 ganske vanlig slik du beskriver skipper / overstyrmann 12-12 eller 6-6, etter smak tenker jeg, i tillegg har de last/loss temmelig slitsomt det der Hurtigruta bruker i hovedsak også 6-6 såvidt jeg husker+hyppig lasting/lossing, men de har 2 navigatører per vakt Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Gunga Din Svart 6.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2019 Skulle tro det er kjempe slitsomt. Det var vel en 15 år siden en båt kjørte rett inn i lavbru-delen av Store Belt-bruen. https://www.fyens.dk/article_gallery/1144855 jepp Hurtigruten har minst 2 navigatører per vakt og iblant også kaptein Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
janet Svart 6.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2019 tror skipper går regelmessig vakt på hurtigruta (18-24, tror jeg), ikke bare av og til, må nesten det for å fylle opp kvoten til 2 per vakt, de har jo ikke 5 navigatører ombord, kun 4 skipper + 3 styrmenn du slipper belastningene med ekstra last/loss - ankomst/avgang på hurtigruta, siden de "alltid" har 2 navigatører for å fikse parkering og last/loss men med et rendyrket 6-6 opplegg blir det jo aldri noe ordentlig sov alltid ting som "stjeler" fra hviletiden; avkledning/påkledning, personlig hygiene, dusjing, toalett øvelser etc det skal spises innimellom litt telefonnering + litt samkvem med kollegaer de 6 fritimene går fort det blir soving/hviling stykkevis og delt Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
bellen Svart 6.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2019 Å gå 6/6 vakter er faktisk ikke lenger lov. Det skal være minst en vakt i døgnet med 8 timer sammenhengende frivakt. I dag er det vanlig å gå 8/8/4/4. Men det er fortsatt mange som sverger til å gå 6/6. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 6.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2019 Sikkert riktig det.......... men såg han på brua.....ved nesten alle anløp... ivartfall de anløp jeg stod på brovingen bellen, det du skriver er ikke lov...gjeller det internasjonalt eller bare på norske skip? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Ida Marie III Svart 6.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2019 Sist den broen ble truffet av en lastebåt var det fyllekjøring... " Singel og sand, brennevin og vann...." Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 6.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2019 @bellen ok, jeg var ikke klar over at 6-6 var ruled out, bra det at noen synes å ta ansvar for hvile og trygge seilas her en link https://www.dnmf.no/Artikler/PublishingImages/Hviletid 0510 2014.pdf til en epistel på Maskinistforbundets hjemmesider. gir et bilde av stå (2014). Riktignok skrevet av en som lider av villfarelse rundt dette med intrenasjonal/nasjonal rett, (han er i meget godt selskap).men gir et bilde. Har en kompis som jobbet på Kvitsøy VTS, 3 uker på 3 eller 4 uker av, det var OK. Men, i vaktperioden så jobbet de 8 timer, fri 8 timer, jobb 8 timer, fri 8 timer, han holdt på å bli gal, sov aldri på den samme tiden i døgnet, hvile og jobbe perioder rullerte. Mange snodige vaktopplegg rundt forbi. Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Gunga Din Svart 6.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2019 Ser ut som de båter som har bekvæmlighetsflagg ikke følger reglene......denne kapteinen hadde jobbet i 22 tim https://www.sjomannen.se/nyheter/standiga-problem-i-svallvagen-av-bekvamlighetsflagg/ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Kjetil1 Svart 6.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2019 Så flinke dere er. Allerede gode konklusjoner og flere har vist at de kan kjapt finne lite relevante linker og lime inn. Litt forundret over at ingen har konkludert med at broen åpenbart er feilplassert. Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Arne Henriksen Svart 6.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2019 1 minute ago, Kjetil1 said: Litt forundret over at ingen har konkludert med at broen åpenbart er feilplassert. Ikke hele broen, bare det største hullet.. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
janet Svart 7.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2019 Gunga Din skrev On 6.6.2019 at 18.57: Ser ut som de båter som har bekvæmlighetsflagg ikke følger reglene......denne kapteinen hadde jobbet i 22 tim https://www.sjomannen.se/nyheter/standiga-problem-i-svallvagen-av-bekvamlighetsflagg/ fra kvartals blekka til Sjøfartsdirektoratet; Sjøfartsdirektoratet har for 2016 valgt arbeids- og hviletid som fokusområde for inspeksjoner. Sjøfartsdirektoratet har for 2016 valgt arbeids- og hviletid som fokusområde for inspeksjoner. Brudd på hviletidsbestemmelser og ugunstige arbeidsordninger er viktige årsaker til utmattelse og trøtthet, ofte omtalt som fatigue. Utilstrekkelig bemanning av fartøy antas å være den sentrale årsaken til dette. Mannskap som ikke har fått tilstrekkelig hvile, er etter direktoratets vurdering en viktig bakenforliggende årsak til ulykker. I tillegg til at personell sovner på vakt, medfører utmattelse og trøtthet redusert årvåkenhet og økt sannsynlighet for feilvurderinger. - Å ha nok mannskap som er godt kvalifisert og uthvilt er viktig for sikker drift av et fartøy. Vi vet at mannskap som ikke har fått tilstrekkelig hvile er mindre årvåkne, kan ta snarveier på bekostning av sikkerheten og lettere feilbedømmer situasjoner. Derfor er det viktig for Sjøfartsdirektoratet å forsterke sitt tilsyn på disse områdene i 2016, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen. Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
janet Svart 7.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2019 janet skrev Just now: fra kvartals blekka til Sjøfartsdirektoratet; Sjøfartsdirektoratet har for 2016 valgt arbeids- og hviletid som fokusområde for inspeksjoner. Sjøfartsdirektoratet har for 2016 valgt arbeids- og hviletid som fokusområde for inspeksjoner. Brudd på hviletidsbestemmelser og ugunstige arbeidsordninger er viktige årsaker til utmattelse og trøtthet, ofte omtalt som fatigue. Utilstrekkelig bemanning av fartøy antas å være den sentrale årsaken til dette. Mannskap som ikke har fått tilstrekkelig hvile, er etter direktoratets vurdering en viktig bakenforliggende årsak til ulykker. I tillegg til at personell sovner på vakt, medfører utmattelse og trøtthet redusert årvåkenhet og økt sannsynlighet for feilvurderinger. - Å ha nok mannskap som er godt kvalifisert og uthvilt er viktig for sikker drift av et fartøy. Vi vet at mannskap som ikke har fått tilstrekkelig hvile er mindre årvåkne, kan ta snarveier på bekostning av sikkerheten og lettere feilbedømmer situasjoner. Derfor er det viktig for Sjøfartsdirektoratet å forsterke sitt tilsyn på disse områdene i 2016, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen. kan legge til at mangel på søvn/hvile er en erkjent medvirkende faktor i US Navy crashene for et par år siden en destroyer off coast of Japan en destroyer off Singapore (erkjent av US Navy) Tretthet har også vært nevnt i tilknytning til Helge Ingstad smellen. Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
janet Svart 7.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2019 mitt syn; det jukses MYE på dette med bemanning/alternering/hvile/vakt i frakteflåten, tror det er mye snusk på gang i frakteflåten på kysten annet snusk; last/loss av oljetankere last/loss av boxere , krav til hvile blir dårlig ivaretatt last/loss ferdig (rundt 20-24 timer) rett til sjøs - kvitte los så snart som mulig, så over i sjøvaktmodus (kveld; mega sliten navigatør og sliten utkikk i styrhuset) Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.