Jump to content

Plexiglass luke Draco Oceancraft 701

Draco701

Recommended Posts

Hei! Jeg har en Draco Oceancraft 701 der plexiglass luken er blitt knust og erstattet med en metall luke. Vil gjerne installere ny plexiglass dør og lurer på om det er noen her inne som har tilsvarende båt og kan sende mål på dørene? Eventuelt også anbefale selskap som kan lage dørene? Legger ved bilde på hvordan dette ser ut per idag. Setter pris på hjelpen!

748534E6-77AF-488D-B71C-4BE6FED9148F.jpeg

Hei, og velkommen hit.

Det er vanskelig og se på bildet ditt om det er bra passform og tilpassing på aludørene. Men hvis det er det så har du jo fine maler der for å få laget det i plast. Vanskelig å anbefale noen til å gjøre jobben når du ikke skriver hvor du holder til hen ;) Men et firma som leverer glass/plastruter burde kunne hjelpe deg. 

Hei og velkommen til Forumet :thumbsup:

Kan ikke hjelpe deg med målene nå men har et par innspill...

Vil mene at å lage disse dørene ikke har høy vanlighetsgrad. Har kjøpt plater både på Ikea og Biltema. Hengsler og låsebolter kan festes med gjennomgående skruer eller poppes. Platene er enkle å sage, jeg teiper begge sider og bruker fintannet sag for å få pene kutt. Endene filer jeg pene med en flatfil før jeg flammesletter overflaten.

Hengsler og annet tilbehør ville jeg valgt i A4 (AISI 316) kvalitet.

Ville for egen del brukt PC (Polycarbonat) til denne jobben og ikke Plexiglass/ Perspex (som er handelsnavn for PMMA) fordi det er mer ripebestandig og seigere.

Båtindustrien på det blide sørlandet har mange produsenter som lager sånt. Enhver glassmester vil også sikkert kunne hjelpe deg.

Selv har jeg brukt et firma i Songe som er proffe med slike materialer og som har vært meget hjelpsomme de gangene jeg har spurt. De holdt til mellom Risør og Tvedestrand sist jeg var i kontakt med dem.

Er det slik at du nå er langt unna båten din så er det sikkert noen her inne som stikker innom båten din og tar de nødvendige mål av din båt om du spør...  det er over 75600 medlemmer nå så det er ikke mange båthavner som ikke er representert....

Og hjelpsomheten er etter min mening enestående :thumbsup:  

Redigert av dieselfan (see edit history)

Takk for gode innspill! Har tenkt tanken å prøve å kutte til plater fra Biltema selv, men ville først høre om noen har erfaringer med dette. Holder til i Bergen og fikk pristilbud fra et lokalt selskap på kutting av dørene (uten hull til hengsler osv.) til 6500,- noe som jeg synes var hårreisende dyrt!

Å kutte platene skal jeg nok fikse greit, men bør jeg ta noen spesielle hensyn i forhold til å borre hull til hengsler og feste ut i sidene? Har ikke jobbet med plexiglass eller polykarbonat før.. er det lett for å sprekke?

Det viktigste er at tuppen på boret må slipes om til 0 grader... eller svakt negativ sponvinkel og minimal klaringsvinkel.

Bruker selv 3-700 o/min på en liten batteridrill.

(prinsippet er at du varmer opp hullområdet med friksjonen og skraper bort materialet med boret, og ikke skjærer materialet som med en ostehøvel, når du borer i stål og aluminium)

Prøv deg gjerne fram på en prøvebit. Du sparer ingen betydelig tid på å kjøre 5000 o/min på en jobb som denne... så om noen råder deg til full fart med et vanlig bor så vil jeg anbefale deg å styre unna, det går bra av og til... men du ønsker neppe å kjøpe mer enn en plate?

Blir det for varmt under bearbeiding får du herdesprekker som du først ser etterpå når har montert og ser det i sollys...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...