boye Startet 31.August.2005 Del på Facebook Startet 31.August.2005 Har omsider bestemt meg for å gjøre noe med det håpløse septik opplegget i Scand Baltic,n vår. Vil sveise opp en tank i syrefast alt. aluminium. Ønsker samtidig å øke kapasiteten. Er det noen der ute som har gjort det samme og som ev. har noen mål/tegninger å dele. Hvor tykke plater må jeg beregne? Takker for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.August.2005 Del på Facebook Svart 31.August.2005 Jeg ville ikke brukt alu. AISI 316L, platene bør være 2 MM tykke. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 31.August.2005 Del på Facebook Svart 31.August.2005 Øk dimensjon på lufting med det samme. Gjorde samme jobb i en Nordic. Tegnet tanken selv, men har ikke den lenger (kastet). Brukte 25 mm lufting og lot den gå ut akterut istedet for på siden. Brukte septikslange også til lufting. Jeg hadde både stussen til innløp og utløp (38 mm) vendt akterover og montert øverst på siden av tanken. Utløp hadde rør innvendig ned i bunnen av tanken. Punpen ble flyttet til rett bakenfor tanken. Ingen slanger eller pumpe ble med denne løsningen liggende midt under køyen. Det fungerte meget bra uten lukt. Tenken var i syrefast, men husker ikke om jeg brukte 2 mm eller mer. HUSK Inspeksjonsluke!! Sitér dette innlegget Link to post
boye Svart 1.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2005 Olpi. Du valgte å legge stussen for utpumping på siden oppe med rør ned i bunnen. Var det for å hindre at det blir liggende "dritt" i slangen med påfølgende fare for lukt?,- eller var det andre årsaker?. Hvor stor klaring hadde du mellom bunnen og røret? Hadde egentlig tenkt å legge stussen for utpumping i bunnen av tanken for å sikre at den ble helt tømt, men ........ble litt i tvil nå. Trodde årsaken til mitt nåværende problem var en kombinasjon av dårlig lufting av tanken (les for liten dimensjon på slange) og det faktum at det etter tømming blir liggende igjen en kake på ca. 5 cm i bunnen. Sitér dette innlegget Link to post
TommyJ00 Svart 1.September.2005 Del på Facebook Svart 1.September.2005 Jeg ville ikke brukt alu. Enig i det. Har en kollega som akkurat har måtte bytte tank fra aluminium da det gikk hull i denne. Skjer noe med alu og dritten som ikke er bra. mvh GipsyGirl Sitér dette innlegget Link to post
pero Svart 2.September.2005 Del på Facebook Svart 2.September.2005 Tegnet tanken selv, men har ikke den lenger (kastet). . HUSK Inspeksjonsluke!! <{POST_SNAPBACK}> Tegnet den selv ja.. Lurte bare på innmaten? Greit med gjennomføringen fra toalettet, men koblingen ut? Hva slags type ble brukt der? Det må jo kobles på slange/rør på både innsiden og utsiden av tanken. Har sett litt etter hva som finnes, men har vel ikke funnet den gjennomføringen som tillater slange på begge sider. OG! La du inn noen skvalpeskott? Eller er dette helt unødvendig? Pero. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 2.September.2005 Del på Facebook Svart 2.September.2005 Ingen slange på innsiden. Alt ble sveiset i syrefast av et firma som bygger tanker, bl.a til Hydraulikk systemer. Som nevnt var det rør med stusser ut øverst i bakkant av tanken som slangene ble festet på, 38 mm inn/ut og 25 mm lufting ut på toppen av tanken. Stussene var ca 10 cm lange og gikk gjemmon et skott til et rom i bakant. Tror det er det samme på Baltic. Utløp var et sammenhengede rør med 90 grader bøy innvendig ned mot bunnen av tanken. Røret ble avsluttet en lite stykke fra bunnen. Det stemmer at man ikke får tømt tanken helt fullstendig, men det får man heller ikke med et rør ut nederst på tanken. Gjorde det for at det bl.a. passet best da slangen til utløp ble kort uten skarpe bøyer. Siden det var et skott med rom helt akterut passet det bra at alt av slanger og pumpe var der. Hadde jeg gjort som opprinnelig opplegg ville pumpe og en lang slange lagt under køya. Potensiell fare for lukt blir mindre. På andre installsjoner (båter) kan det være smartere med utløp i bunnen. Når det gjelder lufting på Nordic (og Baltic regner jeg med)så må slangen gå et stykke vannrett før den kan trekkes opp og ut. Det gjaldt også på min løsning. Ved overfylling vil det da legge seg septik i denne slangen. Det går ikke lang tid før det vil lukte med en vanlig nylonslange. Derfor ble 25 septikslange benyttet. Skal man ha måler (f.eks WEMA) så er det nok lurt å koble på spyling slik at den kan spyles av og til. Det er slangetilkobling på giveren til å gjøre det. Sitér dette innlegget Link to post
boye Svart 2.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2005 Takk skal du ha OLPI. Da blir det en tank i syrefast 316L. Tror jeg velger å sveise inn en stuss i bunnen (ikke siden) av tanken slik at den blir mest mulig tømt. Luftingen blir på min. 25mm og festes i mannlokket slik at det er mulig å rense det opp, etter en ev. overfylling av tanken, uten å måtte legge hele armen nedi "dritten". (Erfaring fra nåværende opplegg) Kommer til å løfte sengebunnen med et par tommer slik at det blir plass til en skikkelig lufteslange. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 2.September.2005 Del på Facebook Svart 2.September.2005 Høres fornuftig ut. Lykke til! PS! Trykk test tanken før du installerer den. Min var ikke 100% tett. Det lakk litt rundt bolter som inspeksjonsluken var festet i. Boltene var sveiset innvendig og utvendig, og jeg fikk de til å ta en ny runde på de. Da ble det 100% tett. God helg! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.