Jump to content

Slangestuss på septiktank

TKO84

Recommended Posts

Vi har nylig kjøpt oss ny båt, en Scand Baltic (Meget fornøyd)! Det vil si at vi skal selge vår Sandvik 28. Men før vi gjør det tenkte jeg å fikse noen gjenstående ting. Jeg har blant annet byttet skroggjennomføringen til septiken. Da jeg skulle ta av slangen fra tanken så jeg at hele slangestussen som sitter i tanken er i ferd med å gå i oppløsning. Hvis jeg må ha ut tanken må jeg demontere hele byssa, da tanken sitter bak byssa. Så jeg hadde håpet det var en enklere løsning som å skru ut slangestussen. Jeg har prøvd å bevege på den med en rørtang, men det er meget trangt og vanskelig å få tak. Har noen vært borti dette og vet om det er mulig å skru dette ut, eventuelt hvilket verktøy som kan prøves? 

IMG_1693.jpeg.d9e2861c587326cf1900c534e7e04110.jpeg

Om dette er ut fra tanken, så står det et stigerør på innsiden. Hvordan er tilstanden på dette? Her bør du nok bytte stigerør og flens. Om det er plass på toppen av tanken, så kan det løses med å lage et "mannlokk" som gir tilkomst med en arm på innsiden. Jeg laget nylig ny tank i glassfiber. Der laget jeg stigerør og flenser i glassfiber, støpt fast i tanken. Stort mannlokk for tilkomst til tanken.

IMG_20190327_112639748_HDR.jpg.fc5b22ce9c366b46d35a55efb67ab268.jpg

Vet ikke om det er mannlokk på tanken da bunnen er alt jeg kan se. Jeg kommer nok ikke til i toppen uten å demontere store deler av interiøret. Virker heller ikke som det er noe stigerør på innsiden, kan bare kjenne en flens som ligger der. Hva er funksjonen til dette stigerøret? Regner med at jeg ikke trenger det da jeg har fritt fall tømming fra bunnen? 

Med andre ord så kan det virke ganske umulig å få skrudd dette ut og sette på nytt uten å ta ut tanken?

Hvis dette er undersiden så er det ingen grunn til at det skal være et stigerør nei. Men siden det er satt inn en slik type gjennomføring må det nødvendigvis være et mannhull I tanken, hvis ikke hadde de ikke fått inn denne opprinnelige. Så da er det egentlig bare å begynne å lete etter mannhullet da;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Tror kanskje du slipper lettest unna med forslaget mitt, om det er mye demontering. 

Skjær ut den gamle stussen.

Skjær bort litt av treverket rundt. 

Puss til ren glassfiber. 

Støp rørstuss som Ttor har gjort, bare med flens i enden. 

Lim flens over hull, med fiberforsterket epoxy. 

Sett slangen på stuss. 

• 1 måned senere...
TKO84 skrev 4 minutter siden:

Det var litt av en jobb. Skjærte bort den gamle flensen og fikk støpt på en ny med glassfiber, job done! Og båten er solgt :-) 

God sommer! 

Skulle ønske alle båtselgere var som deg:thumbsup:

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...