Kaptein Klein Startet 6.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 6.Juni.2019 Hei, ifm. med en mulig oppvaskmaskininstallasjon i byssa vil jeg måtte fjerne fotpumpe for sjøvann til kjøkkenvasken, da pumpen kommer i veien. Jeg synes likevel det ville være praktisk å ha muligheten til å skylle av oppvask mv. i saltvann først, og særlig fordi de nye vanngjerrige oppvaskmaskinene fordrer god skylling på forhånd. Jeg tenkte derfor at jeg kunne sette inn en elektrisk pentrypumpe, for denne kan jeg da flytte til egnet sted. Kan de fleste pentrypumper brukes til saltvann? Altså tåler de det? Ser at det er litt ymse hva selger, f.eks, Seasea, skriver på noen pumper, og hva som står i dokumentasjonen. Den eksisterende saltvannskranen har ingen stengekran, altså bare et rør. Hvis jeg kobler pumpen til en strømbryter, vil jeg da kunne operere den med denne, iom. at det vil være undertrykk i kranen i vasken siden den alltid er åpen? Jeg bør vel også sette på et filter før pumpen? Mange takk. Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 7.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2019 Kan jo tenke på att Nært land kan det være høge konsentrasjoner bakterier, ikkje minst totalkim og koliforme bakterier Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Kaptein Klein Svart 7.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2019 Vel, jeg bruker jo saltvannsskylling I dag, så den problemstillingen er jo den samme. Og en oppvaskmaskin, med dens høye temperaturer, vil nok drepe bakterier mer effektivt enn det ikke alltid så varme vannet i en håndoppvask. Uansett bruker jeg saltvansskylling i (mer øde) uthavner og på tur. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2019 Hadde også saltvann med fotpumpe i forrige båt, veldig bra løsning. Sparer mye vann. Uansett, fikk akutt lekkasje når fotpumpa hadde rustet lenge nok innvendig av saltvannet og til slutt begynte å lekke. Men ut fra hva jeg kan skjønne så hadde den da tross alt holdt i mange år. Så jeg ville kanskje begynt med å se etter en pumpe hvis konstruksjon gjør at den ikke kan "gå lekk" om den ruster i filler. Og er den rimelig nok, kanskje kjøpe en i reserve :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.