Arne2
Bilelektriker har så vidt vites gått ut som fagbrev nå, men dette var da et særdeles godt eksempel.
I en "bobil" så vil man jo finne problemstillinger som er ganske nært de samme som gjelder for en fritidsbåt. (12V + 230V) I en personbil, lastebil og buss like så. (12V, 24V)
Det finnes også en ny type problemstilling rundt biler med elektrisk framdriftsmaskineri. Det ligger i sakens natur at med de tekniske data som en Tesla har, så anvendes det i alle fall farlige strømmer, og sannsynligvis også farlige spenninger for drift av motorene.
Er det da slik at bilverkstedene vanligvis henter inn en "huselektriker" for å gjøre service og vedlikehold på en Tesla, eller 12 elelr 24V anlegget, på en lastebil, en bobil eller en buss?
Her vil jeg tro at det har utviklet seg en "bransjemessig aksept" for at fortak som ikke er "elektroforetak" arbeider på elektriske anlegg som er over faregrensen.
Når det gjelder 230V anlegget i en bobil (den kan vel også tilkobles "landstrøm") så finnes det så vidt jeg husker et eget kapittel i NEK 400:2018 om dette.
Skal tro hvem som arbeider på 230V anlegget i en bobil? Noen som vet?
Kan vanskelig se for meg at bilverksteder henter inn "huselektrikere" eller et "elektroforetak" for å gjøre service og vedlikehold på 12 eller 24V anlegg i personbiler, lastebiler eller busser og sannsynligvis heller ikke på framdriftsmaskineriet i en Tesla.
Bør ikke dette bli en problemstilling som ligger nær opp til den som gjelder for en "småbåt" eller en "fritidsbåt"? Mener at spesielt "bobil" bør ligge nokså nært med anlegg for 12V, 230V og tilkobling for "landstrøm". "Bobil" bør på et vis bli farligere ved at den står på isolerende gummihjul, mens en båt i sjøen (men ikke i en innsjø eller på land) er "jordet".
Noe av problemstillingen:
https://www.trainor.no/cms/Forum/Forskrifter-og-normer-DSB/Nek-400-Bobil