Knude
Prinsippet med ferdige komponenter (kabelstokker og paneler) var mye brukt allerede i 1980 da jeg begynte i brangsjen. Etter fryktelig mange år i brangsjen på alle nivå er min påstand at båteier eller en kompis med avbiter og kabel bak i bilen den største faren for brann i båt. Mange reperasjonsverksteder har kurset seg i regi av brangsjeforbundet Norboat eller har folk med fagbrev.
Tråden starter med spørsmål om : kravet til kvalifikasjon ?. På hvilket nivå innen faget elektro det burde være er en annen diskusjon . Det vil alltid være enkelte som har større forståelse og interesse av elektro men kravet til beståttfagbrev er å ha en ganske bra kompetanse innen en båts strømanlegg. De vet også hva som ikke er lov.......
Da disse fagbrevene kom på lista var Aust-Agder først ute med linje. Jeg var selv med på å utforme kompetansemål for undervisning og kompetansekrav for vurdering av fagprøve i faget i samarbeid med opplæringskontoret. Vi hadde flere lærlinger i den bedriften jeg jobbet i og det var flere som tok fagbrev.
Allerede i 1996 ble de første utkast til harmoniserte CE standarder sendt frem og tilbake mellom Brussel
og Norge for revisjon. Da var det brangsjeforbundet og et panel sammensatt av representanter for båtbyggere i Norge med Eivind Amble som leder som var med på utformingen. (jeg var representant fra den bedriften jeg jobbet i). DNV var med og selvfølgelig sjøfartsdirektoratet.
Dsb eller hva det het den gang valgte seg helt bort og overlot dette til sjøfartsdir som øverste kontrollmyndighet (fritidsbåt)
De igjen har brukt DNV. GL
Jeg har ikke jobbet med dette siden 2015 så alt nytt etter det har jeg ikke greie på.