Jump to content

Edit History

Arne2

Arne2

... Når så er sagt så bør man vel også ta med i betraktning hva slags risiko og fare man kan utsette seg selv båten og andre for, når man jobber på et elektrisk anlegg i en båt. 

Et litt stort startbatteri kan ha en kortslutningsstrøm på for eksempel 1000A. Kortslutter man batteripolene, for eksempel ved "litt feil bruk av verktøy", så er det en mulighet for batteriet eksploderer og batterisyren slynges ut rundt omkring i båten, eller "i fleisen" på den som gjør jobben. Jeg har aldri opplevd dette selv, men på dette forumet så ligger det historier av typen "jeg mistet verktøyet og batteriet eksploderte."

 

Den neste store fare og risiko med 12 V anlegg, det er jo feilkoblinger av kabler og utstyr som så leder til en brann. 

 

Når man ser på Defa anlegget, så er jo dette tilsynelatende "plug and play" man kobler det hele sammen, og så viker det .. Men er det virkelig slik?

 

Defa anlegget inneholder en jordingstilkobling. Hvis man ikke kobler opp denne på korrekt måte til båtens jordingsanlegg, så kan man risikere å bli drept, eller andre blir drept. Denne risikoen er nok større i en båt av stål eller aluminium enn i en båt av plast. (Ledende eller ikke ledende skrog.)

 

Eksempel på hendelse:

 

Anlegget på land er ikke av den nye typen, men det dreier seg om et gammelt og litt dårlig vedlikeholdt IT 230V fordelingssystem.

 

Man kobler til Defa anlegget, men dette er ikke jordet ned til båtens jordingsanlegg.

 

Det oppstår så en jordfeil (overledning) i et elektrisk apparat, som man benytter seg av. Det kan da oppstå en jordfeilstrøm på for eksempel 1-2 A. Jordfeilvern finnes ikke og jordfeilstrømmen er for liten til å få overbelastningsvern og kortslutningsvern til å slå ut. Man berører så apparatet, verktøyet eller hva det måtte være med den ene hånden og en gjenstand ombord som er koblet opp mot båtens jordingssystem med den andre hånden, og da har man en spenning fra 130V-230V fra hånd til hånd. Med en stømgjennomgang på 60-70 milliampere, eller det omkring, så låser musklene seg og man er ikke i stand til å frigjøre seg. Så oppstår skade over litt tid, og man omkommer.

Selv om det er slik at det kanskje ikke er helt klare lovregler med krav til kompetanse, så er det nok en forutsetning at man har en god nok elektrofaglig kompetanse til å forstå alle faremomentene og hvordan man utfører jobben på en sikker måte.

 

Det er nok ikke å anbefale at "alle og enhver" går i gang med dette. Alle jobber må risikovurderes og det må velges gode nok løsninger i forhold det utstyret som velger og den risiko som finnes.

Jeg vet jo ikke om det finnes havneanlegg noen steder med IT anlegg og uten jordfeilvern, men det skulle man tro, og hvis man ikke vet, så bør man jo i en risikovurdering ta høyde også for de "worst case" mulighetene som finnes. 

(Defa alegget inneholder et "lokalt" jorfeilvern som skulle slått, men man kan jo tenke seg at på grunn av feil med jordleder til land eller andre grunner så gjør det ikke det. Det bør i sin alminnelighet også finnes mer enn en sikkerhetsbarriere.)

Arne2

Arne2

... Når så er sagt så bør man vel også ta med i betraktning hva slags risiko og fare man kan utsette seg selv båten og andre for, når man jobber på et elektrisk anlegg i en båt. 

Et litt stort startbatteri kan ha en kortslutningsstrøm på for eksempel 1000A. Kortslutter man batteripolene, for eksempel ved "litt feil bruk av verktøy", så er det en mulighet for batteriet eksploderer og batterisyren slynges ut rundt omkring i båten, eller "i fleisen" på den som gjør jobben. Jeg har aldri opplevd dette selv, men på dette forumet så ligger det historier av typen "jeg mistet verktøyet og batteriet eksploderte."

 

Den neste store fare og risiko med 12 V anlegg, det er jo feilkoblinger av kabler og utstyr som så leder til en brann. 

 

Når man ser på Defa anlegget, så er jo dette tilsynelatende "plug and play" man kobler det hele sammen, og så viker det .. Men er det virkelig slik?

 

Defa anlegget inneholder en jordingstilkobling. Hvis man ikke kobler opp denne på korrekt måte til båtens jordingsanlegg, så kan man risikere å bli drept, eller andre blir drept. Denne risikoen er nok større i en båt av stål eller aluminium enn i en båt av plast. (Ledende eller ikke ledende skrog.)

 

Eksempel på hendelse:

 

Anlegget på land er ikke av den nye typen, men det dreier seg om et gammelt og litt dårlig vedlikeholdt IT 230V fordelingssystem.

 

Man kobler til Defa anlegget, men dette er ikke jordet ned til båtens jordingsanlegg.

 

Det oppstår så en jordfeil (overledning) i et elektrisk apparat, som man benytter seg av. Det kan da oppstå en jordfeilstrøm på for eksempel 1-2 A. Jordfeilvern finnes ikke og jordfeilstrømmen er for liten til å få overbelastningsvern og kortslutningsvern til å slå ut. Man berører så apparatet, verktøyet eller hva det måtte være med den ene hånden og en gjenstand ombord som er koblet opp mot båtens jordingssystem med den andre hånden, og da har man en spenning fra 130V-230V fra hånd til hånd. Med en stømgjennomgang på 60-70 milliampere, eller det omkring, så låser musklene seg og man er ikke i stand til å frigjøre seg. Så oppstår skade over litt tid, og man omkommer.

Selv om det er slik at det kanskje ikke er helt klare lovregler med krav til kompetanse, så er det nok en forutsetning at man har en god nok elektrofaglig kompetanse til å forstå alle faremomentene og hvordan man utfører jobben på en sikker måte.

 

Det er nok ikke å anbefale at "alle og enhver" går i gang med dette. Alle jobber må risikovurderes og det må velges gode nok løsninger i forhold det utstyret som velger og den risiko som finnes.

Jeg vet jo ikke om det finnes havneanlegg noen steder med IT anlegg og uten jordfeilvern, men det skulle man tro, og hvis man ikke vet, så bør man jo i en risikovurdering ta høyde også for de "worst case" mulighetene som finnes. 

(Defa alegget inneholder et "lokalt" jorfeilvern som skulle slått, men man kan jo tenke seg at på grunn av feil med jordleder til land eller andre grunner så gjør det ikke det.)



×
×
  • Create New...