odis123 Startet 7.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 7.Juni.2019 Byttet luftfilter i dag. Ser at det er olje i luftfilteret. Ser det går en slange fra toppen av motoren ned til luftfilteret. Har sikkert en sammenheng men kan ikke huske at det har vært olje her tidligere(riktignok fem år siden sist så jeg kan huske feil). Lurer på om det er normalt eller om dette indikerer noe feil Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2019 Normalt. Slangen er veivhusventilasjon som vil medføre oljedamp som trekker inn i filteret. Er intervall på vask og bytte av skummen, men eg hugsar ikkje timar på det. Med forbehold at din yanmar er ca likt oppbygd som min. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mix Svart 7.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2019 Sjeldenutpå skrev 13 minutter siden: Med forbehold at din yanmar er ca likt oppbygd som min. Jaså, du er ikke synsk. Når trådstarter ikke gidder opplyse hvilken motor det er, er Shamanen kanskje rett sted å henvise til... Sitér dette innlegget Link to post
odis123 Svart 7.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2019 (redigert) Yanmar hte 66hk 86 mod. Spar deg for tåpelig kommentarer MIx. Takk for svar sjelden utpå Redigert 7.Juni.2019 av odis123 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 7.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2019 Jeg har en Yanmar 3JH3E og får også olje i luftfilterhuset. Helt normalt. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 7.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2019 Samme på vår 6LPA-STP også. Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 8.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2019 Hadde det samme på min 4LHA-STP, som flere andre modeller fra Yanmar. Har denne dampen/olja som kommer fra veivhus slangen til luftfiler noe funksjon @Mix ? Egentlig ikke noe problem å vaske filteret en gang i året, men jeg flytta slangen til en liten oljeoppsamler tank for mindre gris. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Jannmar Svart 8.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2019 Det eneste jeg kan tenke meg er at det blir vakuum i slangen når den går til luftfilterhuset, slik at den suger luft ut fra veivhuset. Hvorfor det er nødvendig vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2019 Veldig vanlig på mange motorer fra 50-tallet og fremover. Heter 'Positive Crancase Ventilation' (PSV). Forskjellige konfigurasjoner. Hos meg en kondenserings/oljefelle slik at oljedampen blir så tørr som mulig. Hensikten er å spare olje og at ikke blow by skal forurense omgivelsene, blant annet. Sitér dette innlegget Link to post
odis123 Svart 10.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2019 Takk for mange gode svar. Rolig på litt olje i filteret fra nå av. Ved neste tråd jeg starter så skal jeg prøve å være mer spesifikk slik at ikke shamanen til Mix blir overarbeidet Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 11.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2019 odis123 - det er i alles interesse at vi alle tar det med overskriften alvorlig. Om du eller jeg har problemer med en Yanmar HTE 66hk så er det kjempepraktisk å kunne bruke søkefunksjonen og få treff på stort sett relevante motorer. Det er nå 75674 medlemmer her som har skrevet 1 751 790 innlegg og søkefunksjonen blir viktigere for hver dag..... For egen del bruker jeg denne huskelista: Hva har du ? Hva er problemet ? Hva vil du ? Et eksempel på alternativ overskrift: Yanmar HTE 66 hk 86 mod - Olje i luftfilter - er det normalt ? Sitér dette innlegget Link to post
odis123 Svart 15.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2019 Helt enig i det dieselfan og måten du formidler det på er et eksempel til etterfølgelse. Takk for god tilbakemeldig. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Moderator Svart 15.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2019 Anbefaler alle å lese reglene før man poster. Om jeg skal si det selv så er det et godt tips å skrive tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Skal legge til modelltypen i tittelen. (Var "Olje i luftfilter Yanmar") Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.