lasmarquezas Startet 7.Juni.2019 Del på Facebook Startet 7.Juni.2019 (redigert) Jeg har en AMEC Camino-108 AIS klasse B. Denne er tilkoblet NMEA2000 og NMEA0183, VHF og GPS. Se bildene for både konfigurasjon og diagnostikk. Alt ser såvidt jeg kan se helt bra ut, men likevel, når jeg går på Marinetraffic finner jeg ikke båten. Hva i all verdens dager er det jeg gjør feil? Redigert 7.Juni.2019 av lasmarquezas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 7.Juni.2019 Del på Facebook Svart 7.Juni.2019 (redigert) Ikke bruk MarineTraffic som et sannhetsvitne for hvorvidt din AIS-enhet fungerer eller ei. Rekkevidden av en klasse B-enhet er meget begrenset. Ofte vil man være utenfor det området som dekkes av mottakerne som fôrer MT med data. Ligger du i ro, sender din klasse B-enhet med lav hyppighet. Den vil også, grunnet sin vikende natur, hoppe over utsendelser når radiokanalen er opptatt med trafikk fra enheter med høyere prioritet. Det kan jo også være at du har en elendig antenne? Redigert 7.Juni.2019 av torkelmj (see edit history) Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
lasmarquezas Svart 7.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2019 Det er sant. Finnes det en annen mulighet for å sjekke? Her i havna er akkurat nå to båter synlige på marinetraffic, men ikke jeg. Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 7.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2019 Nei, tror antennen er bra. Splitter ny fra Pacific. Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 7.Juni.2019 Del på Facebook Svart 7.Juni.2019 Hør med en av de andre båtene om de ser deg...? Det kan jo også gi opphav til en hyggelig havneprat. :) Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
lasmarquezas Svart 7.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2019 Så sant, en god plan! :-) Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 8.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2019 Yess, når AIS’en bare fikk tenkt seg om, ble S/Y Karma synlig for omverdenen. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Plast Svart 8.Juni.2019 Del på Facebook Svart 8.Juni.2019 Det er vanlig at Marinetraffic ikke tar endringer med en gang, flere av kundene våre har måttet vente både to og fire timer. AIS må også få timeslot, men det var neppe problemet i ditt tilfelle! :p Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 8.Juni.2019 Del på Facebook Svart 8.Juni.2019 Jeg tillater meg å gjenta: MarineTraffic er ikke en pålitelig indikasjon på hvorvidt en AIS-sender fungerer eller ei. Dessverre synes mange å være av den oppfatning. Hyggelig å høre at det fungerer. Ønsker deg en god båtsesong i en flott landsdel! Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
lasmarquezas Svart 8.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2019 Takker så mye! Har vært mye som skal ordnes. Om knappe tre uker skal AIS’en få prøve seg over såvel Nordsjøen som Caledonia-kanalen. Viktig at det funker både her hjemme og ute. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Juni.2019 Del på Facebook Svart 9.Juni.2019 Gikk en hel dag og ca 40nm langs kysten med fungerende AIS uten at Marine traffic så oss. Det er ikke troverdig testkilde, Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 9.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2019 Ser helt klart poenget ditt, @Bitteliten, som også @torkelmj understreker. Jeg er nå trygg på at andre båter ser meg, så denne absolutt viktigste delen av AIS-systemet fungerer og er ivaretatt. Nå er det jo også slik at de som er hjemme når man er ute på seiltur gjerne skulle ha kunnet følge med og vært sikre på at de ser virkeligheten som den er. For meg er det spesielt viktig at mine gamle foreldre, som har vist stor iver og interesse på å følge med, fortsatt får gjøre det når vi drar over Nordsjøen og roter rundt i den skotske skjærgården. Inntil nå, trolig av ren latskap og grenseløs irritasjon over at jeg ikke har fått anlegget til å virke (ny GPS GA-22 antenne denne uka gjorde susen), har brukt appen Boat Beacon på mobilen. Denne har fungert svært godt. Nå lar jeg uansett strømmen være påkoblet AIS'en de neste ukene, så får vi se hvordan det blir. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 9.Juni.2019 Del på Facebook Svart 9.Juni.2019 Om du vil at folk skal ha muligheten til å følge deg når du krysser Nordsjøen bør du vel ha noe annet enn AIS? inReach eller lignende er bra greier til slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Skallebank Svart 9.Juni.2019 Del på Facebook Svart 9.Juni.2019 Er det ikke slik, at fartøy med AIS klasse B kun er synlig på marinetraffic når de befinner seg innen dekningsområdet til en av deres egne mottakere? Ergo nært land og primært nært bebygde strøk. Min erfaring etter kort tid med AIS klasse B, er at det langs trøndelag og nordlands grisgrendte kyst er store områder uten dekning. Fartøy med AIS klasse A kommuniserer med satelitt når de går utaskjærs. Derfor finnes posisjonen tilgjengelig på nett, også på marinetraffic, når de er langt til havs. Klasse B transceivere oppretter vel ikke toveis kommunikasjon med satelitt, de bare henter egen posisjon, og sender denne ut. Noen som kan bekrefte eller korrigere? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 9.Juni.2019 Del på Facebook Svart 9.Juni.2019 (redigert) AIS-satellittene fanger opp de signalene som når opp til dem. Generelt sender kl B med 2 watt, B+/SOTDMA med 5 watt, og kl A med 12,5 watt effekt. Jeg har opplevd at båten vår med den nye B+ standarden har blitt plukket opp av satellitt på Marinetraffic. Men tror ikke man skal gamble på at det fungerer godt. Med vanlig kl. B er det lite sannsynlig at det skjer. Om du vil bli sett hele tiden, må du bruke egne sendere som kommuniserer med satellittnettverk, som Iridium inReach eller Globalstar Spot. AIS er ment som et skip-til-skip-system. At Marinetraffic (via basestasjoner og satellitter) plukker opp signalene, er en bonus/bieffekt. Det er ikke noe man kan stole på. Særlig ikke for bekymrede familiemedlemmer som følger med hjemmefra. Redigert 9.Juni.2019 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Furu Svart 9.Juni.2019 Del på Facebook Svart 9.Juni.2019 Er vel bare to satellitter som driftes av Google som marine traffic får tilgang til, feks de norske ais satellittene deler vel ikkje data med noen utenom kanskje andre stater/land Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
S/Y Emma Svart 9.Juni.2019 Del på Facebook Svart 9.Juni.2019 Nå er jeg ingen ekspert på satellitt-AIS, men det ser ut til at det er en del som driver med dette. https://digitalyacht.net/2018/11/26/class-b-sotdma/ «Another new AIS application is vessel tracking, with websites like Marine Traffic and AISLivethat collect and display thousands of AIS targets from their shore based AIS reception networks, and global satellite reception via companies such as Orbcomm, exactEarth and Spacequest.» Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Kaptein Plast Svart 9.Juni.2019 Del på Facebook Svart 9.Juni.2019 Marinetraffic er for så vidt et privat system drevet mer eller mindre på goodwill og medlemsinntekter, og som flere påpeker, ser Marinetraffic kun 'lokale' og de som de får tak i via satellitt. Skrur man på 'Stations' under 'Layers', ser man hvor mottakerne er. Det er ofte entusiaster, radioamatører eller foreninger/firmaer med over snittet interesserte folk. (Alle kan i utgangspunktet bli med: https://www.marinetraffic.com/en/p/apply-for-free-ais-receiver) Andre skip ser umiddelbart en AIS som blir påslått i nærheten, med mindre man ligger ankret eller beveger seg sakte så det ikke sendes info så ofte. Marinetraffic er fin for å se f.eks. større skip i dårlig vær om man ikke har AIS selv, men husk at klasse B(+) ikke har samme rekkevidde, så små båter i områder med dårlig dekning kan være usynlige selv om de sees på en AIS. De fleste kartplottere kan ta imot NMEA-signaler fra en billig AIS-mottager og presentere de der, så man behøver ikke være nødt til å stole på Marinetraffic hvis man ikke ønsker å investere i en fullverdig AIS transponder. En grei mottaker koster vel rundt en tusenlapp. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 10.Juni.2019 Del på Facebook Svart 10.Juni.2019 Jeg har kjøpt en enkel AIS-mottaker med VHF-antenne og montert på hustaket. Jeg liggef et stykke fra sjøen, men jeg ligger høyt og dekker indre del av Trondheimsfjorden. Signalene går via min PC til marinetraffic.com som får dekket et farvann som hadde dårlig dekning tidligere. Om flere tok del i denne "dugnaden" ble det færre "hull" i dekningen av vår kyst. ? Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Tommy_H. Svart 11.Juni.2019 Del på Facebook Svart 11.Juni.2019 Har kjøpt en båt med AIS. VHF er registrert på meg med nytt båtnavn. Hvor registrerer jeg AIS slik at det kommer opp med vårt båtnavn? Er det Telenor Kystradio som skal ta seg av dette? Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
Bitteliten Svart 11.Juni.2019 Del på Facebook Svart 11.Juni.2019 (redigert) Dette legger du selv inn i AISen. På min AIS kobler jeg en PC med Pro AIS software. Da kan jeg programmere AISen. Kobles til via USB kabel. På VHF lisensen må AIS registreres. Redigert 11.Juni.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 12.Juni.2019 Del på Facebook Svart 12.Juni.2019 (redigert) Hvis forrige eier allerede har langt inn på ais, må du til forhandler for å endre mmsi (Dei aller fleste..) Redigert 12.Juni.2019 av Furu (see edit history) Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
fluefiskeren Svart 12.Juni.2019 Del på Facebook Svart 12.Juni.2019 Nå følger jo vanligvis mmsi nummeret båten videre så da er det som det nevnes her å koble opp ais med programvare og skifte navn. Skal mmsi nummeret skiftes må den inn til forhandler.(Skal visstnok kunne gjøres selv via en masse ting jeg ikke skjønner bæret av, så jeg hadde sendt den inn?) Sitér dette innlegget Link to post
Torfinn62 Svart 13.Juni.2019 Del på Facebook Svart 13.Juni.2019 Hvis det var snakk om nyinstallasjon av AIS kan det gå inntil et par dager før det dukker opp på Marine Traffic. Ellers er det beste å alliere seg med andre med AIS hvis man skal se om det virker eller ikke. Endring av navn på AIS foregår vanligvis på AIS-enheten ved å koble den opp mot PC. Sitér dette innlegget Båtlivet - mer enn bare en interresse mvh Torfinn62 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.