Jump to content

AIS sender ikke - hvordan få signalene ut?

lasmarquezas

Recommended Posts

Ikke bruk MarineTraffic som et sannhetsvitne for hvorvidt din AIS-enhet fungerer eller ei. 

Rekkevidden av en klasse B-enhet er meget begrenset. Ofte vil man være utenfor det området som dekkes av mottakerne som fôrer MT med data. 

Ligger du i ro, sender din klasse B-enhet med lav hyppighet. Den vil også, grunnet sin vikende natur, hoppe over utsendelser når radiokanalen er opptatt med trafikk fra enheter med høyere prioritet. 

Det kan jo også være at du har en elendig antenne? 

Redigert av torkelmj (see edit history)

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Jeg tillater meg å gjenta: MarineTraffic er ikke en pålitelig indikasjon på hvorvidt en AIS-sender fungerer eller ei. Dessverre synes mange å være av den oppfatning. 

Hyggelig å høre at det fungerer. Ønsker deg en god båtsesong i en flott landsdel! 

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Ser helt klart poenget ditt, @Bitteliten, som også @torkelmj understreker. 

Jeg er nå trygg på at andre båter ser meg, så denne absolutt viktigste delen av AIS-systemet fungerer og er ivaretatt.

Nå er det jo også slik at de som er hjemme når man er ute på seiltur gjerne skulle ha kunnet følge med og vært sikre på at de ser virkeligheten som den er. For meg er det spesielt viktig at mine gamle foreldre, som har vist stor iver og interesse på å følge med, fortsatt får gjøre det når vi drar over Nordsjøen og roter rundt i den skotske skjærgården.

Inntil nå, trolig av ren latskap og grenseløs irritasjon over at jeg ikke har fått anlegget til å virke (ny GPS GA-22 antenne denne uka gjorde susen), har brukt appen Boat Beacon på mobilen. Denne har fungert svært godt.

Nå lar jeg uansett strømmen være påkoblet AIS'en de neste ukene, så får vi se hvordan det blir.

Er det ikke slik, at fartøy med AIS klasse B kun er synlig på marinetraffic når de befinner seg innen dekningsområdet til en av deres egne mottakere?

Ergo nært land og primært nært bebygde strøk.

Min erfaring etter kort tid med AIS klasse B, er at det langs trøndelag og nordlands grisgrendte kyst er store områder uten dekning.

Fartøy med AIS klasse A kommuniserer med satelitt når de går utaskjærs. Derfor finnes posisjonen tilgjengelig på nett, også på marinetraffic, når de er langt til havs.

Klasse B transceivere oppretter vel ikke toveis kommunikasjon med satelitt, de bare henter egen posisjon, og sender denne ut.

Noen som kan bekrefte eller korrigere?

AIS-satellittene fanger opp de signalene som når opp til dem. Generelt sender kl B med 2 watt, B+/SOTDMA med 5 watt, og kl A med 12,5 watt effekt.

Jeg har opplevd at båten vår med den nye B+ standarden har blitt plukket opp av satellitt på Marinetraffic. Men tror ikke man skal gamble på at det fungerer godt. Med vanlig kl. B er det lite sannsynlig at det skjer.

Om du vil bli sett hele tiden, må du bruke egne sendere som kommuniserer med satellittnettverk, som Iridium inReach eller Globalstar Spot.

AIS er ment som et skip-til-skip-system. At Marinetraffic (via basestasjoner og satellitter) plukker opp signalene, er en bonus/bieffekt. Det er ikke noe man kan stole på. Særlig ikke for bekymrede familiemedlemmer som følger med hjemmefra.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)

Nå er jeg ingen ekspert på satellitt-AIS, men det ser ut til at det er en del som driver med dette.

https://digitalyacht.net/2018/11/26/class-b-sotdma/

«Another new AIS application is vessel tracking, with websites like Marine Traffic and AISLivethat collect and display thousands of AIS targets from their shore based AIS reception networks, and global satellite reception via companies such as Orbcomm, exactEarth and Spacequest

Marinetraffic er for så vidt et privat system drevet mer eller mindre på goodwill og medlemsinntekter, og som flere påpeker, ser Marinetraffic kun 'lokale' og de som de får tak i via satellitt. Skrur man på 'Stations' under 'Layers', ser man hvor mottakerne er. Det er ofte entusiaster, radioamatører eller foreninger/firmaer med over snittet interesserte folk. (Alle kan i utgangspunktet bli med: https://www.marinetraffic.com/en/p/apply-for-free-ais-receiver)

Andre skip ser umiddelbart en AIS som blir påslått i nærheten, med mindre man ligger ankret eller beveger seg sakte så det ikke sendes info så ofte.

Marinetraffic er fin for å se f.eks. større skip i dårlig vær om man ikke har AIS selv, men husk at klasse B(+) ikke har samme rekkevidde, så små båter i områder med dårlig dekning kan være usynlige selv om de sees på en AIS.

De fleste kartplottere kan ta imot NMEA-signaler fra en billig AIS-mottager og presentere de der, så man behøver ikke være nødt til å stole på Marinetraffic hvis man ikke ønsker å investere i en fullverdig AIS transponder. En grei mottaker koster vel rundt en tusenlapp.

Jeg har kjøpt en enkel AIS-mottaker med VHF-antenne og montert på hustaket. Jeg liggef et stykke fra sjøen, men jeg ligger høyt og dekker indre del av Trondheimsfjorden. Signalene går via min PC til marinetraffic.com som får dekket et farvann som hadde dårlig dekning tidligere. Om flere tok del i denne "dugnaden" ble det færre "hull" i dekningen av vår kyst. ?

Nå følger jo vanligvis mmsi nummeret båten videre så da er det som det nevnes her å koble opp ais med programvare og skifte navn.

Skal mmsi nummeret skiftes må den inn til forhandler.(Skal visstnok kunne gjøres selv via en masse ting jeg ikke skjønner bæret av, så jeg hadde sendt den inn?)

Hvis det var snakk om nyinstallasjon av AIS kan det gå inntil et par dager før det dukker opp på Marine Traffic. Ellers er det beste å alliere seg med andre med AIS hvis man skal se om det virker eller ikke.

Endring av navn på AIS foregår vanligvis på AIS-enheten ved å koble den opp mot PC.

Båtlivet - mer enn bare en interresse

mvh

Torfinn62

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...