Jump to content

Fysikk: Hva er "skyvekraften" til en 3hk påhengs?

Sinus_nor

Recommended Posts

I noen tilfeller har jeg som et siste forsøk tydd til rykking for å få løs f.eks fartøyer som sitter fast på grunn. Da bakker jeg opp, så nær havaristen som mulig, kveiler opp 120 meter med sleper på akterdekket og lukker dørene forsvarlig.

Deretter er det opp i styrehuset og hendlene på absolutt fullt drag. POSEIDONs 70 tonn deplasement får ganske god fart i løpet av de 120 metrene - og det blir et ganske alvorlig rykk når den bråstopper. Vanligvis må et eller annet gi seg . . . .

Men hvilken kraft det da dreier seg om, det har jeg ikke turdt å regne på :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

I noen tilfeller har jeg som et siste forsøk tydd til rykking for å få løs f.eks fartøyer som sitter fast på grunn. Da bakker jeg opp, så nær havaristen som mulig, kveiler opp 120 meter med sleper på akterdekket og lukker dørene forsvarlig.

Deretter er det opp i styrehuset og hendlene på absolutt fullt drag. POSEIDONs 70 tonn deplasement får ganske god fart i løpet av de 120 metrene  -  og det blir et ganske alvorlig rykk når den bråstopper. Vanligvis må et eller annet gi seg . . . .

Men hvilken kraft det da dreier seg om, det har jeg ikke turdt å regne på  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

:eek: Så det er altså DU som sørger for at kontinentene flytter seg noen meter hvert år!? :lol:

Deretter er det opp i styrehuset og hendlene på absolutt fullt drag. POSEIDONs 70 tonn deplasement får ganske god fart i løpet av de 120 metrene  -  og det blir et ganske alvorlig rykk når den bråstopper. Vanligvis må et eller annet gi seg . . . .

Men hvilken kraft det da dreier seg om, det har jeg ikke turdt å regne på  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Vi kunne jo prøve å regne litt på dette også. Vi kjenner massen i POSEIDON. Videre trenger vi å kjenne hastigheten før og etter rykket, samt hvor langt POSEIDON din beveger seg under rykket, dvs. før "noe gir seg". Det siste vil egentlig være forlengelsen av slepelina. Kanskje du kunne notere noe neste gang du er ute og flytter på kontinentene.

Kraften bør være mindre enn bruddstyrken i slepelina. Forestiller meg at at slepeliner som ryker kan være farlige.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Dette minner meg om da M/S "Reksnes" til Jebsen gikk på grunn i Glomma (oppe ved Sarpsborg) en gang i slutten av 70-årene. Losen var visst godt kjent, for det var tredje skipet han loset opp på samme grunne. Vi fikk en bergingsbåt med 6000 hk til å slepe oss av. Ved første forsøk røk trossa. Heldigvis så var alle mann beordret vekk fra dekket. Med to trosser på rev de av pullerten. Dekket så ut som en åpnet hermetikkboks. Med en trosse på hver av to pullerter kom vi av. Jeg har en del slides av hendelsene, og de ble brukt i sjøforklaringen.

Vær forsiktig ved flytting av kontinentene, Poseidon! På en av fosenfergene skulle de slepe i land en bil som ikke startet. Han som kjørte slepebilen, aksellererte for mye slik at tauet røk og kom inn gjennom frontruta på bakerste bil. Sjåføren ble drept momentant.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...