NilsPils Svart 2.September.2005 Link til dette innlegget Svart 2.September.2005 Jeg har også regnet litt og kommet til at med Poseidons data blir virkningsgraden 65%. Det er vel ikke så urimelig når båten står stille. Slippen er jo ganske høy da. <{POST_SNAPBACK}> Helt enig! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Poseidon Svart 2.September.2005 Link til dette innlegget Svart 2.September.2005 I noen tilfeller har jeg som et siste forsøk tydd til rykking for å få løs f.eks fartøyer som sitter fast på grunn. Da bakker jeg opp, så nær havaristen som mulig, kveiler opp 120 meter med sleper på akterdekket og lukker dørene forsvarlig. Deretter er det opp i styrehuset og hendlene på absolutt fullt drag. POSEIDONs 70 tonn deplasement får ganske god fart i løpet av de 120 metrene - og det blir et ganske alvorlig rykk når den bråstopper. Vanligvis må et eller annet gi seg . . . . Men hvilken kraft det da dreier seg om, det har jeg ikke turdt å regne på Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
klikk Svart 2.September.2005 Link til dette innlegget Svart 2.September.2005 I noen tilfeller har jeg som et siste forsøk tydd til rykking for å få løs f.eks fartøyer som sitter fast på grunn. Da bakker jeg opp, så nær havaristen som mulig, kveiler opp 120 meter med sleper på akterdekket og lukker dørene forsvarlig. Deretter er det opp i styrehuset og hendlene på absolutt fullt drag. POSEIDONs 70 tonn deplasement får ganske god fart i løpet av de 120 metrene - og det blir et ganske alvorlig rykk når den bråstopper. Vanligvis må et eller annet gi seg . . . . Men hvilken kraft det da dreier seg om, det har jeg ikke turdt å regne på <{POST_SNAPBACK}> Så det er altså DU som sørger for at kontinentene flytter seg noen meter hvert år!? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 2.September.2005 Link til dette innlegget Svart 2.September.2005 (redigert) I noen tilfeller har jeg som et siste forsøk tydd til rykking for å få løs f.eks fartøyer som sitter fast på grunn. Da bakker jeg opp, så nær havaristen som mulig, kveiler opp 120 meter med sleper på akterdekket og lukker dørene forsvarlig. Deretter er det opp i styrehuset og hendlene på absolutt fullt drag. POSEIDONs 70 tonn deplasement får ganske god fart i løpet av de 120 metrene - og det blir et ganske alvorlig rykk når den bråstopper. Vanligvis må et eller annet gi seg . . . . Men hvilken kraft det da dreier seg om, det har jeg ikke turdt å regne på <{POST_SNAPBACK}> Vi kunne jo prøve å regne litt på dette også. Vi kjenner massen i POSEIDON. Videre trenger vi å kjenne hastigheten før og etter rykket, samt hvor langt POSEIDON din beveger seg under rykket, dvs. før "noe gir seg". Det siste vil egentlig være forlengelsen av slepelina. Kanskje du kunne notere noe neste gang du er ute og flytter på kontinentene. Kraften bør være mindre enn bruddstyrken i slepelina. Forestiller meg at at slepeliner som ryker kan være farlige. Redigert 2.September.2005 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Motordoktoren Svart 2.September.2005 Link til dette innlegget Svart 2.September.2005 Dette minner meg om da M/S "Reksnes" til Jebsen gikk på grunn i Glomma (oppe ved Sarpsborg) en gang i slutten av 70-årene. Losen var visst godt kjent, for det var tredje skipet han loset opp på samme grunne. Vi fikk en bergingsbåt med 6000 hk til å slepe oss av. Ved første forsøk røk trossa. Heldigvis så var alle mann beordret vekk fra dekket. Med to trosser på rev de av pullerten. Dekket så ut som en åpnet hermetikkboks. Med en trosse på hver av to pullerter kom vi av. Jeg har en del slides av hendelsene, og de ble brukt i sjøforklaringen. Vær forsiktig ved flytting av kontinentene, Poseidon! På en av fosenfergene skulle de slepe i land en bil som ikke startet. Han som kjørte slepebilen, aksellererte for mye slik at tauet røk og kom inn gjennom frontruta på bakerste bil. Sjåføren ble drept momentant. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 2.September.2005 Link til dette innlegget Svart 2.September.2005 Litt om propellberegning: http://www.wartsila.com/Wartsila/docs/en/s.../technology.pdf Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.