SjøulkenISør Startet 8.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 8.Juni.2019 Hei! Etter jeg har kjørt en stund, og motoren har blitt varm og så skal inn til en brygge og må manøvrere forover og akterover, opplever jeg at det er forsinkelse i giringen. Noen ganger kan jeg også sette giret i forover uten at den går i gir. Jeg kan gjøre flere forsøk uten at det responderer. Båten er en Aquador 26 HT 2003 modell. Har noen formening om hva det kan det skyldes? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 8.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2019 Hei og velkommen til Forumet. Feilen du opplever kan ha mange årsaker. Et av de vanlige vedlikeholdspunktene på KAD 44P-C med DP-E er å bytte wire som overfører kraften som gir-aktuatoren lager til drevets sjalte mekanisme. Jeg begynner med det billigste først... Når denne wiren begynner å gå tregt i strømpa så oppleves det som du beskriver. Wiren er tredd i en ytterstrømpe som går fra utvendig på skjoldet, inn i motorrummet og gjerne opp bak motoren. Har du flyttet på denne ? eller lagt den via en ny trase så kan det hjelpe å fltte den tilbake.... bruk lange slake buer og la den ende høyt i motorrommet. Du kan teste om wiren går lett ved å koble fra ved aktuator og så dra wiren ut og inn med håndmakt. Den skal løpe relativt lett. Dersom den går tregt/hakkete har du feil ved wire eller drev. Wiren ender under dekselet på drevet. Wiren er av samme design som gir/gass wirer til påhengsmotorer. Strømpa på disse fikseres i et spor der strømpa starter. Det samme sporet sitter i en låsehake på baksiden av drevet ditt. Dersom denne haken ikke er skudd riktig fast eller har løsnet kan det også oppleves delvis som du beskriver men vil da trolig forverre seg etter gjentatte forsøk. Om du går i vannet og kan bevege wiren ut og inn i drevet, har du låsehakefeil. (det er trangt og ikke sikkert du får tak om du har store hender) Ny aktuator er kostbar så ikke belast den unødvendig inntil feilen er lokalisert Det er det du kan sjekke fra motorrom eller i badebukse som jeg kommer på, har selv 2 av disse så jeg har vært der...... Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
SjøulkenISør Svart 8.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2019 Hei, takk for innspill skal sjekke det du her sier som en mulig årsak. Sitér dette innlegget Link to post
Gulborg Svart 8.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2019 Kan jo være så enkelt som å bare justere girwire på drevet også.. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 8.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2019 SjøulkenISør skrev for 3 timer siden: Noen ganger kan jeg også sette giret i forover uten at den går i gir. Jeg kan gjøre flere forsøk uten at det responderer. Kanskje jeg forstår trådstarter feil men dersom aktuatoren ikke responderer (altså ingen lyd ved giring) så er det trolig ikke 0 punkt justering på drevet som er synderen. Så lenge fri er fri hver gang så har du er sterk indikasjon på at innjustering er riktig. Eventuelt kan justeringen også endres på kabelinnfesting på aktuator men jeg ville ikke rørt den så lenge fri er fri... Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 8.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2019 I gamle dager, da overføringen fra spake til drev var 100 % mekanisk, skyldtes ofte symtomene beskrevet i første innlegg slitt kon i drevet. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Gozzi Svart 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 Det høres mer ut som en slitt kon i drevet, ikke feil på overføring. Hvis du tidligere ikke har hatt et klart lite dunk ved giring er det nok kon som er slitt. Jeg har selv hatt de samme problemet som deg. Begynte med feilsøking på aktuatorer kabel endte med å skifte kon. Alltid greit å begynne feilsøking på det billigste og enkleste....? Sitér dette innlegget Link to post
SjøulkenISør Svart 9.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 Takk for gode innspill! Har ikke fått sjekket wire enda. Angående kon og «et lite dunk» ved gearing så har jeg gjordt følgende opservasjoner. Når jeg starter opp og med kald olje så fungerer gearingen fint, men der er kun et «lite dunk» når jeg setter gearet i akterover og der er ingen «dunk» i forover. Når jeg har kjørt en stund og oljen er varm er forsinkelsen i gearingen større og det er da jeg opplever å ikke få den i gear forover og må vente en stund til den etterhvert glir inn i gearet. Er dette mer indikasjon på at det er slitte koner? Jeg skal sjekke wiren fra aktuatoren i morge. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 SjøulkenISør skrev 15 minutter siden: Er dette mer indikasjon på at det er slitte koner? Ja, veldig typiske symptomer. Men for all del, det kan være lurt å sjekke innstilling og funksjon på girvaier først. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
dennrick Svart 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 Jeg har hatt noe som likner veldig på det du beskriver i trådstart. Det var treg respons på styrbord motor da jeg tok den ut av revers og i "fri". Noenganger var det så tregt at alarmen gikk ("Check gear actuator" eller noe slikt) og motoren kuttet. Veldig slitsomt ved havnemanøvre og vind. Som du også beskriver, så skjedde det etter kjøring en stund. Byttet gir wire, og da oppdaget mekanikerene at selve strømpen hadde revnet. Det var brudd i den, og det hadde de aldri sett før. Tregheten gav seg ikke. Se videoen jeg har linket til av hvordan aktuatoren min tydelig sliter. Slet med dette helt siden båten var ny i 2-3 sesonger. Ved opptak påfølgende høst fikk jeg melding fra verkstedet om at oljen i drevet var kølsvart og luktet svidd. Det var nummeret før havari. De anbefalte totalrenovering av drevet, hvilket ble gjort. Fullstendig demontering og det ble "shimset" opp på ny (jeg vet ikke hva det betyr). Det viste seg at et lager var gåent, og de fjernet også en slags film på det nye lageret de satte inn for å få bedre sirkulasjon (jeg vet fortsatt ikke hva jeg snakker om, rent teknisk). Jeg bestilte samme jobb på det andre drevet også. Etter at dette ble gjort, så er tregheten borte. Feil var ikke girwire, men i drevet. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
dieselfan Svart 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 Ypperlig deling dennrick Å shimse opp drevet vil si at man ved hjelp av syltynne "skiver" (shims) posisjonerer tannhjulene slik at de står i ideelt inngrep med hverandre. Disse tannhjulene er spiralskårne og jobben kan sees på som kunst.... om du spør meg Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 Takk for det Dieselfan. Du husker muligens tråden min om motorhavariet vi hadde for et par år siden. Jeg har faktisk fått byttet to motorer i en ny båt fra 2013. Alt på garanti/reklamasjon. Jeg lurer på om feilen i drevet på styrbord også medførte mer motstand for styrbord motor, slik at babord ikke fikk nok hjelp. Styrbord lå alltid 50 rpm under babord på maks pådrag. Til slutt havarerte babord med gjennomslag på en sylinder og skjæreskader på en annen. Jeg har også gått ned fra G6 til G5 propeller. Det måtte jeg betale selv. Til trådstarter: DPH drevet mitt ble overhalt for ca. 10.000. Det måtte jeg også betale selv. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
dieselfan Svart 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 Duopropper sitter meget godt fast i vannet.... Volvo Penta har brukt mye penger på å utvikle synkronisering av flermotorinstallasjoner.... Jeg tror mistanken din er berettiget, men jeg vet ikke hvordan det kan bevises... Nå må vi prøve å tenke ut hva Trådstarter sjekker ut før han løfter båten på land Sitér dette innlegget Link to post
SjøulkenISør Svart 10.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2019 Har nå koblet av wire fra aktuatoren og dratt den begge veier. Det virket som det var ok, innfesting med slå og lås på drev var også ok. Aktuatoren ser også ut til å klikke inn og gå som den skal. Prøver å få båten på land i morgen. Hva tenker dere videre, setter veldig stor pris på inspillene deres. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 11.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2019 Jeg hadde samme symptom i fjor, det tok tid før drevet gikk i gir. Hørte heller ingen "dunk" da det gikk i gir. Hos meg var det å bytte kon, etter det har det funket uten problemer. En skal høre et tydelig dunk når drevet går i gir. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 11.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2019 SjøulkenISør skrev for 12 timer siden: Hva tenker dere videre, setter veldig stor pris på inspillene deres. For å bytte kon må øvre del av drevet åpnes. Om du ikke skrur selv må du finne et kvalifisert verksted som kan ta jobben. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
dieselfan Svart 11.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2019 Der peker du på noe som er en ganske vanlig utfordring på Forumet, Brigg, det er få som deler hvilket nivå de er på eller hvilken type løsning de søker... For noen så er det helt uaktuelt med "gjør-det-selv" råd. Andre ønsker råd basert på hvordan en kan få igang igjen en motor uten å bruke en krone unødvendig. Noen ønsker maksimal levetid på redskapen men er villig til å koste betydelig på. Når noen heller kjøper ny motor enn å bytte plugger så er vi i andre enden av skalaen... Det er derfor ofte nærmest en gjettelek å legge seg på riktig tilnærming... SjøulkenISør - dette er ikke først og fremst til deg men generelt - skulle ønske flere kunne bruke en linje på å si litt om hvem de er og hva de ønsker.... Sitér dette innlegget Link to post
SjøulkenISør Svart 13.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 Hei! Jeg liker å «skru litt selv», men jeg er ingen spesialist på båtmotorer og drev og derfor synes jeg dette forumet er til veldig god hjelp. Båten er på land og drevet er satt på plass i garasjen. Der er vann i oljen og den er hvit og tykk som maling. Der var ingen metallspon på magnet i drenpluggen. Jeg skal trykkteste drevet i morgen for å finne lekkasjen. Bør jeg bytte konen allikevel, eller er det denne olje/vann blandingen som forårsaket gearproblemet tror dere? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 13.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 (redigert) Har hatt samme problemet med maionesolje.Drevet vart vaska innvendig med diesel,så fylt på ny olje,og tørna litt foråfå vekk dieselen å få olje i lagerene. Fikk hjelp til å bytte akseltetninger og tetning på gearvelger,konen vart slipt lett med slipepasta.På toppen over konen er det ein stor mutter ,den er links.Meiner det skal vere 0,2 til 0,3mm klaring under denne.Er det større klaring kan det bli treg innkobling Drevet mitt fungerte prikkfritt etter dette.Var spesialist på drev som gjorde jobben Redigert 13.Juni.2019 av Jakob T (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 13.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 Det var godt at du ikke hadde spon i majonesen ? Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 13.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 Ville vært varsom med pussing av konen. Metallegeringen er ikke som før i tiden og du risikerer at drevet låser seg i gir. Ville ihvertfall ha demontert den og tatt en titt. Den koster noen kroner, men kjipt å måtte ta båten opp enda en gang. Og så bør du selvfølgelig bytte zimmerringer på begge propellakslingene, girvelger og på inngående aksel. Vask drevet innvendig med olje/dieselblanding mens du tørner. Tapp av og fyll opp igjen med fersk olje. Bra det ikke var spon på pluggen :-) Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Brigg Svart 13.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 Og ikke glem nye pakninger på tappe- og fyllepluggene. Når byttet du olje sist? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
dieselfan Svart 13.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 Godt poeng Brigg, hvor finner vi rett dimensjon O-ringer og pakningene til Fyll, Peile og Tappe. Sist jeg var hos merkeverksted dro de fram et wurth sett..... og da kan jeg likegodt kjøpe hvor-som-helst; men hva er dimensjonene ?? Sitér dette innlegget Link to post
SjøulkenISør Svart 14.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2019 Hei! Oljen ble byttet i fjor vår. Trykktesting viste lekkasje i akseltetningene, har fått nye simmeringer og o ringer. Er der noen som har en link til video som viser hvordan jeg kommer inn til conen på dette DP - E drevet, har tatt av topp deksel, deksel med knuteledd og deksel ved gearhendel. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 14.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2019 Påfyllingsskruen skal ha flatpakning og ikke O-ring Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.