Komodo
I går demonterte jeg eksosbendet på vår Yanmar for å sjekke tilstanden. Motoren er fra 2004, og eksosbend eller turbo har aldri vært av.
Slik ser montasjen ut hos meg.
Eksosbendet så ut til å være i meget god stand. Ingen synlige tegn til korrosjon på de stedene det er mulig å komme til å se med det blotte øyet. En utfordring kan være evt. korrosjon på det innvendige bendet, der kjølevannet treffer på utsiden. Men åpningen i bendet er såpass stor, så her bør det være mulig å komme til med en tykkelsemåler (ultralyd).
Denne tegningen er klippet fra serviceamanualen til motoren. Som man ser er dette bendet noe annerledes utformet. Det innvendige bendet hos meg går helt ned i full lengde, mens det i manualen er avsluttet mye høyere opp. Jeg vet ikke om det som er avbildet i manualen kan gi en risiko for tilbakeslag av sjøvann i turboen ved visse turtall, eller endringer av turtall. Noen som har erfaringer fra det?
Men det jeg egentlig lurer på er tetningen mellom eksosbendet og turbo. Jeg la merke til at det ikke var noen pakning der da jeg demonterte bendet. Det hadde begynt å danne seg rust på de nedre delene av flatene, mens den øverste delen av omkretsen var ganske ren og fin. Pusset vekk rusta med et smergelpapir før jeg monterte sammen. Etter prøvekjøring synes jeg imidlertid jeg kjente litt eksoslukt i båten. Om det kom fra motoren, eller om det kom utenfra og trakk inn i båten er ikke godt å si. Lurte derfor på om det er lurt å ha på litt eksospasta på flatene mellom eksosbend og turbo. Noen med erfaring fra dette som kan bidra med råd? Synes jo det er veldig rart at det ikke var pakning her. I utklippet fra manualen står det jo også at pakningen skal inspiseres eller skiftes.
Her er bilder fra turbinsiden på turboen. Turbinbladene ser veldig fine ut i mine øyne, men jeg ser at det er korrosjon og koksing i turbinhuset. Noen tanker om
Lagt til:
Når jeg ser nærmere på bildene nå så ser det ut som om deler av mutteren(?) i enden av turbinaksel har ramlet av. Det ser også ut som om det er en forhøyning i det indre bendet i toppen der vannet kommer inn.