Jump to content

Oslo-Roskilde i seilbåt

Mikkelsj

Recommended Posts

Hei! 

På min tredje sesong med seilbåt, går årets tur til Danmark, nærmere bestemt Roskilde havn. Er det noen her som sitter på gode erfaringer/informasjon om beste reiserute (og gjerne ca tidsbruk), så settes det stor pris på! 

Korteste og tryggeste rute ser for meg ut til å være langs svenskekysten, og over til Danmark ved Øresund? Vi er tre stykker som seiler i en 28 fots Smiling. 

Andre tips til turen tas også i mot med åpne armer :smiley:

Ps: Jeg har funnet mye god info på en lignende tråd her inne, men fortsatt mye som er ubesvart. :smiley:

Det kommer jo an på vind og vejr, men det ved du godt. Jeg ville ubetinget sejle indenskærs så lang som det kan lade sig gøre - det vil sige til Nidingen syd for Gøteborg. Herfra har du to muligheder: Gå direkte til Anholt (cirka 45 nm), tage en overnatning her og så gå de tilsvarende 45 nm til indsejlingen til Roskilde fjord ved Hundested. Det er to gode dagsetaper på en 8 timer hver og det er i åbent farvand, så vejret skal passe i to dage i træk. Ellers blæser I inde på Anholt...

Alternativt skal I gå fra Nidingen langs Hallandskysten. Her er flere havne hvor I kan søge ly hvis det blæser for meget: Varberg, Falkenberg og Halmstad. Fra Nidingen til indsejlingen til Øresund er 70 nm og det stykke kræver også, at det ikke blæser for meget. Fra Kullen (Mölle havn) kan I krydse over til fx Gilleleje og så sejle langs kysten til Hundested og herfra ned i fjorden til Roskilde, hvor I jo er “indenskærs” igen.

Vend endelig tilbage hvis I vil have råd om havne på denne strækning - jeg kender de fleste af dem.

Takk for utfyllende svar MajorAndy! Da har vi flere gode alternativer å velge mellom etter vind og vær. Må si at ruta via Anholt virket mest interessant. Kanskje den ruta til, og langs Hallandskysten tilbake om værmeldinga er på vår side. Vi har satt oss ett mål på å klare turen til Roskilde på max syv dager, det bør vel være mulig? ?

Mikkelsj skrev for 3 timer siden:

Også så tidlig som 25/26 juni, Hulda?

Reset starter omtrent da. En uke tidligere, nesten tomt. Det kommer en armada av tyske båter på vei nordover. Vår generelle oppfatning er at mange av disse er dyktige seilere. Men det er en del utleiebåter i 45-fot-klassen der folkene ikke har videre kompetanse. Hvor mange det er som går inn Isefjorden vet jeg ikke. Ville kanskje unngått Gilleleje på den tiden. Ankomst rundt kl. 10-tiden pleier å gi plass. Hundested er en grei, men lite charmant havn, som alternativ.

Båden er jo relativt lille, så mon ikke det går at få plads på Anholt? Alle plejer at være fleksible, men det er klart, at hvis vejret er godt, så øges risikoen for at der er mange mennesker. 

Her en en udemærket film fra nogen, der sejler Smögen-København over Anholt.  Der er lidt at se på. Samme site har vist også en anden film liggende, hvor han sejler langs Hallands-kysten.

Om været tillater, er det også mulig å ankre i Pakhus Bugt. Jeg har også vært på utsiden der når båtene lå tettpakket bak ytre molo. Uansett, Anholt er noe man bør besøke og spandere et par dager. Vær klar over at om man kommer inn renna fra NE, kan GPS-signalet forsvinne en periode, ta peilinger. Tror det er radaren oppe på øya som forstyrrer.

Og en ting til, mange danske havner, også Anholt har et fungerende havnekontor som det går an å ringe til for å få informasjon/råd. Den servicen benyttet jeg meg av. Kom sydfra som aleneseiler, ringte opp og spurte om det var mulig å legge meg langsetter en brygge. "Ikke mer enn halv tress, tress både inde nu. Bare finn dig en plats langsetter".

Redigert av Hulda (see edit history)

Mölle, som ligger på svenskesiden ovenfor gilleleje er en veldig trivelig havn, men ikke legg deg der i vestavind. Da kan det være du ikke kommer deg ut igjen! Lå selv en uke værfast pga store bølger rett inn i havneløpet. Surferne koste seg...

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...