valvolainen Startet 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 9.Juni.2019 (redigert) Hei, Holder på montere opp elektrisk på en nyinsatt motor. Fra før har det vært dynamo, og på 'nye' motoren er det også dynamo. Ettersom Planen var å skifte ut denne med vekselstrømsgenerator, så vet jeg desverre ikke hvordan dette var koblet tidligere. Men så sliter jeg litt med fester som ikke passer, så for enkelhetens skyld, så lar jeg dynamoen stå så lenge. Så lurer jeg på hvordan dette skal kobles? Er to ører på dynamo, usikker på hvor disse skal? På regulator er det tre kontakter, de er merket fra venstre til høyre: batt - exc - dyn. (Ser det ut som) Det ser også ut som om det er en fjerde kontakt helt til høyre, men her står det ingenting. Trenger disse jord, at det kan være det? Takk for hjelp! Redigert 9.Juni.2019 av valvolainen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 Dette ser da ut til å være noe virkelig eldgammelt. Skal tro om dette kan være en fastmagnetdynamo og at de to tilkoblingene pluss og minus? Er det noen på forumet som har vært borte i en såpass gammel dynamo? Det kunne sikkert hjelpe med noen flere bilder både av motor og dynamo, slik at det er mulig å "tidfeste". Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 Skulle spenderat betydande ansträngningar för att se om det inte gick att få dit en växelströmsgenerator. Dom är enkla och billiga och ger betydligt mer ström, och det brukar man inte få för mycket av på en båt. Och dom innehåller för det mesta en intern regulator. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 Dette var virkelig antikke greier. Regulatoren er hva man kalte en 'vippe'. Det den gjør er at når spenningen fra batteriet matcher spenningen i dynamoen, så kutter vippen forbindelsen. Husker ikke hvordan vi koblet dette. Men et stalltips, uten garanti, er at Bat 30 går på batteriet. 67 og 51 går på pinnene på dynamoen. Hva som er pluss og minus der vet jeg ikke. Trolig spiller det mindre rolle for en kort periode. Det handler antakelig mye om å minske gnistspranget over kontaktpunktene i vippen. Minus går via godset i motoren. Jeg vil anta at du kan google dette for å være på den sikre siden. Uansett ble dette laget før man fikk problemet med sprengte diodebroer. Hvis du skrur av lokket på vippen vil du trolig kun se en spole og kontaktpunkter, muligens en motstand i tillegg. Blir som et vanlig rele. Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 9.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 Aha, takker! Dette er fra 1970. Skal teste dette, men sliter med å få kjølevannet til å sirkulere. Ny tråd om dette. Fortsettelse følger:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.