
Arne2
18 minutes ago, Komodo said:Vær obs på at det ikke bare er sliktasje og lagerglapp (slark) som indikerer om lageret er gåent. Vel så vanlig er at det blir et merke i indre eller ytre lagerbane. Det arter seg som et lite "klikk" når kulene ruller over. Når lageret spinner på høyt turtall blir det en ulelyd. Denne ulelyden kan være vanskelig å skille fra alle andre lyder i motoren når den går. En måte å avsløre lager med ulyd er å bruke stetoskop på dynamo over lagerhuset. Provisorisk stetoskop kan være en lang skrutrekker som man setter mot dynamoen utenfor lageret, og lener øret eller kraniet mot skaftet på trekkeren. En litt trenet mekaniker kan også i de fleste tilfeller kjenne på lageret når man har det i hånda om det er skader i lagerbanene eller kulene/rullene ved å dreie på det. Hvis du har en dynamo i hånda kan du også spinne på rotoren og høre etter en liten "klakkelyd".
Helt rett. Har jobbet med disse tingene i forbindelse med overhaul og reparasjon av gearbokser til helikoptre en gang i tiden. Det som skjedde det var ar når kuler eller ruller hadde passert lagerbanen lenge og over tid så oppsto det utmatting i overflaten til lagerbanens invendige del. Dette medførte avskalling av materiale i lagerbanen slik at dette så ut som "erosjon". Medførte "støyende gange" og metallspon ut i oljesystemet og til uønskede steder. Større spon kunne medføre "gearbox warning" og nødlanding. His tingen fikk utvikle seg langt så kunne det oppstå oppsprekking av lagerbanen og lagerhavari. Nå er det vel litt mindre kritisk på en dynamo, på alle mulige måter, men noen av prinsippene for utmatting kan vel formodentlig gå igjen.
Her har vi en forklaring vedrørende dette fenomenet.