Jump to content

Systemrens - hvilken retning skal rens kjøres?

tami

Recommended Posts

Holder på å gjøre rent sjøvannssiden på KAD 43 med systemrens. 

Jeg har koblet det slik at vannstrømmen går motsatt vei av det motoren gjør til vanlig.  

Har det noe si hvilken retning systemrensen sirkulerer? 

Startet i går kl 20.  Har kjørt veske rundt i 30 min hver 5. time, men syns det er fint lite «gugg» å se så langt.  

Hei.

Kan ikke ha noe å si hvilken vei det går så lenge det sirkulerer innimellom. Eg kjørte og systemrens på en D3 og så ingen misfarging på rensen, men temperatur falt fra 89gr til 82gr etter rens på samme turtall. Mulig det helst er saltavleiringer som løses opp og gjør at man får bedre kjøling :-)

LALUNA II skrev 3 minutter siden:

Uten å være bastant så mener jeg riktig vei er riktig ovenfra og ned
feil vei blir i motbakke men er som sagt ikke helt sikker .
Og hvis jeg har rett så vil nok shitt lettere komme ut riktig vei :rolleyes:

Kan være men tenker at når man bruker systemrensen så er det for å løse opp og så lenge man får sirkulert denne mot alle overflater så løses dette opp. Når man kobler til så vil impeller skylle med mye større trykk og mengde en det man lager til selv. Men kan selvfølgelig være feil ? 

46 minutes ago, tami said:

Holder på å gjøre rent sjøvannssiden på KAD 43 med systemrens. 

Jeg har koblet det slik at vannstrømmen går motsatt vei av det motoren gjør til vanlig.  

Har det noe si hvilken retning systemrensen sirkulerer? 

Startet i går kl 20.  Har kjørt veske rundt i 30 min hver 5. time, men syns det er fint lite «gugg» å se så langt.  

Det er sikkert mange meninger om dette, men jeg tok en og en kjøler og kjørte mot sirkulasjons retningen. Det legger seg ofte dritt i inntaket av kjølerne. 

LALUNA II skrev 11 minutter siden:

Uten å være bastant så mener jeg riktig vei er riktig ovenfra og ned
feil vei blir i motbakke men er som sagt ikke helt sikker .
Og hvis jeg har rett så vil nok shitt lettere komme ut riktig vei :rolleyes:

Viktig at en får ut alle luftlommer  og Systemrens virker best ved 50/ 60 grader og sirkulasjon,

Og  "shitt " er løst opp i Systemrensen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

tnlu skrev On 10.6.2019 at 16.10:

Hei.

Kan ikke ha noe å si hvilken vei det går så lenge det sirkulerer innimellom. Eg kjørte og systemrens på en D3 og så ingen misfarging på rensen, men temperatur falt fra 89gr til 82gr etter rens på samme turtall. Mulig det helst er saltavleiringer som løses opp og gjør at man får bedre kjøling :-)

Var en som lurte på hvordan eg koblet på en D3 for å få sirkulasjon. Limer inn bilde under.

image.png

• 2 uker senere...

Brukte båtmagasinet sin oppskrift og resultatet ble 6-7 grader kaldere motor på normal belastning ???

Men hadde trodd det kom ut mye mer gugge.  Men det er vel som nevnt oppe i tråden her fjerning av saltavleiringer som gjør mye monn.  De ser man vel ikke så mye av i karet. 

Men temp gikk ned?

Det er en fordel om man sirkulerer kontinuerlig. Kjører man systemrensen inn så vil den syra som da står i f.eks oljekjøleren kun fungere til den er nøytral. Ved å sirkulere konstant så bruker man hele kapasiteten til alt mediet. Det er slik det er vanlig å passivere med f.eks sitronsyre i vannbehandlings/-distribusjonsanlegg i prosessindustrien.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...