Jump to content

Systemrens - hvilken retning skal rens kjøres?


tami

Recommended Posts

Holder på å gjøre rent sjøvannssiden på KAD 43 med systemrens. 

 

Jeg har koblet det slik at vannstrømmen går motsatt vei av det motoren gjør til vanlig.  

 

Har det noe si hvilken retning systemrensen sirkulerer? 

 

Startet i går kl 20.  Har kjørt veske rundt i 30 min hver 5. time, men syns det er fint lite «gugg» å se så langt.  

Link to post

Hei.

Kan ikke ha noe å si hvilken vei det går så lenge det sirkulerer innimellom. Eg kjørte og systemrens på en D3 og så ingen misfarging på rensen, men temperatur falt fra 89gr til 82gr etter rens på samme turtall. Mulig det helst er saltavleiringer som løses opp og gjør at man får bedre kjøling :-)

Link to post
LALUNA II skrev 3 minutter siden:

Uten å være bastant så mener jeg riktig vei er riktig ovenfra og ned
feil vei blir i motbakke men er som sagt ikke helt sikker .
Og hvis jeg har rett så vil nok shitt lettere komme ut riktig vei :rolleyes:

Kan være men tenker at når man bruker systemrensen så er det for å løse opp og så lenge man får sirkulert denne mot alle overflater så løses dette opp. Når man kobler til så vil impeller skylle med mye større trykk og mengde en det man lager til selv. Men kan selvfølgelig være feil ? 

Link to post
46 minutes ago, tami said:

Holder på å gjøre rent sjøvannssiden på KAD 43 med systemrens. 

 

Jeg har koblet det slik at vannstrømmen går motsatt vei av det motoren gjør til vanlig.  

 

Har det noe si hvilken retning systemrensen sirkulerer? 

 

Startet i går kl 20.  Har kjørt veske rundt i 30 min hver 5. time, men syns det er fint lite «gugg» å se så langt.  

Det er sikkert mange meninger om dette, men jeg tok en og en kjøler og kjørte mot sirkulasjons retningen. Det legger seg ofte dritt i inntaket av kjølerne. 

Link to post
LALUNA II skrev 11 minutter siden:

Uten å være bastant så mener jeg riktig vei er riktig ovenfra og ned
feil vei blir i motbakke men er som sagt ikke helt sikker .
Og hvis jeg har rett så vil nok shitt lettere komme ut riktig vei :rolleyes:

Viktig at en får ut alle luftlommer  og Systemrens virker best ved 50/ 60 grader og sirkulasjon,

Og  "shitt " er løst opp i Systemrensen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
tnlu skrev On 10.6.2019 at 16.10:

Hei.

Kan ikke ha noe å si hvilken vei det går så lenge det sirkulerer innimellom. Eg kjørte og systemrens på en D3 og så ingen misfarging på rensen, men temperatur falt fra 89gr til 82gr etter rens på samme turtall. Mulig det helst er saltavleiringer som løses opp og gjør at man får bedre kjøling :-)

 

Var en som lurte på hvordan eg koblet på en D3 for å få sirkulasjon. Limer inn bilde under.

image.png

Link to post
Chiefengineer skrev for 2 timer siden:

Sett sirkulasjonsanretningen med tanken over motoren slik at du fyller opp hele systemet og ikke større deler blir stående med luft under behandlingen, det er det viktigste.

Hei

 

Ja ser tegningen ikke er heilt rett. Slanger må gå over motor :-)

 

 

 

image.png.3ba3aae8f982a4a134bcc0f08da6cac3.png

Link to post
  • 2 uker senere...

Brukte båtmagasinet sin oppskrift og resultatet ble 6-7 grader kaldere motor på normal belastning ???

 

Men hadde trodd det kom ut mye mer gugge.  Men det er vel som nevnt oppe i tråden her fjerning av saltavleiringer som gjør mye monn.  De ser man vel ikke så mye av i karet. 

 

Men temp gikk ned?

Link to post

Det er en fordel om man sirkulerer kontinuerlig. Kjører man systemrensen inn så vil den syra som da står i f.eks oljekjøleren kun fungere til den er nøytral. Ved å sirkulere konstant så bruker man hele kapasiteten til alt mediet. Det er slik det er vanlig å passivere med f.eks sitronsyre i vannbehandlings/-distribusjonsanlegg i prosessindustrien.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...