leopard Startet 11.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 11.Juni.2019 Hei jeg har en slik dobbel USB kontakt montert i pidestallen. Det nederste uttaket skal 2.1 A men den klarer ikke holde strømmen til Taben vedlike når jeg bruker den som plotter. Jeg får også melding på skjermen når jeg plugger inn ledningen at den gir for lite lade strøm. Kan ikke huske at den var slik i fjor. Fra batteriet til kontakten er det ca 5m ledning, er dette for langt, er dette årsaken tro. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 11.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2019 Hvilken tablet er det? 2,1 A over en 5 m tynn ledning gir garantert spenningstap. Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 11.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2019 Samsung S2 jeg tror kabelen fra batteriet til kontakten er 2.5 kvadrat. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2019 5 meter 2,5 mm2 kabel fra batteriet til 5V adapteret burde være mer enn nok. Her blir det under 0,1V tap i kabelen fra 12V batteriet til USB adapteren. Jeg vet ikke hva det er spesifisert for, men helt sikkert for i hvert fall fra 11 - 14volt. Her tror jeg det er blitt feil på adapteret som skal gi 5V. Er det den samme kabelen du bruker som sist år mellon nettbrettet og kontakten? Tatt i bruk en mye lengre kabel? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
leopard Svart 11.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2019 Jeg har prøvd 3 forskjellige ledninger mellom nettbrettet og kontakten med samme resultat. Alle 3 fungerte bra på kontakten i bilen. Siden denne kontakten står ute," står riktig nok med lokk" har jeg også prøvd å spraye med kontakt spray uten at dette hjalp. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2019 Har du sjekket at det er god kontakt bak på boksen (og på batteriet) og ikke irring? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
leopard Svart 11.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2019 På batteriet har jeg sjekket, men ikke bak på kontakten skal prøve det :) Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 11.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2019 Det er heilt riktig det, du greier ikkje lade fortere enn du bruker når padden brukes slik så det går sakte nedover. Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 11.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2019 Den går ikke sakte nedover forrige gang jeg brukte den slik var den tom etter 3 timer. Jeg får også melding på Taben når jeg putter i ledningen om at det er for dårlig lading så noe må være feil. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 11.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2019 Og volt bak USB kontakten? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Arvor 20 Fish Svart 11.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2019 Kanskje batteriet på padden er blitt dårligere, og trenger mer strøm for å både lade og kjøre kartprogrammet samtidig? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2019 (redigert) For å sjekke spenning og strøm ut av en 5V lader/adapter, kjøpte jeg to slike duppeditter fra eBay, en ligger i båten og en her hjemme. Redigert 11.Juni.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
leopard Svart 11.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2019 De så kjekke ut @Lars H. har du en link til dem. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2019 (redigert) Link til enheten her. Pris: kr.23,98 pluss porto kr.14,10 Funker ikke linken, gå til eBay og søk med teksten: Mini LCD USB Voltage Current Detector Mobile Battery Charger Power Tester Meter Enheten leveres av flere til litt forskjellige priser. Redigert 11.Juni.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 11.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2019 Fraktfritt https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_nkw=Mini+LCD+USB+Voltage+Current+Detector+Mobile+Battery+Charger+Power+Tester+Meter&_sacat=0&rt=nc&LH_FS=1 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
leopard Svart 11.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2019 Takk @Lars H. og @Roger jo Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2019 Og fra flere av leverandørene følger det også med en enhet som en kan plugge inn som en belastning som feks. 2A for å sjekke at laderen kan levere dette. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
leopard Svart 2.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 (redigert) Hei har da fått sjekket litt mere, fikk bestilt ett par sånne @Lars H. linket til med motstand. Min kontakt gir det den skal. Jeg prøvde å lade nettbrettet i bilen med en annen USB kontakt og fikk samme melding der om at den gir for lite ladestrøm selv om den også gir det den skal. Jeg googlet rundt dette og ser at det er mange som sliter med dette når en ikke bruker nettadapteren til lading da spesielt på Samsung da den krever mye, 2000mA. Er det noen som har erfaringer tips om en kraftig USB kontakt til å bruke på 12V anlegget. Jeg har 2 ganske store power banker som jeg kan bruke å evt lade den ene mens den andre brukes, men hadde været lettere å ha en plugg som ga nok. Her er status fra laderen i bilen som skal gi 2.1A Her med nettbrettet koblet til, denne laderen som jeg har i bilen skal gi 2.4A. Redigert 2.Juli.2019 av leopard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 (redigert) Mulig disse leverer nok. https://app2go.live/iem/display.php?M=4325152&C=c4b60b402153f369345db76f5f6ccbb7&S=107&L=80&N=5 https://www.teknikmagasinet.no/produkter/mobilt/mobiltilbehor/ladere/micro-usb/aukey-dual-usb-turbo-car-charger-cc-t8-qc3-0 https://blog.blitzwolf.com/what-is-qc-3-fast-charging-with-blitzwolf-chargers.html Redigert 2.Juli.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Arne Henriksen Svart 2.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 (redigert) Jeg har brukt varianter av disse for å drive Raspberry Pi'n jeg kjører OpenCPN/OpenPlotter på. Mulig de gir nok strøm? https://www.ebay.com/itm/CPT-UL-5-12V-to-DC-Converter-5V-3A-Car-Power-Supply-Module-Regulator-Dual-USB/173736236040 Redigert 2.Juli.2019 av Arne Henriksen (see edit history) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
moloko Svart 2.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 Husk at mobiler og nettbrett ofte lader via USB-PD eller QuickCharge. Det vil si at laderen og enheten snakker sammen og blir enige om å f.eks skru opp spenningen fra 5V til 20V, noe som da vil si 4x så mange watt.. Se f.eks: https://www.androidauthority.com/fast-charging-explained-889780/ Det sier seg egentlig selv at 5V*3A=15W blir snaut når en kraftig prosessor og en lyssterk stor skjerm skal jobbe for fullt og i tillegg lade batteriet... Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 2.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 Roger jo skrev 21 minutter siden: Mulig disse leverer nok. https://app2go.live/iem/display.php?M=4325152&C=c4b60b402153f369345db76f5f6ccbb7&S=107&L=80&N=5 https://www.teknikmagasinet.no/produkter/mobilt/mobiltilbehor/ladere/micro-usb/aukey-dual-usb-turbo-car-charger-cc-t8-qc3-0 https://blog.blitzwolf.com/what-is-qc-3-fast-charging-with-blitzwolf-chargers.html Den fra teknikmagasinet kan være verdt å prøve, skulle helst hatt en USB kontakt. Bra side om rask lading? Arne Henriksen skrev 17 minutter siden: Jeg har brukt varianter av disse for å drive Raspberry Pi'n jeg kjører OpenCPN/OpenPlotter på. Mulig de gir nok strøm? https://www.ebay.com/itm/CPT-UL-5-12V-to-DC-Converter-5V-3A-Car-Power-Supply-Module-Regulator-Dual-USB/173736236040 Takk for tips, da blir det litt mye styr igjen, jeg har en fast montert inverter så jeg har en mulighet til å bruke nettladeren der selv om det blir litt langt unna. Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 2.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 moloko skrev 19 minutter siden: Husk at mobiler og nettbrett ofte lader via USB-PD eller QuickCharge. Det vil si at laderen og enheten snakker sammen og blir enige om å f.eks skru opp spenningen fra 5V til 20V, noe som da vil si 4x så mange watt.. Se f.eks: https://www.androidauthority.com/fast-charging-explained-889780/ Det sier seg egentlig selv at 5V*3A=15W blir snaut når en kraftig prosessor og en lyssterk stor skjerm skal jobbe for fullt og i tillegg lade batteriet... Den trenger ikke å fylle på men holder om den blir holdt ved like. Er ikke ofte vi seiler i mange timer men i ferien kan det fort blir noen dager på 10-12 timer. Ser at de ‘hentetur’ gutta her inne kjører med nettbrett i tillegg og de kjører lenge om gangen. Sitér dette innlegget Link to post
moloko Svart 2.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 Spekulerer bare her nå, men det kan jo tenkes at enkelte nettbrett er designet slik at de "krever" QuickCharge for å dra noe særlig. Altså at ladekretsen er designet slik at den ikke klarer å utnytte f.eks en 2.5A forsyning fullt ut på 5V. I alle fall er det mulig å justere innstillinger på nettbrettet (lysstyrke, cpu-hastighet, hvilke andre applikasjoner som kjører osv) slik at det drar minst mulig strøm mens man er i en krevende situasjon, slik at man forlenger levetiden mest mulig. Får man forbruk lavere enn tilbud så er man jo i mål. Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 2.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 moloko skrev 17 minutter siden: Spekulerer bare her nå, men det kan jo tenkes at enkelte nettbrett er designet slik at de "krever" QuickCharge for å dra noe særlig. Altså at ladekretsen er designet slik at den ikke klarer å utnytte f.eks en 2.5A forsyning fullt ut på 5V. Ja jeg mistenker også dette siden jeg får ett varsel så fort jeg kobler til noe annet en nettladeren. moloko skrev 17 minutter siden: I alle fall er det mulig å justere innstillinger på nettbrettet (lysstyrke, cpu-hastighet, hvilke andre applikasjoner som kjører osv) slik at det drar minst mulig strøm mens man er i en krevende situasjon, slik at man forlenger levetiden mest mulig. Får man forbruk lavere enn tilbud så er man jo i mål. Ja har tenkt også på dette, koble ut alt annet mens man er underveis. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.