
Arne2
Skal tro om det kan være et lager ett eller annet sted, eller en rotor i en pumpe, for eksempel oljepumpe som holder på å ta kvelden?
Har aldri testet det på båt eller diesel, men på bil med bensinmotor så fungerer det med å bruke en stålstang, og så holde den mot den komponenten som kan inneholde et defekt lager eller en defekt rotor, og så legge øret til og lytte på den andre enden av stålstanga. Når brukt på bil med bensinmotor så har denne metoden pleid å fungere meget bra, og det har vanligvis vært mulig å identifisere hvor støyen kommer fra. (På Volvo Penta, så er det vel noe mer "naturlig støy", men det kan jo prøves.)
Jeg har aldri prøvd dett redskapet fra Biltema, men det bygger jo på det samme prinsippet.
https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/stetoskop/stetoskop-2000018564
Hvis du prøver ut dette prinsippet, så får doktor Diesel legge igjen en beskjed.
Det kan jo være at det er en from for "skurring" eller "ulyd" hele tiden, og at den går over i en form for resonans når turtallet stiger.