Jump to content

Edit History

Euklid

Euklid

On 6/11/2019 at 9:35 PM, Faxen said:

Gikk du alltid med en limtube i lomma?:clap: Herlig fortelling.

Det er i grunnen merkelig at jeg ikke trengte å reparere den mer enn jeg gjorde. Det gikk med noen lapper her og der etter å ha vært borti skarpe steiner og slikt, men det må en jo regne med. Ellers var det primært den ene runden i Australia der den trengte alvorlig kirurgi. Rett nok hadde den kanskje holdt seg i anstendig stand litt lengre om jeg hadde vært ivrigere på å lime på deler etter hvert som de ramlet av.

 

Men én gang burde jeg hatt limtube i lomma: hadde fått en ganske solid flenge i den ene pontongen dagen før uten å oppdage det, og vi hadde en eller annen avtale om morgenen, så vi fikk ikke tid til å reparere den da. Inntil vi et par dager senere fikk surret oss til å lappe hullet måtte det pumpes kontinuerlig mens vi var underveis for å holde jolla flytende – dette var på Marquesas, der det heldigvis ikke var særlig langt til land, og vi kunne dra den opp på stranda når vi kom frem.

On 6/11/2019 at 9:40 PM, tomcat said:

I dagens bruk-og-kast samfunn så må jeg si at dere har definitivt gått langt utover hvilken levetid jolla ville hatt etter min oppfatning. Meget godt skrevet og god lesning, akkurat som "hovedtråden" din :smiley:

Jeg følte en del ganger underveis også at den hadde vært gjennom litt mer enn det egentlig var rimelig å forvente. Men annet enn utseende og størrelsen var det jo ikke så mye å mase med, så det ble aldri til at vi gadd å oppgradere. I etterkant tenker jeg nok at vi burde ha kjøpt noe med større pontonger så vi slapp å alltid ha saltvannsflekker i baken på alle shortser, men det hadde jo sin sjarm, det også.

On 6/11/2019 at 10:22 PM, Hakkannen said:

... nesten helt utrolig at det brunsvidde mirakkelset der har klart å holde dere to flytende!

 

Vurderte dere noen gang jolle i hypalon i stedet for PVC?

Hadde jo med seilbåten også, så jolla var jo ikke helt alene om å holde oss flytende. Men jeg sliter i etterkant litt med å skjønne at jeg ikke tenkte noe større over det da jeg på Bora Bora tøffet tur/retur bensinstasjonen med 100 liter diesel ombord i 40 knop vind. En annen gang vi ba om mer enn man strengt tatt kan forlange fra jolla var på Ascension, der det i utgangspunktet var en kurant nok jolletur fra ankerplassen til brygga. Denne ble litt mer ugrei når de drev med testing av oljeledningen de bruker for å overføre jet fuel fra tankbåter til landtankene de har der – Royal Air Force, US Air Force, NASA og andre har tilhold på Ascension.

 

Denne ledningen kan en se på satellittbildet i Google Maps, det er den hvite buen som slynger seg nordvestover fra teksten Clarence bay:

810180714_Screenshot2019-06-13at17_41_58.jpg.870570c7f6613c15347485d1ba5c28d9.jpg

 

Med hele moroa strekt ut måtte vi tøffe rundt ledningen for å komme oss i land, og den strakk seg rundt en nautisk mil når den ikke ligger i krøll som på bildet. Siden de skulle inspisere denne ledningen hadde Royal Air Force stilt opp med en del høye herrer med mange stjerner på uanmeldt inspeksjon; det skapte visstnok en viss oppstandelse da to blekansikter i en mikrojolle og flipflops kom plaskende inn mot brygga mens det var fullt sikkerhetsoppbud og ingen turde å bevege seg rundt uten hjelm, vest og vernebriller. Etter den første turen sto Royal Air Force for transporten til og fra båten så lenge vedlikeholdet varte – like greit, for en mil ute føltes det ut som om vi var på åpent hav i veldig liten jolle.

 

Angående hypalon: har jo tenkt tanken mang en gang, og den dagen vi reiser igjen kjøper vi sikkert en RIB i hypalon. Men det blir jo et litt filosofisk spørsmål, dette her; skal ikke mye til før en blåser godt over 50k på jolle om den skal være rett merke, hypalon og ha motor av litt størrelse – en kan få mye moro om de pengene heller brukes på noe annet. I vårt tilfelle fantes det heller ikke så mange hypalon-alternativer som var små nok. Med en så liten båt som vi har synes jeg det er en sikkerhetsmessig fordel å kunne stue bort jolla mens vi er underveis.

Euklid

Euklid

On 6/11/2019 at 9:35 PM, Faxen said:

Gikk du alltid med en limtube i lomma?:clap: Herlig fortelling.

Det er i grunnen merkelig at jeg ikke trengte å reparere den mer enn jeg gjorde. Det gikk med noen lapper her og der etter å ha vært borti skarpe steiner og slikt, men det må en jo regne med. Ellers var det primært den ene runden i Australia der den trengte alvorlig kirurgi. Rett nok hadde den kanskje holdt seg i anstendig stand litt lengre om jeg hadde vært ivrigere på å lime på deler etter hvert som de ramlet av.

 

Men én gang burde jeg hatt limtube i lomma: hadde fått en ganske solid flenge i den ene pontongen dagen før uten å oppdage det, og vi hadde en eller annen avtale om morgenen, så vi fikk ikke tid til å reparere den da. Inntil vi et par dager senere fikk surret oss til å lappe hullet måtte det pumpes kontinuerlig mens vi var underveis for å holde jolla flytende – dette var på Marquesas, der det heldigvis ikke var særlig langt til land, og vi kunne dra den opp på stranda når vi kom frem.

On 6/11/2019 at 9:40 PM, tomcat said:

I dagens bruk-og-kast samfunn så må jeg si at dere har definitivt gått langt utover hvilken levetid jolla ville hatt etter min oppfatning. Meget godt skrevet og god lesning, akkurat som "hovedtråden" din :smiley:

Jeg følte en del ganger underveis også at den hadde vært gjennom litt mer enn det egentlig var rimelig å forvente. Men annet enn utseende og størrelsen var det jo ikke så mye å mase med, så det ble aldri til at vi gadd å oppgradere. I etterkant tenker jeg nok at vi burde ha kjøpt noe med større pontonger så vi slapp å alltid ha saltvannsflekker i baken på alle shortser, men det hadde jo sin sjarm, det også.

On 6/11/2019 at 10:22 PM, Hakkannen said:

... nesten helt utrolig at det brunsvidde mirakkelset der har klart å holde dere to flytende!

 

Vurderte dere noen gang jolle i hypalon i stedet for PVC?

Hadde jo med seilbåten også, så jolla var jo ikke helt alene om å holde oss flytende. Men jeg sliter i etterkant litt med å skjønne at jeg ikke tenkte noe større over det da jeg på Bora Bora tøffet tur/retur bensinstasjonen med 100 liter diesel ombord i 40 knop vind. En annen gang vi ba om mer enn man strengt tatt kan forlange fra jolla var på Ascension, der det i utgangspunktet var en kurant nok jolletur fra ankerplassen til brygga. Denne ble litt mer ugrei når de drev med testing av oljeledningen de bruker for å overføre jet fuel fra tankbåter til landtankene de har der – Royal Air Force, US Air Force, NASA og andre har tilhold på Ascension.

 

Denne ledningen kan en se på satellittbildet i Google Maps, det er den hvite buen som slynger seg nordvestover fra Clarence bay:

810180714_Screenshot2019-06-13at17_41_58.jpg.870570c7f6613c15347485d1ba5c28d9.jpg

 

Med hele moroa strekt ut måtte vi tøffe rundt ledningen for å komme oss i land, og den strakk seg rundt en nautisk mil når den ikke ligger i krøll som på bildet. Siden de skulle inspisere denne ledningen hadde Royal Air Force stilt opp med en del høye herrer med mange stjerner på uanmeldt inspeksjon; det skapte visstnok en viss oppstandelse da to blekansikter i en mikrojolle og flipflops kom plaskende inn mot brygga mens det var fullt sikkerhetsoppbud og ingen turde å bevege seg rundt uten hjelm, vest og vernebriller. Etter den første turen sto Royal Air Force for transporten til og fra båten så lenge vedlikeholdet varte – like greit, for en mil ute føltes det ut som om vi var på åpent hav i veldig liten jolle.

 

Angående hypalon: har jo tenkt tanken mang en gang, og den dagen vi reiser igjen kjøper vi sikkert en RIB i hypalon. Men det blir jo et litt filosofisk spørsmål, dette her; skal ikke mye til før en blåser godt over 50k på jolle om den skal være rett merke, hypalon og ha motor av litt størrelse – en kan få mye moro om de pengene heller brukes på noe annet. I vårt tilfelle fantes det heller ikke så mange hypalon-alternativer som var små nok. Med en så liten båt som vi har synes jeg det er en sikkerhetsmessig fordel å kunne stue bort jolla mens vi er underveis.



×
×
  • Create New...