Jump to content

Raymarine vindgiver - sporadisk utfall/feilvisning - virker servicekit?

tomcat

Recommended Posts

Hei!

Har en båt med relativt standard Raymarine instrumentoppsett, deriblant en vindgiver/vindinstrument (ST70), som denne sesongen har begynt å falle ut/vise feil. Ca halve tiden systemet er påslått kommer og går vindstyrke og retning. Kan virke, uten at det er 100% stabilt, som at godt med endring av vindretning og/eller litt styrke på vinden så "kommer" signalene tilbake, mens er det rolig, så har jeg ikke noen målinger. I en del tilfeller de siste turene så rapporterer displayet i pidestallen og plotteren (deler nmea/NG data) vinden "motsatt" vei. Alså har jeg vind feks inn 40 grader babord så viser displayet 40 grader styrbord. Det kan virke som at hastigheten som rapporteres er riktig, men det er jo bare subjektivt basert på følelse/sjø/lyd, men veldig mange m/s unna er det uansett ikke galt - når det viser hastighet i displayene da...

Tanken på masteklatring for egen maskin utgår - her må jeg leie/låne inn litt hjelp og i den forbindelse tenker jeg å forberede mest mulig hvordan og hva som kan gjøres for å fikse dette. Er det noen som har erfaring med liknende utfall, og evt løsning.

Det kan jo virke som at det er noe med ledning/plugg siden både retning og styrke alltid faller inn/ut samtidig. Går dette i samme kabel som separate ledere, eller omsettes det til nmea/digitale signaler allerede i vindgiver? 

Kan det være nok å ettertighte, spraye med CRC elektro for å løse opp irr etc?

Ser seatronic har dette servicekit'et: https://seatronic.no/raymarine-st60-vindgiver-servicekit

Er ST60+ et eget produkt, eller kan det tolkes som ST-60-og-oppover? (Skal ringe seatronic i morgen - men nysgjerring nå :) )

Uken forsvant uten at jeg rakk å komme igjennom til Seatronic.

Fant denne videoen med "unboxing the servicekit", og det ser ut til bare å være de selve roterende delene på giverne på mastetopp. 

Mitt problem er vel mer elektrisk/sensor? 

Ingen som har opplevd sporadisk utfall på Raymarine vind og funnet en løsning?

FAQ'en var nyttig for å forstå hvordan signalene kommer fra transducer i masten, men for min del gav spesielt blå kabel merkelige utslag. Startet jobben med å følge intern kabling mot masten og godt gjemt under et tak-panel fant jeg en sukkerbit der blå kabel bare såvidt hang på. 

Ryddet opp i sukkerbiten og sørgentfor skikkelige koblinger, og nå har jeg hatt stabil vindmåling i flere timer :)

Redigert av tomcat (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...