Pequod Startet 12.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 12.Juni.2019 (redigert) Interessant fra Tolldirektoratet. https://www.toll.no/no/om-tolletaten/nyheter/nyheiter-2019/tolletaten-gjennomforte-storaksjon-pa-sjoen/ Jeg har aldri tenkt over dette med at reparasjoner i utlandet er momspliktig, men så har det da aldri vært aktuelt for meg. Noen som vet om dette også gjelder service? Redigert 12.Juni.2019 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Ida Marie III Svart 12.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2019 Vi tar alltid service på bilen i utlandet... Hvordan skal de sjekke det..? Med mindre du sier fra... Tror ikke du risikerer så mye... Sitér dette innlegget Link to post
Coldman Svart 12.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2019 Gjelder også service, ja. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 12.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2019 Det er ikke helt uvanlig at biler blir stoppet på vei hjem fra service i Sverige. Siden de fleste ikke tenker på dette ligger kvitteringen på service pent i serviceheftet slik at det er enkelt for tollen å sjekke. De mer utspekulerte sender kvitteringen til seg selv i posten... Har du kvittering på utførte arbeid i båten, som ikke er deklarert vil jeg tro du har en utfordring. Sitér dette innlegget Link to post
Euromatic Svart 12.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2019 Gjør du det etter boka så deklarerer du dette til tollvesenet ved ankomst Norge, betaler norsk mva og får refundert utenlandsk mva. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 12.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2019 Det blir som å tolle inn den halvliteren du har i magen, mulig men unødvendig. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Mouche Svart 12.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2019 Ida Marie III skrev for 3 timer siden: Vi tar alltid service på bilen i utlandet... Hvordan skal de sjekke det..? Med mindre du sier fra... Tror ikke du risikerer så mye... Når du blir stoppet på grensen og spurt så svarer du hva? Og når de spør om å få se serviceheftet på bilen så sier du hva? Nei, du kan ikke google deg til riktig svar, men du har brutt loven! Kommentar fra moderator: Vennligst ta den google-diskusjonen på bakrommet. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Too Much Svart 12.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2019 Mouche skrev 2 minutter siden: men du har brutt loven! Alltid noen som må overdrive, normale tollregler som gjelder. Mao kan du ta service for 3000,- tollfritt på dagsbesøk og 6000,- hvis du er ute mer en 24 timer. Det hjelper ikke med flere personer i bilen. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 12.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2019 Euromatic skrev 28 minutter siden: Gjør du det etter boka så deklarerer du dette til tollvesenet ved ankomst Norge, betaler norsk mva og får refundert utenlandsk mva. Hvordan går du frem for å få refundert utenlandsk MVA på grensen? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
pacuare Svart 12.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2019 Euromatic skrev 27 minutter siden: Gjør du det etter boka så deklarerer du dette til tollvesenet ved ankomst Norge, betaler norsk mva og får refundert utenlandsk mva. Er du sikker på dette? Varekjøp helt klart, der tas varen ut fra landet, dermed kan en kreve tilbake momsen i landet kjøpet er gjort. Tjenester, der er jobben gjort i landet servicen er gjort, dermed er det momsplikt på servicen. Får ikke refundert utenlandsk moms, og må i tillegg betale norsk moms. Ingen av mine to siste biler har hatt servicehefte. Alt elektronisk, tror heller ikke bilen før hadde servicehefte. Var lett å gå inn på merket sitt datasystem og hente ut servicehistorikk. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 12.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2019 NilsPils skrev 2 minutter siden: Hvordan går du frem for å få refundert utenlandsk MVA på grensen? Ved varekjøp får du momsen tilbake fra butikken du handlet hos. Ikke alle tilbyr denne tjenesten. Bare å sende tolldeklerasjon til butikken så får du momsen utbetalt. Ved båtkjøp er det store penger. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 12.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2019 NilsPils skrev 4 minutter siden: Hvordan går du frem for å få refundert utenlandsk MVA på grensen? Det går ikke da det ikke er den Svenske staten som betaler tilbake mva men firmaet du har handlet med. Dette er en frivillig ordning så du må ha en klar avtale med de du handler med for dette er ikke noe de er forpligtet til. Problem nummer to får du i møte med norske tollmyndigheter da de beregner moms av hele summen inkludert svensk moms. Hvordan du får igjen disse pengene er for meg uklart og sikkert litt av en runddans der systemet legger opp til at du gjør en feil eller gir opp Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 12.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2019 Det finnes åpenbart alternative metoder for å spare mva om forhandleren bidrar. https://www.motor.no/artikler/2017/november/sparer-penger-pa-reparasjon-i-sverige/ Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 12.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2019 (redigert) Ref innlegg fra pipe. Nå vanskeliggjør du en enkel prosess. Riktig at man må avtale med den man handler med. Hvis det er ok, ber man om spesifisert faktura. Man betaler denne, drar til tollkontoret med kvitteringen og betaler norsk moms på svensk nettobeløp. Den sendes/mailes/fakses til den du har handlet med, og i løpet av noen dager er beløpet tilsvarende den svenske momsen på konto. Sist tok det mye tid for meg da tollboden i Oslo var under oppussing, og man måtte til Gardermoen for å få det gjort. Redigert 12.Juni.2019 av Mare Nostrum (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 12.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2019 (redigert) Mare Nostrum skrev 21 minutter siden: Nå vanskeliggjør du en enkel prosess. Riktig at man må avtale med den man handler med. Hvis det er ok, ber man om spesifisert faktura. Man betaler denne, drar til tollkontoret med kvitteringen og betaler norsk moms på svensk nettobeløp. Her tar du dessverre feil. Når du kommer til grensen med din kvittering så må du betale norsk moms av hele beløpet inkludert svensk moms, Selv om du i ettertid kommer til å få refundert den svenske momsen i fra selger. Edit har googlet litt for å underbygge påstanden min fant jeg denne artikkelen. Les avsnittet Moms på Moms. https://www.dinside.no/okonomi/moms-pa-moms/61916887 Redigert 12.Juni.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 12.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2019 Barbaria skrev 1 time siden: Det blir som å tolle inn den halvliteren du har i magen, mulig men unødvendig. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Langs land Svart 12.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2019 pipe skrev 8 minutter siden: Her tar du dessverre feil. Når du kommer til grensen med din kvittering så må du betale norsk moms av hele beløpet inkludert svensk moms, Selv om du i ettertid kommer til å få refundert den svenske momsen i fra selger. Ok, jeg snakker båt, du snakker bil. Jeg seiler hjem til Oslo, stort sett direkte. Første virkedag etter ankomst tar jeg kontakt med Toll. Det er det jeg har fått beskjed om å gjøre fra dem. Hva som ville ha skjedd hvis jeg ble stoppet ute i fjorden vet jeg ikke, kanskje det samme som på grensen med bil? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 12.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2019 (redigert) Mare Nostrum skrev 9 minutter siden: Ok, jeg snakker båt, du snakker bil. Jeg seiler hjem til Oslo, stort sett direkte. Første virkedag etter ankomst tar jeg kontakt med Toll. Det er det jeg har fått beskjed om å gjøre fra dem. Hva som ville ha skjedd hvis jeg ble stoppet ute i fjorden vet jeg ikke, kanskje det samme som på grensen med bil? Jeg snakket om en random kvittering man får i Sverige der svensk moms er spesifisert. Ved dyre kapitalvarer slik som båt har forhandleren kontrakter/papirer der de tar på seg ansvaret med å tilbake betale moms til kunde og da gjelder det andre regler slik at man ungår moms på moms. Alternativt har forhandleren enn avtale med myndighetene slik at ikke kunden må legge ut for moms for varer som skal eksporteres Redigert 12.Juni.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 12.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2019 Mare Nostrum skrev 12 minutter siden: Hva som ville ha skjedd hvis jeg ble stoppet ute i fjorden vet jeg ikke, Er det noen som vet om reglene for å ta med seg alkohol utover kvoten er forandret inn til Norge med fritidsbåt? Slik det var før kunne man møte opp på tollkontoret hjemme og betale for det man hadde med over kvoten. Da er det i teorien umulig å bli tatt av tollbåten for smugling hvis man forteller den "riktige historien" I disse dager kan man jo betale med tollappen så usikker på om det holder å påstå man skal betale når tollkontoret i distriktet man bor i åpner Sitér dette innlegget Link to post
Euromatic Svart 12.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2019 Bare å avtale med leverandøren om at svensk mva skal tilbakebetales og at du får med deg et notat på dette. Som nevnt i artikkelen er dert ikke noen formalkrav på dette. Så lenge tollvesenet forstår at det er snakk om mva refusjon er de happy. Som med alt annet, gjør avtalen på forhånd. Har gjort dette selv og min far har gjort dette i Norge da han var bosatt i utlandet. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 12.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2019 (redigert) Euromatic skrev 50 minutter siden: Så lenge tollvesenet forstår at det er snakk om mva refusjon er de happy. Som med alt annet, gjør avtalen på forhånd. Har gjort dette selv og min far har gjort dette i Norge da han var bosatt i utlandet. Hvis jeg har forstått rett så er eksemplet med din far export i fra Norge og tilbakebetaling av norsk moms. Det er veldig enkelt og praktiseringen er bygd på tillit da det norske tollvesenet ikke gjør annet enn å stemple tollpapirene man har med og kanskje ta en titt på varene. Ingen registering digitalt og kontroll at man er bosatt i utlandet. Har selv tatt med ting og tang til feriebolig i utlandet og fått igjen norsk moms av norske firmaer selv med registret bopel i Norge. No questions asked. Siden jeg har ett snev av moral har ikke disse varene funnet veien tilbake til Norge men er permanent tatt ut av riket. Redigert 12.Juni.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 12.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2019 Gjør det enkelt; start her https://www.toll.no/no/netthandel/utregning-mva/ https://www.toll.no/no/netthandel/vare-til-reparasjon/ https://www.toll.no/no/varer/bil-og-andre-kjoretoy/reparasjon/ Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 13.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 12 hours ago, Too Much said: Alltid noen som må overdrive, normale tollregler som gjelder. Mao kan du ta service for 3000,- tollfritt på dagsbesøk og 6000,- hvis du er ute mer en 24 timer. Det hjelper ikke med flere personer i bilen. Denne grensen gjelder for alt av varer, også kvotevarer (tobakk, alkohol, kjøtt, ost, klær osv), og de fleste har nok kjøpt med seg litt mere enn kun servicen på bilen vil jeg tro. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
mons Svart 13.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 Blir vel litt spesielt med service. Hvis man tar service og er så lenge i utlandet at det snart er tid for ny service er det jo ikke noe igjen av verdien. Service på høsten og hjemreise et halvt år senere? Sitér dette innlegget Mons Link to post
Mouche Svart 13.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 Stempel i serviceheftet vil vel tydelig dokumentere at dette er høyst legitimt, men ikke glem at det også er grenser for hvor lenge man kan oppholde seg (og bilen) i enkelte land samt at det kan medføre visse utfordringer mht forsikringer både på bil og på kropp/helse. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.