Jump to content

Reparasjoner i utlandet - momspliktig. Gjelder det også service?

Pequod

Recommended Posts

Tatt det teoretiske scenarioet at man på sommerturen får en eller annen uforutsett reparasjon på båten til over NOK 6000. Så skal man samle sammen kvitteringene og registrere ved tollen som utførsel i landet der reparasjonen ble utført. Deretter seile innom første tollsted på norskekysten for å betale MVA en gang til. For deretter å søke refusjon. Personlig gir jeg blaffen og innrømmer for meg selv at jeg smugler. Dog, så krøkkete oppfatter jeg at reglene egentlig er. Når det gjelder bil og flyreiser, jeg er av den typen person som lyser av dårlig samvittighet. Kroppsspråket er et funn for en hver toller. Jeg ligger alltid under kvoten. Sikker på at jeg har et skilt i panna der det står SMUGLER med uthevet sktift. 

Vestkystseiler skrev 7 minutter siden:

Hvordan blir dette for langturseilere?  Er det slik at man ved hjemkomsten må stille på tollkontoret med et par kofferter full av kvitteringer for å betale moms på alle vedlikeholdsutgifter man har hatt i løpet av turen?

Det er slike spørsmål man helst ikke skal stille . . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

La meg sette opp et annet scenario som faktisk har skjedd.

I god tid før sommerferien tok vi 4 raske svensketurer med full bil og dro tilbake til Norge med lovlige kvoter sprit for å ha på den kommende båtturen på Sørlandet. Båten ble fylt opp med go-saker lovlig innført.

Når ferien starter så er ikke været medgjørlig og Sørlandsturen avlyses, så båtturen går nå isteden mot Svenske kysten.

Dagen etter at vi kom til Koster blir en av våre foreldre syke og vi må returnere til Norge med alle godsakene intakt.

På veien hjem blir vi selvsagt stoppet av Tollen, her var det godt over kvoten sier tolleren!

Varene var betalt kontant og kvittering finnes i båten, men en utydelig utskrift som ikke kan tydes.

Er innførselen lovlig?

Barbaria skrev 1 time siden:

Er innførselen lovlig?

Nei, du skulle vært innom tullen i Göteborg og fått spriten plombert for utførsel, og hevet plomberingen da du kom tilbake :-) Alternativt plombering ved Sandefjord- eller Fredrikstad tollsteder, men da må du vel varsle mens man fremdeles er i internasjonalt farvann.

Et alternativ hadde naturligvis vært å be Hulda oppbevare sakene mot en rimelig godgjørelse i form av naturalier.

Man får bare avfinne seg med at vi bor i 'dette rare, lille annerledelseslandet' i utkanten av Europa. Litt i utakt med det harmoniserte regelverket som gjelder ellers i landene rundt oss. Ser bort fra Russland.

Redigert av Hulda (see edit history)
1 hour ago, Hulda said:

Man får bare avfinne seg med at vi bor i 'dette rare, lille annerledelseslandet' i utkanten av Europa. Litt i utakt med det harmoniserte regelverket som gjelder ellers i landene rundt oss. Ser bort fra Russland.

Våre svenske naboer her (på Kreta) er faktisk misunnelig på oss for når de har vært hjemme (i Sverige) så får de ikke kjøpt noe tollfritt, ja får ikke en gang kjøpt norsk aquavit så det må vi ta med til dem. Å være annerledes kan også ha noen fordeler!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

10. og 11. juni gjennomførte Tolletaten en større kontrollaksjon i Oslofjorden og ved kysten av Agder. Kystvakten bisto med kystvaktfartøyet KV Nornen. Kontrollen hadde ifølge meldingen fokus på lystbåter og mindre fiskefartøy.

Tolletaten hadde fire tollkryssere på sjøen fra Kristiansand i sør til Oslo i nord. Under aksjonen ble det gjennomført 135 samtaler og av disse ble det gjennomført 50 kontroller om bord på båter i området.

- Trafikken på sjøen øker og derfor er det viktig for oss å være synlige og tilstede, forteller aksjonsleder Nina Bergmann, fra Tolletaten via etatens egen hjemmeside..

- Fornøyd

Alle som kommer sjøvegen kan fortolle direkte til tollbåtene og det ble gjennomført 1 fortolling. Under aksjonen ble det utstedt tre forenklede forelegg, samt beslaglagt en mindre mengde narkotika.

- Vi er svært fornøyde med aksjonen og med resultatene. Stort sett er folk lovlydige og deklarerer varer til oss, vi ser at vi sjeldnere tar beslag i alkohol og tobakksvarer.

Reparasjon av båt i utlandet

Tolletaten kontrollerte også en rekke båter som har gjennomført reparasjoner i utlandet. Alle reparasjoner over 6000 kroner utført i utlandet er momspliktige og skal deklareres, forutsatt at du har vært mer enn 24 timer ute av landet. Under 24 timer er grensen 3000 kroner. Behov for fortolling skal meldes før ankomst Norge. Aksjonen avdekket flere brudd på disse reglene.

- Mange reparerer båter i utlandet for store summer og det er derfor viktig for oss å kontrollere om de også betaler moms på disse reparasjonene når de ankommer Norge, sier Bergmann.

Oppsummert ble det gjort treff i 10 av de 50 kontrollerte båtene. Under aksjonen ble også politiet i et tilfelle anmodet om bistand etter mistanke om kjøring i ruspåvirket tilstand.

Dette er sitert fra lp.no, men siden befinner seg bak en betalingsmur.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...