Jump to content

Nordic oceancraft, erfaringer?

sportnaj

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe båt og har sett på Nordic ocean craft. Har sett på 28 og 38 fots variantene.

(litt usikker på hvor mye penger jeg vil spandere ennå derfor vurderes både 28 og 38 med en motor )

Virker som de gir mye båt for pengene.

Har prøvd å finne ut litt om erfaringer med disse, men har ikke funnet noe.

Er det noen som har noe info/erfaringer å bidra med om disse båtene og Nordic odean craft som leverandør/produsent hadde det vært fint.

:flag: Hej

Jeg har også set på bådene fra Nordic Ocean Craft. Det er vældig pæne både og de ser ud til at være pænt lavet. Er 28 fods modellen på markedet i Norge nu? Her i danmark venter vi stadig - det forlyder at den model først kommer om 6-8 uger.

Kan du oplyse hvad forskellene er på 28' og de større modeller i indretning? Hvad er priserne på bådene hos jer?

ham selv

Historien bak Nordig Oceancraft starter med Unique Boats i Sarpsborg. Denne kvalitetsfabrikken gikk desverre konkurs for 3-4 år siden og formene ble solgt/overdratt til Nor-Dan. Så mener jeg å ha hørt at det på nytt skjedde noe på eiersiden og at et polsk selskap kom inn i bildet. Båtene blir uansett nå støpt i Polen og de første modellene hadde større eller mindre kvalitetsproblemer. Noe jeg forøvrig la merke til når jeg studerte de mer inngående på årets båtmesse på Lillestrøm. Finishen var ikke som under Unique 33 Ever sin tid, eller som hos de norske produsentene ellers på messen. Allikevel mente importøren og selgeren at det nå, altså i år har blitt så meget bedre. Uansett er det mye båt for penga, da en 38 fots ny Nordic ligger på ca. 1,3 -1,5 mill. Pris som en 30 foter. Likte ikke så godt flammemønsteret i innredningen, og en litt dårlig lay-out på dashbordet, men dette er jo en smakssak. Sjekk forøvrig finn.no under Nor Dan og Unique. Ligger 2-3 brukte fra 2000 -2001 mod. til salgs. Ser strøkne ut og kvaliteten er meget bra. Ragnars

• 3 år senere...

Har hatt min 28 foter i 2,5 år. Har ikke angret en dag. Den har halt, og er meget komfortabel å bruke. Vi er en familie på 5, barna er 2, 6 og 7år. Har montert gummibåt på hekken, da har vi alt når vi skal på tur. Helt klart den båten du får mest for pengene.

nordic

• 7 måneder senere...

Jeg vurderer 22DC, helst Exclusive versjonen. Noen erfaringer med denne? Selv kjenner jeg ikke til båttypen, bortsett fra at jeg har sett et par av dem på fjorden, og lest litt på internett.

Er du fornøyd eller misfornøyd med båten? Kvalitet på skrog og innredning? Sjøegenskaper? God service fra forhandlere (leste litt vedr dette i en annen tråd)?

Hvilken motor bør en satse på? Mitt inntrykk er at alle motoralternativene er av velkjent god kvalitet. Det ser ut til at storselgeren er 120 hk MerCruiser, men jeg er redd dette er litt snaut. Båten må gå greit i plan med 4-5 mann ombord, uten at man behøver å gi full throttle. Hvordan er dieselforbruket ved 25 knop med hhv 120, 160 og 190 hk motorene?

Har hatt en 22 Exclusive i 2 sesonger, og brukt den mye. Er kjempefornøyd med båtens løsninger, god i sjøen( trimplan er et must synes jeg).

Vi har benyttet båten hovedsakelig til weekendturer med overnatting for 2 voksne, etter mine erfaringer er dette en meget praktis båt i bruk, med gode løsninger. Exclusive-versjonen blir som du sikkert har sett litt trangere i cockpit enn sport/tidl white versjonen dersom man skal være mere enn 4 personer ombord. Alt montert utstyr har fungert bra.

120hk dieselen er meget økonomisk i drift, har hatt et snittforbruk på 8l/time sesongen gjennom. Med 14,25x 21 propell på 1,81 utveksling ligger marsjfarten på 25-26kn og snaue 3900rpm. Mener forbruket i denne hastigheten ligger rundt 13l/t.

Går greit med 4 ombord, om man ikke konstant kjører med fulle tanker, alternativt gå ned til 19", og marsjer på 22kn.

Har hatt rundt 80 overnattinger på 2 sesonger og jeg har ikke angret en gang på valget av denne båten.

Sjøblid og ubetinget positiv!

Takk for nyttig info, Shiny! Godt å se at du er fornøyd med båten. :smiley:

Er stort sett dagsturer og weekendturer jeg også vil bruke båten til, for det meste i Ryfylkefjordene. Vil også benytte den som transportmiddel fra Stavanger og til mine foreldres feriehus i Marvik i Sandsfjorden. Ellers har jeg også tenkt å få meg en tilhenger, så jeg kan ta med båten til andre kanter av landet, og å utforske skjærgården der. Har lyst til å ta en tur oppover Telemarkskanalen, og gjerne også i kanalene gjennom Sverige.

Andre som har erfaringer med båttypen? Erfaringer med andre motoralternativ?

Redigert av R. H. (see edit history)

Jeg har Whiteutgaven, og har stort sett samme erfaringer som Shiny. Hadde tidligere en skjærgårdsjeep med 150 hk påhengsmotor, noe som gjør at jeg gliser like bredt hver gang jeg fyller tanken på Nordicen. Utrolig rimelig i drift.

Har riktignok vurdert å selge den nå, men det er fordi vi er tre som skal overnatte, og da blir det etter min mening litt trangt. Men som dagsturbåt er den perfekt.

Det som ikke er nevnt, er den utrolige manøvreringsevnen som båten har. Skjønner ikke at noen monterer baugpropell på denne båten, den snur jo på en femøre både forover og akterover :yesnod:

Plass till to voksne ved overnatting er ok, tatt størrelsen på båten i betraktning. Vi har brukt å ligge med hodet i baugen, og sammen med god sjøluft :wink: gir dette god søvn. Har som tidligere nevnt, passert 80 overnattinger i vår.

• 7 måneder senere...

Vi fikk vår nye NOC 28 i fjor høst. Har til nå kjørt 50 timer, og er kjempefornøyd med båten. Har CMD 4,2 320 motor. Synes denne har en nydelig lyd og går ganske økonomisk. Går meget pent/vibrasjonsfritt på lav fart. Med 22" prop passer denne meget bra til båten. D4 er vel litt lettere og kompressoren bidrar vel til litt raskere aks vil jeg anta, men CMD 320 har nok litt mer på toppen.

Alle servicepunkter var lett tilgjengelig med CMD i denne båten, da jeg tok vinterservicen.

Meget praktisk layout etter min mening, går fint i sjøen.

Dersom kjøp av brukt ville jeg valgt 07 el nyere, fordeler er vanntank i bauen(bedre balanse i båten), et bedre el nett samt mindre diesel tank. (314l vs 500l).

• 1 måned senere...

Jeg har NOC 28 med Volvo Penta D4 og du har jo prøvekjørt denne JensKH :smiley:

Det er en veldig god båt og Shiny har helt rett i det han sier. God i sjøen, smarte løsninger m.m.

Shiny har også rett i at Volvo Penta motoren med kompressor gir den et ekstra godt skyv i starten, mens

Mercury motoren har noe ekstra å hente når det gjelder toppfarten. Volvo Penta er nok litt snillere når

det gjelder forbruk og støy.

Det er som sagt viktig at man ser etter en sen 07 modell da den har de oppgraderinger i forhold til vanntank,

elektrisk og en rekke andre ting som gjør denne båten veldig god.

Tilfeldigvis vår NOC 28 med Volvo Penta tilsalgs :smiley: og mer info finner du på finn.no

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Ja, jeg og kona har fått være med på prøvetur båten din, og takker så mye for en kjempefin båttur.

Vi likte båten din veldig godt, og det var nok nær en handel...

Vi har også være med i en Nordic Ocean Craft med Mercruiser (320 hk) motor. Det var stor forskjell på kjøreegenskapene.

Med D4 motor så var det nesten ikke merkbar planingsterskel og jeg fikk følelsen av at jeg kunne gå med akkurat den hastigheten jeg ville.

Med Mercruiser så var det mye mer plan eller ikke plan og i plan så gikk det fort. ;-)

Jeg ønsker deg lykke til med salget av en meget tiltalende båt.

Jens

• 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hei.

Har sett litt på denne båten, men veier den virkelig 3800-4000 kg?

Ja, med en VP D4-260 veier båten 4085KG (tørrvekt) og så kan du plusse på

med Diesel/vann/osv osv. Men den klokker inn med 28-30 på GPS og ofte 32-34 på knopmåler.

Hadde 4 voksne + 4 barn ombord nå sist og var på 28-29 knop på GPS, marsjer bra på 23-25 knop.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

• 3 år senere...

Jeg har skrevet litt om NO38 i en annen tråd, kopierer over her :

Ligger vel også noe på databasen over "erfaringer motorbåt" her på forumets forsid....

Ser det er flere her som er litt kritiske til NO38 (Nordic Oceancraft 38) - det er det absolutt ingen grunn til.

I størrelse er den mye lik Windy 37 og Scand 360 - og kan absolutt ikke sammenlignes med noen 32 foter slik enkelte mener :confused:

Har hatt vår i 3 sesonger nå, det er en fantastisk båt i sjøen, noe som nok delvis skyldes at den er relativt smal (3,33m) - og selfølgelig at den er 11,56 meter lang og 7 tonn, med ganske skarp V-bunn......

Men plassen er meget godt utnyttet i båten, og toalett/dusjrom som er så stort og bra skal du betydelig opp i størrelse for å få :yesnod:

Bakdelen med båten er først og fremst at det ikke er dollbord helt bak, man må ut på siden av byssa,men det har ikke vært noe problem for kona hittil....men er jo kjedelig i regnvær og sterk vind :thumbsdown:

Bysse er heldigvis er plassert ute-skal aldri steke makrell i en båt med bysse nede en gang til nei.....og så er det mye mere sosialt da :yesnod:

Båten er lettmanøvrert(spesiellt om man har 2 motorer)-og har heldigvis ikke så mye vindfang som enkelte andre, noe jeg har vært glad for i sterk vind flere ganger.

Den er også billig i drift, når vi har god tid bruker vi 7-8 liter i timen(6-7knop), og jeg bruker 1,55-1,75 l/nm-dvs 34-54 liter pr time - mellom 22 og 31knop(3000RPM) -med ferielastet båt, men går vi med mer enn 35 knop(2l/Nm), stiger forbruket drastisk- på topp bruker vi 3,35 liter/nm(drøye 40 knop). Dette er selvsagt målt med lite sjø, i grov motsjø er selvsagt forbruket mye høyere i marsfart, men båten tåler slik sjø bedre enn de aller fleste andre .............

Har prøvd samme båt med en motor, og vil ikke anbefale dette da jeg synest den ekstra tryggheten med 2 motorer og adskilte tanker/drifstoffsystem er verd mye, og forbruket er minimalt større med 2 motorer, selv om man kan plane på lavere hastighet med kun 1motor. Trenger heller ikke hekktruster med 2 motorer....

Redigert av powerpuff: 18.09.13 19:08

nei.pngBostedskommune: Telemark, Skien Båt: Nordic Oceancraft 38 B: M L: 36-40 M: P
  • 2 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...