hawthorne Startet 12.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 12.Juni.2019 Skal ha en uke med leiet seilbåt i Kroatia i sommer. Midt i juli, noe som betyr mye båter og folk, og leter etter gode tips for å komme unna de værste seilbåt-fellene. Utreise er fra Trogir, har utsjekk på formiddagen (tidlig-utsjekk, de fleste har seint). Mål blir vel litt som de fleste, litt uthavn og litt marina. Jeg har sett mange ferdige ruter, men redd for å kopiere disse i frykt for å møte horder av andre. Det er såpass mye fint i området, at jeg tenker man må utnytte dette. Så hvordan skal man da sy sammen en tur? Fra Trogir blir det i retning Solta/Brac, deretter Vis og videre til Hvar, evt. vest på Korcula så Hvar eller Brac på vei hjem. Altså de vanlige øyene. Men er det noen perler å få med seg her? Noen ting som ikke er helt krise midt i juli? Tips og råd taes i mot med takk. Tenkte ikke noe mer enn 3t seiling per dag. Av planleggingsverktøy ser Navionics bra ut. mySea for evt. prebooking av plasser i havn. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 13.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 Vi skal det samme - to siste ukene i august. Jeg lagde tråd med samme spørsmål i desember: God ferie! Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 14.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2019 Hei, søk på forumet så finner du mange tråder med samme spørsmål. Mitt beste tips er å gå på skippertipps.de og bestill havneguiden de selger der 888 hafen. Ikke vær redd for ar den er på tysk, veldig grafisk. Mht ruta ville jeg personlig droppet Vis og heller seilt til Korcula by på vstsiden av øya. For det første synes jeg gamlebyen i Korcula by er fantastisk fin (mer interessant en Dubrovnik f.eks) mens Vis er litt kjedelig. Dessuten skal jo alle til Vis pga Mamma mia. Nb: min erfaring er fra perioden 2002-2006, men vi seilte da mye rundt i området. Følg med på værmeldingen, normalt er det fin seilevind fra NV, MEN det kan være krevende vær som Jugo fra SØ og Bora fra NØ. Vær sepsielt obs på mulige tordenbyger som kan slippe ut et helvete av vind, men heldigvis kortvarig. Mitt forslag til rute er: Trogir- Hvar ( her må dere være tidlig for å få plass) eventuelt ACI Marina palmizana. Hvar/Palmizana - Lovitze ( på svai) Lovitze - Korcula by (ACI- marina , gå inn tidlig) Korcula by- Uvala Gradina (svaie) utenfor Vela Liåuka uvala Gradina — Milna, marina Vraska Milna- Trogir Sitér dette innlegget Link to post
oepeter Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Var der 14 dager i fjor. Hadde første og siste natta i Rogac på Solta, kan anbefales, lite trafikk og båter når vi var der (slutten av juni). Siste natta fikk vi kaiplass ved Restaurant Pasarela, hekken inntil, kan anbefales. Billigere diesel i havna der enn i Split, samt mindre kø. Ellers var vi innom ACI marina Palmizana, kun fordi været var på vei opp og vi hadde et sykdomstilfelle ombord. Dyrt å ligge der, ville heller lagt på svai på sørsiden av øya hvis været hadde vært til det. Ble også overrasket at det var så mye dyrere å forhåndsbooke via appen til ACI enn ved direkte ankomst uten bestilling. Marina Vraska som nevnt over var helt grei, stille og rolig. Hadde ellers ruten (ca) Split-Solta-Primosten-Skradin-Sv.Ante Capljena(ved Sibenik)-Blue Lagoon(Otok Drvenik Veli, ikke så fint som bildene vil ha det til.)-Vis by(med lunch ved ubåtbunkersen)-Komiza (2 dager pga vind)-Palmizana-Stari Grad (ei bukt på nordsiden jeg ikke husker navnet på)-Milna-Rogac-Marina Kastela. I det store og hele vil vi nok neste gang satse mer på uthavn/bøyer enn marinaer, samt heller konsentrere oss om enten øyene sør for Split eller nord ved Kornati, ikke begge deler. Likte oss godt på Vis, reiser gjerne tilbake der hvis det ikke har plutselig blitt mye mer folk nå. Men turen ut/tilbake er avhengig av god værmelding. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Scedro mellom Hvar og Korcula er fantastisk med lune viker og gode restauranter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.