Jump to content

Nordstar 28. Hvilken motor?

Storkveito

Recommended Posts

Hei! :)

Jeg vurderer å kjøpe meg Nordstar 28. Har sjekket litt og lest en del tester og målinger å finner litt underlig dette med motor størrelser og fart.

Leser i testene under at denne gjør 36,5 knop (med 4 ombord og full tank) med D6 310:

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/hyttejeeptest-anytec-840-nord-star-28-targa-271

Leser i testene under at denne gjør 38 knop (står ingenting om antall personer osv) med D6 370:

https://www.klikk.no/motor/baat/spesiell-og-solid-3239489

1,5 knop forskjell på 60hk? Kan da vel ikke være riktig? Er det kun forbruket som øker? Hadde som mål å kan ha ei fin marsj fart på ca 30 knop. Men det kan du fint med D6 310 med ett fint forbruk på 1.4l/mn. Hvis testresultatene stemmer så vil mann kanskje komme på litt over 1,6l/nm med D6 370 ved 32knop. Begge motorer med topp turtall minus 500 o/min

Når du begynner å komme opp i 35-40 knop er det mange faktorer som begynner å gjelde. våt overflate, hvordan skroget slipper vannet, luftmotstand osv. på enkelte skrog krever det massive effektøkninger for å hve topphastighet med 5 knop

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Se der ja. Synes derfor det er merkelig at de får 36,5knop med full tank, 4 personer og 310 hester på testen. Og i 25 knop målte dem forbruk på 1.3l/m ved 2800rmp. 

Men en D6 370hk skal bruke ca. 40l/t ved 2700-2800RPM. Hvis du får da en cruicefart på 25knop, burde da forbruket ha vært på ca. 1,6. Og det kan jo stemme fint det. 

Og det som er litt merkelig er at en D6 310 (i følge tabell) bruker bare en liter mindre i timen ved samme turtall. Skulle da tro at forbruket mer NM skulle bli en del mindre med 370hk da du får mer fart, men nesten samme forbruk ved samme turtall?   

Redigert av Storkveito (see edit history)
22 minutes ago, Storkveito said:

Men en D6 370hk skal bruke ca. 40l/t ved 2700-2800RPM. Hvis du får da en cruicefart på 25knop, burde da forbruket ha vært på ca. 1,6. Og det kan jo stemme fint det. 

Og det som er litt merkelig er at en D6 310 (i følge tabell) bruker bare en liter mindre i timen ved samme turtall. Skulle da tro at forbruket mer NM skulle bli en del mindre med 370hk da du får mer fart, men nesten samme forbruk ved samme turtall?   

Ved 2800rpm har jeg forbruk på ca 45 l/t. Ved 2700rpm, reduseres dette til ca 43l/t, og ved 2600rpm ca 41l/t.

Verdiene Nord Star oppgir for fart og forbruk, kan muligens oppnås med en totalt strippet båt. Det er helt urealistisk i normal drift. Dette er Nord Star informert om.

Når det er sagt, merker jeg bare minimale forskjeller i forbruk mellom "tom båt" og "ferielastet" på cruisefart. Om toppfarten avtar med kanskje opptil en knop ved fullastet (har ikke testet), er egentlig likegyldig for min del.

Ja, og dette "glemmer" både produsent og de som skriver testene. Å opplyse om. Leser du mange nok tester, ser du at enkelte er "klipp og lim" fra andre tester. Dette gjelder forøvrig diverse båttester for de fleste båtmerker, og er ikke unikt for Nord Star.

Uansett tester og resultater i den virkelige verden. Jeg er strålende fornøyd med min båt, og har ikke noe problem med å anbefale kjøp. Er fantastisk god i røff sjø! Har selv vært ute i ca 3m signifikant bølgehøyde med båten, og det var ikke i nærheten av å føles utrygt. Men ville ikke brydd meg om flybridgeversjonen, da dette går utover langringsplass og muligens også plassen i salongen.

Redigert av Trond123 (see edit history)

Ja har en Targa 27 selv nå som ligger på finn.no, og vil tro Nordstar 28 (etter tester å bedømme) vil holde seg like godt i sjøen. Om ikke kanskje hakke bedre p.g.a høyere vekt og lengde. Ikke at jeg er missfornøyd med targa'n, er en helt fantastisk båt, men har blitt mer og mer glad i båtferie, og da er nok NS 28 bedre som kombinert sportfiskebåt og ferie båt. Samtidig vil jeg ikke ha så mye større båt p.g.a at da må mann plutselig på dobbelt installasjon for å få ønsker marsfart, mer vedlikehold, mer forbruk osv osv. Ikke minst høyere innkjøp også. 

Veldig få brukte Nord Star til salgs. Og generelt har vel både Nord Star og Sargo relativt høy prisklasse.

Går fint med 2 voksne og 1-2 barn på ferietur. 3-4 voksne blir trangt for mer enn en helgetur. Da har NS32 betydelig bedre plass i salongen, men prisforskjellen mellom 28 og 32 er stor også.

Nord Star 32 gjør ca 31-32 knop med singel D6 400hk.

Det er jo ikke bare HK som bestemmer toppfartt. Hvordan er dreiemomentkurven 350/370?  hvilke utvekslinger og type propeller er brukt i samenlikning.  Vektplassering og tyngdepungt. osv. osv....  Det er så mange parabler

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Joda, men fortsatt er NS31 en bra mye større og tyngre båt. I så fall vil jeg påstå at NS28 er dårlig konstruert/vektfordeling osv hvis en NS31 har samme eller større fart med samme motor, uansett propell. Snakket med en som hadde en NS28 med 350 og han sier at maks er 35knop. Altså samme fart og motor på NS 31 som tkb snakker om. Da er enten NS28 dårlig designet, eller NS31 veldig mye bedre designet. Eller så stemmer ikke fart/forbruk som blir oppgitt. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...