Storkveito Startet 13.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 13.Juni.2019 Hei! :) Jeg vurderer å kjøpe meg Nordstar 28. Har sjekket litt og lest en del tester og målinger å finner litt underlig dette med motor størrelser og fart. Leser i testene under at denne gjør 36,5 knop (med 4 ombord og full tank) med D6 310: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/hyttejeeptest-anytec-840-nord-star-28-targa-271 Leser i testene under at denne gjør 38 knop (står ingenting om antall personer osv) med D6 370: https://www.klikk.no/motor/baat/spesiell-og-solid-3239489 1,5 knop forskjell på 60hk? Kan da vel ikke være riktig? Er det kun forbruket som øker? Hadde som mål å kan ha ei fin marsj fart på ca 30 knop. Men det kan du fint med D6 310 med ett fint forbruk på 1.4l/mn. Hvis testresultatene stemmer så vil mann kanskje komme på litt over 1,6l/nm med D6 370 ved 32knop. Begge motorer med topp turtall minus 500 o/min Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 13.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 Når du begynner å komme opp i 35-40 knop er det mange faktorer som begynner å gjelde. våt overflate, hvordan skroget slipper vannet, luftmotstand osv. på enkelte skrog krever det massive effektøkninger for å hve topphastighet med 5 knop Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Bårdp Svart 13.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 Ja litt rart de ikke fikk mer en 36,5 kn med D6 370. Selv har jeg en Kloster P28 Patrol med en D6 350. Den bikker 40 kn når den er ren med 1/2 tank og to presjoner om bord. Når jeg kjører med 3000 RPM får jeg 32-33 Kn og et forbruk på 1,5 l/nm. Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 13.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 Jeg har Nord Star 28 med D6 370hk. Toppfart kommer ikke over 36 knop, uansett hva optimistiske salgsannonser påstår. Optimal cruisefart for min båt er ca 2700- 2800rpm, som gir ca 24-25knop. Forbruket ligger på ca 1,7-1,8 liter/NM. Sitér dette innlegget Link to post
Storkveito Svart 13.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 (redigert) Se der ja. Synes derfor det er merkelig at de får 36,5knop med full tank, 4 personer og 310 hester på testen. Og i 25 knop målte dem forbruk på 1.3l/m ved 2800rmp. Men en D6 370hk skal bruke ca. 40l/t ved 2700-2800RPM. Hvis du får da en cruicefart på 25knop, burde da forbruket ha vært på ca. 1,6. Og det kan jo stemme fint det. Og det som er litt merkelig er at en D6 310 (i følge tabell) bruker bare en liter mindre i timen ved samme turtall. Skulle da tro at forbruket mer NM skulle bli en del mindre med 370hk da du får mer fart, men nesten samme forbruk ved samme turtall? Redigert 13.Juni.2019 av Storkveito (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Storkveito Svart 13.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 Nå er dette da en Sargo 28, men burde bli ganske likt. Her viser faktisk tabellen at du får mindre forbruk med en D6 370 (grønn kurve) kontra D6 330 (blå kurve). Også her er forskjellen på forbruk per time utrolig likt ved 2800RPM. (39,5 vs 41) Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 13.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 22 minutes ago, Storkveito said: Men en D6 370hk skal bruke ca. 40l/t ved 2700-2800RPM. Hvis du får da en cruicefart på 25knop, burde da forbruket ha vært på ca. 1,6. Og det kan jo stemme fint det. Og det som er litt merkelig er at en D6 310 (i følge tabell) bruker bare en liter mindre i timen ved samme turtall. Skulle da tro at forbruket mer NM skulle bli en del mindre med 370hk da du får mer fart, men nesten samme forbruk ved samme turtall? Ved 2800rpm har jeg forbruk på ca 45 l/t. Ved 2700rpm, reduseres dette til ca 43l/t, og ved 2600rpm ca 41l/t. Verdiene Nord Star oppgir for fart og forbruk, kan muligens oppnås med en totalt strippet båt. Det er helt urealistisk i normal drift. Dette er Nord Star informert om. Når det er sagt, merker jeg bare minimale forskjeller i forbruk mellom "tom båt" og "ferielastet" på cruisefart. Om toppfarten avtar med kanskje opptil en knop ved fullastet (har ikke testet), er egentlig likegyldig for min del. Sitér dette innlegget Link to post
Storkveito Svart 13.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 Vet ikke om du har lest linken jeg har funnet dataene på, men testen er gjort av båtmagasinet, med 4stk personer i båten og full tank på alle båtene: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/hyttejeeptest-anytec-840-nord-star-28-targa-271 Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 13.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 Har lest både den og andre tester ja. Den du linker til, er byggenr 1 av NS28, og de nyere båtene har diverse endringer som påvirker bl.a. vekt osv. Sitér dette innlegget Link to post
Storkveito Svart 13.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 Okei. Ja det var jeg ikke klar over at det var så stor vektforskjell. Det forklarer jo egentlig alt. Da er det ikke så rart at de bare får like stor fart på den byggenummer 1 med 310 som med en 2010mod med 370hk. Ser jo nå at det faktisk 600kg i forskjell Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 13.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 (redigert) Ja, og dette "glemmer" både produsent og de som skriver testene. Å opplyse om. Leser du mange nok tester, ser du at enkelte er "klipp og lim" fra andre tester. Dette gjelder forøvrig diverse båttester for de fleste båtmerker, og er ikke unikt for Nord Star. Uansett tester og resultater i den virkelige verden. Jeg er strålende fornøyd med min båt, og har ikke noe problem med å anbefale kjøp. Er fantastisk god i røff sjø! Har selv vært ute i ca 3m signifikant bølgehøyde med båten, og det var ikke i nærheten av å føles utrygt. Men ville ikke brydd meg om flybridgeversjonen, da dette går utover langringsplass og muligens også plassen i salongen. Redigert 13.Juni.2019 av Trond123 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Storkveito Svart 13.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 Ja har en Targa 27 selv nå som ligger på finn.no, og vil tro Nordstar 28 (etter tester å bedømme) vil holde seg like godt i sjøen. Om ikke kanskje hakke bedre p.g.a høyere vekt og lengde. Ikke at jeg er missfornøyd med targa'n, er en helt fantastisk båt, men har blitt mer og mer glad i båtferie, og da er nok NS 28 bedre som kombinert sportfiskebåt og ferie båt. Samtidig vil jeg ikke ha så mye større båt p.g.a at da må mann plutselig på dobbelt installasjon for å få ønsker marsfart, mer vedlikehold, mer forbruk osv osv. Ikke minst høyere innkjøp også. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 13.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 Finnes jo en del 30-31 fotere som funker bra med D6 400. Ser selv etter en slik da 28 foteren jeg har nå blir lit liten til tur bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Storkveito Svart 13.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 Joda for all del. Men da begynner budsjettet å sprekke. Hadde ikke lyst å bruke mer en 900 tusen på båt, gjerne litt nyere modell (min 2005 mod), og i Targa/Nordstar/Sargo/Minor klassen med Walk around. Hvis du har noen gode forslag og tips, takker jeg ikke nei :) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 13.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 Nei ikke innen for det budsjettet, det blir jo fort 1,5 mil for noe brukbart i 30+ segmentet. Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 13.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 Veldig få brukte Nord Star til salgs. Og generelt har vel både Nord Star og Sargo relativt høy prisklasse. Går fint med 2 voksne og 1-2 barn på ferietur. 3-4 voksne blir trangt for mer enn en helgetur. Da har NS32 betydelig bedre plass i salongen, men prisforskjellen mellom 28 og 32 er stor også. Nord Star 32 gjør ca 31-32 knop med singel D6 400hk. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 13.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 Har en kjenning som hadde NS 31 med D6 350. Forsterket skrog. Den toppet 35 knop uten problem. Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 13.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 NS31 er erstattet av NS32. Sitér dette innlegget Link to post
Storkveito Svart 14.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2019 NS 32 er også bra mye større enn NS31. Egentlig med tanke på størrelse, burde NS32 egentlig ha hetet NS33/34 eller noe sånt. En som hadde NS31 med D6 350 og toppet 35 knop? Da er det litt rart at ikke man klarer mer enn 36knop med 370hk på NS 28? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 14.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2019 Det er jo ikke bare HK som bestemmer toppfartt. Hvordan er dreiemomentkurven 350/370? hvilke utvekslinger og type propeller er brukt i samenlikning. Vektplassering og tyngdepungt. osv. osv.... Det er så mange parabler Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Storkveito Svart 14.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2019 Joda, men fortsatt er NS31 en bra mye større og tyngre båt. I så fall vil jeg påstå at NS28 er dårlig konstruert/vektfordeling osv hvis en NS31 har samme eller større fart med samme motor, uansett propell. Snakket med en som hadde en NS28 med 350 og han sier at maks er 35knop. Altså samme fart og motor på NS 31 som tkb snakker om. Da er enten NS28 dårlig designet, eller NS31 veldig mye bedre designet. Eller så stemmer ikke fart/forbruk som blir oppgitt. Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 14.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2019 Spørsmålet er vel om fartsmålingen som ble opplyst for NS31 er med GPS eller logg? Kan gi betydelige avvik. For ordensskyld: Mine målinger er basert på GPS, og to veis testing. Forbruk er hentet fra motorinstrumentet til VP. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.