Jump to content

Edit History

pipe

pipe

Mekonomen har Castrol SAE30 på 4 l blikkanner 

Hulda skrev for 13 timer siden:

Hvis du ikke får tak i SAE 30, bør du bruke 15W- 40.


I praksis har disse eldre FM motorene voldsomt overdimensjonerte ramme og rådelager med veldig lite belastning så om man velger singel grad eller en tykk multigrad mineral olje  spiller det ingen som helst rolle.
Ser mange motor fabrikanter som back in the days anbefalte SAE30 olje i dag anbefaler heller å bruke en multigrad 15w/40.
I marine verden kan VP og Sleipner være eksempler på nettopp dette.

5w/30 ville jeg ikke ha brukt selv om viskositeten er teoretisk lik ved 100 grader er den nok i praksis endel tynnere i de tempratur områdene FM motoren til TS opererer under.  

pipe

pipe

Mekonomen har Castrol SAE30 på 4 l blikkanner 

Hulda skrev for 13 timer siden:

Hvis du ikke får tak i SAE 30, bør du bruke 15W- 40.


I praksis har disse eldre FM motorene voldsomt overdimensjonerte ramme og rådelager med veldig lite belastning så om man velger singel grad eller en tykk multigrad mineral olje  spiller det ingen som helst rolle.

pipe

pipe

Mekonomen har Castrol SAE30 på 4 l blikkanner 

Hulda skrev for 12 timer siden:

Hvis du ikke får tak i SAE 30, bør du bruke 15W- 40.

Jeg ville ha snudd på anbefalingen.
Hvis du ikke får tak i mineral 15w/40 så kan SAE 30 brukes.
Nå er det riktig nok mye lettere å få tak i 15w/40 enn SAE 30 så det blir litt oppkonstruert men er med på å underbygge poenget.
Grunnen  til det er at multigrad oljer er en bedre oljer en singelgrad.
Nesten alle motorfabrikanter som anbefalte singelgrad oljer "back in the days" da singelgrad oljer var normen anbefaler i dag å bruke en tykk mineral multigrad olje isteden.

En 5w/30 olje har ingen ting på en gammel motorkonstruksjon å gjøre da den er alt for lav viskositet (er for tynn).
Greit nok at viskositet er teoretisk lik ved 100 grader pluss men så varm blir ikke oljen i en FM motor.
I praksis har disse eldre FM motorene voldsomt overdimensjonerte ramme og rådelager med veldig lite belastning så om man velger singel grad eller en tykk multigrad mineral olje  spiller det ingen som helst rolle.

pipe

pipe

Mekonomen har Castrol SEA30 på blikkanner 

Hulda skrev for 12 timer siden:

Hvis du ikke får tak i SAE 30, bør du bruke 15W- 40.

Jeg ville ha snudd på anbefalingen.
Hvis du ikke får tak i mineral 15w/40 så kan SAE 30 brukes.
Nå er det riktig nok mye lettere å få tak i 15w/40 enn SAE 30 så det blir litt oppkonstruert men er med på å underbygge poenget.
Grunnen  til det er at multigrad oljer er bedre en singelgrad.
Nesten alle motorfabrikanter som anbefalte singelgrad oljer "back in the days" da singelgrad oljer var normen anbefaler i dag å bruke en tykk mineral multigrad olje isteden.

En 5w/30 olje har ingen ting på en gammel motorkonstruksjon å gjøre da den er alt for lav viskositet (er for tynn).
Greit nok at viskositet er teoretisk lik ved 100 grader pluss men så varm blir ikke oljen i en FM motor.

pipe

pipe

Mekonomen har Castrol SEA30 på blikkanner 

Hulda skrev for 12 timer siden:

Hvis du ikke får tak i SAE 30, bør du bruke 15W- 40.

Jeg ville ha snudd på anbefalingen.
Hvis du ikke får tak i mineral 15w/40 så kan SAE 30 brukes.
Nå er det riktig nok mye lettere å få tak i 15w/40 enn SAE 30 så det blir litt oppkonstruert men er med på å underbygge poenget.
Grunnen  til det er at multigrad oljer er bedre en singelgrad.
Nesten alle motorfabrikanter som anbefalte singelgrad oljer "back in the days" da singelgrad oljer var normen anbefaler i dag å bruke en tykk mineral multigrad olje isteden.

En 5w/30 olje har ingen ting på en gammel motorkonstruksjon å gjøre da den er alt for lav viskositet (er for tynn).
Greit nok at viskositet er teoretisk lik ved 100 grader men så varm blir ikke oljen i en FM motor.



×
×
  • Create New...