Jump to content

Hvordan forbikoble "startsperre" på eldre Yamaha 55?

PIMCO

Recommended Posts

Har en eldre (tidlig 80-talls) 2-takts Yamaha 55AE utenborder hvor startsperre-systemet (som skal unngå at man starter motoren i gir) er trøblete og gjør at tenningen ikke får strøm i tide og utide. Jeg ser at det er en enkel bryter på siden av motoren som kutter strømmen på et punkt når gir- og gasswire'n møtes (den burde det være grei skuring å forbikoble), men jeg mistenker at det er en tilsvarende startsperre ifm. motorens/stammens posisjon slik at det heller ikke går an å starte motoren når den er hevet opp eller ikke sitter ordentlig fastlåst (i loddrett posisjon).

Noen som har erfaring med dette?

En kamerat av meg hadde en slik , husker han plagdes med noe leamikk der.   

Mener å huske at låsen på stammen er "ryggelåsen" , som skal forhindre at motoren spretter opp når den kjøres i revers  - den er forbundet med girsjalteren men tror ikke den har noe med startsperren å gjøre..?   

Mener han sa han måtte sette girspaken i forover når han skulle løse ut sperren for å heve motoren 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...