Jump to content

UV lampe i vanntanken

Captain Haaland

Recommended Posts

Dette synes jeg er et kjempe interessant tema og en god ide.

For det første så har jeg en seilbåt som er 39 år gammel med en vanntank som jeg ikke tør å bruke til drikkevann. For det annet så oppholder jeg meg en del i utlandet, der det er forholdsvis utenkelig å drikke vann fra springen, slik at alt drikkevann blir kjøpt på flasker. Jeg har vært en del i kontakt med leverandører i utlandet som leverer renseutstyr for vann, men ikke i Norge.

Det er jo en del kompetansemiljøer her i Norge, men det de driver med har vel mest å gjøre med "utstyr til vannverk" og ikke så mye til seilbåt. Men det er vel ikke så utenkelig at de personene som driver med "UV-Rensing i stor skala" også kan si noe om hvor man kan finne utstyr for "anvendelse i det små". Det ene firmaet ser også ut til å levere til "rørleggere".

https://www.fhi.no/om/organisasjon/smitte-fra-mat-vann-og-dyr/vidar-lund/

https://www.sterneras.no/en/product-range/disinfection-uv/

https://norvann.no/

De fleste tekniske anlegg for vannrensing som jeg har vært og sett på i utlandet har vært bygd over de prinsippene som vises i denne filmen:'

Guest Avmønstret#

Ville aldri drukket vann fra en kran eller tank i Norge som en må rense infrarødt eller kjemisk. 

Om det er bakterielle problemer så kan en kverke det kjemisk osv, men giftstoffer og drit forblir i vannet.

Forstår det i utlandet men... Har drukket vann i fritidsbåt siden 70 tallet i Norge uten rensing uten å ha opplevd noe problem.

Men vann fra plasttanker smaker gjerne dårlig. Rustfrie tanker gir lite/ingen smak.

.....

Om en trenger slike tiltak må en fylle ett annet sted/land eller ikke bruke vannet ombord.

Det er uansett interessant å utrede litt hvordan rensing kan skje.

Vi har jo vært litt "bortskjemt" i Norge med tilgang på rent vann, men det er jo ikke mer enn noen dager siden vi kunne lese i nyhetene om problemer med drikkevannet i en norsk kommune, faktisk med flere dødsfall.

Den enkle overkommelige/rimelige rensemetoden, det er jo ved hjelp av grovfiltet + karbonfilter + UV-behandling.

Altså, slik som denne:

https://norvann.no/norvann-uv-max-husvannsstasjon/

Her tilsettes det ingen kjemikalier, det eneste som skjer er at eventuelt rent vann blir ennå renere.

Neste "trinn", med tyngre, større og dyrere utstyr er vel "reverse-osmosis". Med denne metoden så kan man fjerne de fleste type forurensninger fra vann, inklusive også salt, slik at man også kan produsere ferskvann fra sjøvann. Det tilsettes heller ikke kjemikalier i denne prosessen.

Grovfilter + karbonfilter + UV-Stråling + revers osmose kan selvfølgelig kombineres og ingen av disse metodene "tilsetter" kjemikalier. 

Apparat for "revers osmose" i den forholdsvis enkle enden:

https://www.bluewaterdesalination.com/watermakers/clear-mate-mobile

Redigert av Arne2 (see edit history)

Enig med Pinkvin her, er vannet så usikkert, bør en la være å drikke det.

Selv om en installerer UV rensing, har en ikke 100% kontroll på vannkvaliteten, man bare "antar" at det er rent.

Med det tragiske tilfellet fra Askøy på minnet, bør en være mer enn kritisk til "hjemmemekket" rensing av tvilsom vann/vannsystem.

Godt kommer det nok heller ikke til å smake.

Jeg bruker vannet i min båt kun til vasking og tannpuss.

Har en 10 liter vanndunk som fylles med rent springvann til mat og drikke. Tapper på en tom brusflaske og legger i kjøleskapet så jeg har kaldt og godt drikkevann.

Ellers så er det jo bare i båt ordtaket:"Spar på vannet, drikk øl." faktisk stemmer?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

30 minutes ago, Pinkvin said:

Ville aldri drukket vann fra en kran eller tank i Norge som en må rense infrarødt eller kjemisk. 

Hehe da drikker du nok ikke mye vann.. :wink:

UV stråling er helt harmløst og en ganske god måte å sikre seg god vannkvalitet

Helsemyndighetene krever desinfeksjon av alt vann, unntatt godt beskyttet grunnvann som kan vise til stabilt tilfredsstillende vannkvalitet. Kravene til desinfeksjon avgjøres for det enkelte vannverk i forbindelse med godkjenning av vannverket. I Norge benyttes i hovedsak to ulike metoder for desinfeksjon: Klorering og UV-bestråling (Ultrafiolett bestråling). Data fra det nasjonale Vannverksregisteret for 2006 viste at 203 vannverk (3,0 mill. personer) hadde klorering, mens 790 vannverk (1,1 mill. personer) benyttet UV-bestråling. Noen få vannverk har ozonering som desinfeksjonsmetode, men bruken av ozon er økende. Noen vannverk har også fått godkjent membranfiltrering som ”desinfeksjonsmetode”. I følge Nasjonalt folkehelseinstitutt og statistikken fra 2006, har 114 mindre vannverk ennå ikke nødvendig desinfeksjon av drikkevannet på plass. De fleste av disse befinner seg i fylkene Hordaland, Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal, Nordland og Troms.

45 minutes ago, Førstefender said:

Kravene til desinfeksjon

Hmm ., Interessant, dette var mer enn jeg visste

En vannbehandlingsmetode som fjerner eller inaktiverer sykdomsfremkallende virus, bakterier, parasitter eller andre mikroorganismer, skal alltid inngå, med mindre vannforsyningssystemet har grunnvannskilde og farekartleggingen etter § 6 tilsier at det ikke er nødvendig.

https://lovdata.no/forskrift/2016-12-22-1868/§13

Man kan jo også formulere problemstillingen slik:

Hvorfor er det fornuftig at drikkevannet i kranene på land alltid skal være renset og desinfisert, mens man ikke behøver noen slik rensing av drikkevannet ombord i en båt?

Redigert av Arne2 (see edit history)

Er vel litt " overkill " med UV stråling i egen båt..

Er enig med Pinkvin, jeg drikker også vann fra vanntanken ombord,  og har aldri blitt dårlig av det siden tidlig 70 tallet...

Men jeg renser vanntanken kjemisk 1 gang i året, og smaker og "syns" tester vannet før jeg fyller, serlig i små øykommuner.....

Sparer aldri på vannet...det er ferskvare...

Gullfisk skrev 1 time siden:

Med hvilken metode renser du vanntank?

Maritim har vanntank rens... fylles i tanken, og åpne alle kraner ombord til det skummer ut, slik at alle rør får stoffet inn. Så står det slik fra 2 til 6 døgn.alt ut, og etterfyller og tømmer 2 ganger.. tar litt tid med 500 liters tank...?

Der fins nok mange leverandører av slikt rensestoff...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Guest Avmønstret#

Har 300 ltr. Første tanking om våren brukes når båten gjøres klar. Koker gjerne kaffe på det osv, men drikker normalt ikke av det, ikke før på slutten i hvertfall. Kommer som regel småflak av biofilm som har tørket om høsten og så blir skylt ut. Men det gir seg.

På tanking 2 er vannet fint og familien har stående ordre om å sløse med vannet hele sesongen,  med mindre annet er sagt. 

Som Ida Marie sier, vann et ferskvare.

Renser aldri tankene utover å bruke så mye vann jeg kan i starten av sesongen.

De som har finlest media den siste uken har fått med seg at Askøy er ikke alene med å slite med vannkvaliteten. Var plutselig andre kommuner som måtte innrømme ikke alt var helt på stell. 

Men landets innbyggerne har aldri tenkt over vannkvaliteten når man er litt "uggen" i magen og heller tenkt det var tacoen som virkelig satte fart i systemet.

Har aldri drukket vann rett fra tank i båt, men fra 4liters dunker med "kjøpevann". 

Koker opp vann fra tank til oppvask og kaffekoking, det er greit. 

Bare tenke litt forebyggende på hva man kan risikere og ta sine helt enkle forholdsregler så man kan ha noen flotte uker på sjøen sommerstid.

Flertallet av oss håndterer greit en del bakterier, men ikke absolutt alle.

Jeg tar ikke sjansen.

Har tidligere nevnt her i en annen tråd hvordan enkelte båteiere presterer å stapper slangen for vannpåfylling inn lufting på septik da det er nesten tett. :crazy:

Er riktig som Gudrun sier en tåler en del bakterier, og noen skal en sågar ha...

Et for sterilt liv er ikke bra..

Min datter bor rett ved dette høyde bassenget på Askøy, som var forurenset. Hun drakk springvann  til advarselen kom, merket ingenting... mens 2 andre i samme husstand ble alvorlig syk...

Så det er åpenbart stor forskjell hva en tåler og ikke... barn og eldre er vel mest utsatt...

Guest Avmønstret#

Magesjau ombord har vi aldri hatt. Men om vi en gang skulle få det så er mistenkt nr 1 dårlig hygiene/håndvask og mistenkt nr 2 dårlig håndtering av råvarer ved matlaging.

Vi har håndsprit på dass og i byssa. Brukes alltid etter dotur og før matlaging.

Vannet kommer virkelig langt ned på lista for noe som jeg ville prioritert å sjekke om vi fikk hyppige magesjau ombord.

@enslagsgjestPå vår tur i Europa og Karibia, fylte vi vann på tankene som vi brukte til vask, koking/matlaging, dusjing etc. Det hendte vel vi drakk litt av det også, men stort sett gikk det i flaskevann til drikking. Som regel er vann fra marinaene trygt nok til å drikke, men smaken og kvaliteten er som regel ganske dårlig i tillegg. Enten smaker vannet myr, eller så smaker det basseng (klor). Vi er veldig bortskjemte i Norge som har så rent og smakløst vann i kranene våre. Vi bor om bord, og drikker gjerne fra tankene. Har aldri hatt noen problemer med det.

På atlanterhavskryssene, fylte vi opp med vanndunker og flasker i cockpitbenker og under dørken. Hadde vel med et par hundre liter til drikking. Greit å ha garantert rent vann om bord når man skal være så lenge utenfor sivilisasjonen. Ellers kan det være lurt å investere i en watermaker. Da får man helt rent vann hele tiden.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
1 hour ago, enslagsgjest said:

Hvordan gjør man det med vann og båt i andre land? Renser dere, eller kjøper dere flaskevann?

Folk drikker stort sett vannet der de bor, og det har vi også gjort – uten at det har ført til noen problemer. De stedene det vannkvaliteten er suspekt er det som oftest en kjent greie de lokale er klar over. Ellers har vi fylt vann der vi har vært uten å bekymre oss noe særlig over det.

På Tonga hadde vannet et helt vanvittig høyt kalkinnhold, så der hadde en av kafeene som stort sett lever av seilere satt opp et sinnrikt system for å samle og filtrere regnvann som de så solgte for noen få kroner. På Las Perlas-øyene utenfor kysten av Panama var vi nødt til å fylle ganske mye vann for å være sikre på at vi hadde nok til at det holdt hele veien til Galapagos (hadde vi visst hvor mye regn vi fikk underveis hadde det holdt med en halvliter til hver av oss ved avreise), og landsbyens vannsystem bestod av noen mystiske sorte tanker oppe i et tre, koblet til et tynt plastrør det piplet litt vann ut av. Vi brukte mesteparten av en formiddag på å stirre på enden av dette røret, mens det sakte fylte opp alt vi hadde av vanndunker, og hadde mer enn nok tid til å reflektere over at det neppe var noen teknisk etat fra kommunen som var innom her til stadighet for å måle vannkvaliteten. Også det gikk fint.

Et unntak: vannet i Vigo i Spania smaker helt krise. Styr unna.

IMG_2096.jpg.f48ad1d41dc0dff82650ef72290a212c.jpg

Vannfylling på Hiva Oa i Fransk Polynesia. En liten anekdote: vi spurte en lokal helt om det var noen fine steder å gå tur i nærheten. Ble fortalt at vi kunne seile nordover til bukta der dette bildet er tatt, og så være med familien som bodde der på villsvinjakt. Å skulle gå på tur bare sånn fordi synes han var ganske så meningsløst.

5 hours ago, Pinkvin said:

Drikker kun kondensvann fra luftavfukteren, men koker det alltid før jeg kullfiltrerer og UV stråler det. Smaker perfekt sammen med kebaben fra det lokale gatekjøkkenet, eller pølsene kjøpt i Svinesund med kjøtt av ukjent opphav. :-D

Det viser seg jo at vannverkene er pålagt å gjennomføre sterilisering av drikkevannet og at de fleste gjør det. UV bestråling er en av de vanlige metodene som er i bruk i vannverkene. De ulike rensemetodene brukes for å redusere risiko for sykdom.

Man kan sammenligne med kjøp av frukt og grønnsaker i butikken. Hvis man spiser et eple eller en annen frukt som man ikke har vasket, så er vel sjansen for å bli syk liten. Allikevel så er det generelle rådet å vaske frukt og grønnsaker en siste gang før man tar dem i bruk.

Hvis man UV-bestråler vann som allerede er UV-bestrålt fra vannverket, så oppretter man jo bare en ekstra sikkerhetsbarriere ved at man vasker frukt og grønnsaker en siste gang før konsum. Det er jo ingen som er tvunget til å skylle frukt og grønnsaker før man spiser dette. Hvis man synes det er fordeler med å spise frukt tog grønnsaker som man ikke har vasket hjemme hos seg selv, så kan man det.

For vann så er det jo slik at det skjer en del forurensning etter desinfiseringen i vannverket, når vannet transporteres gjennom gamle rør, eller når det lagres på gamle tanker, for eksempel i en båt. Det må da være opp til den enkelte å velge graden av forsiktighet.

Fant noe dokumentasjon som jeg mener har litt relevans, en veileder som beskriver hvordan vannverkene skal sterilisere drikkevannet:

https://www.mattilsynet.no/mat_og_vann/vann/veiledning_til_drikkevannsforskriften__13_vannbehandling.25139

Og så en beskrivelse av hvordan de UV-anleggene som vannverkene bruker er bygd opp. Det kan se ut som at de UV-anleggene som vannverkene bruker fungerer nokså identisk like med de mindre anleggene som man kan bruke hjemme eller ombord i en båt:

https://vannforeningen.no/wp-content/uploads/2015/06/2006_30398.pdf

Hvilket sikkerhetsnivå man ønsker å legge seg på, det må vel være opp til den enkelte.

Ser mange har en løsning med UV behandling av vann. Første forutsetning er at det ikke er partikler i vannet, da dette gir skygger og en får ikke UV behandlet alt vannet. Dette gjøres i alle vannverk. UV er jo lys, partikler lar seg ikke gjennomlyse og gir skygger. UV er greit, men husk filtrering. Hva med partikler som løsner fra tankvegger og lignende.

Guest Avmønstret#

Ang vann i Norge så blir vel det en slags "alt er riktig, men ingenting viktig" drøfting. En gjør som en vil og det viktigste er tross alt at man føler det man gjør er ok... og må man rense norsk vann ytterligere før man drikker det for å føle seg ok så gjør man det. 

Men må si at jeg blir en smule skeptisk når folk kjøper en flaske, eller tabletter med "noe" de ikke vet hva er og mer eller mindre ukritisk heller det på tanken for "rens". Der kommer vel klor inn som ett ryddig alternativ, og forsåvidt også UV stråling, eller et kullfilter før tapping. Kjente og greie metoder som ikke tilfører "noe" en ikke vet hva er. 

Men om vannet faktisk smaker virkelig dårlig, eller ser virkelig dårlig ut ville jeg ikke drukket/brukt det i det hele tatt. Det er vel på en måte ett underliggende poeng at en bør ha såpass grei kvalitet på vannet osv ombord at en ikke bør trenge spesielle tiltak ifht vanlig bruk. Men smak fra plasttanker tror jeg er temmelig vanskelig å få bort uansett hva en gjør. Men kullsyre, saft, sitron osv dekker over. 

-----

Driver faktisk selv å monterer ett kullfilter på krana i byssa nå om dagen oim at jeg skal ut i sommer med folk som truer med å kjøpe drikkevann, det blir for dumt når en har 300ltr på rustfrie tanker og skal seile i fire uker. Ulempen er at kullfiltrert vann ikke blir særlig godt, det blir "flatt" i smaken, men greit, jeg kan drikke av en av de andre kranene ;-) 

Kjøpte EMI vannfilterhus på Jula, samt kullfilter og fittings. Filterhus og filter er billig, 150,- for filterhuset og en hundrelapp for kullfilter. Så kom fittings for å få det ned i riktig dimmensjon i tillegg, tror nesten det kostet mer enn filtergreiene.  Ifht potensiell magesjau pga vannet ombord gjør ikke kullfiltrering noen forskjell men.... men. Slipper jeg å ha båten full av tomflasker så får det være greit ;-)

Kjøpte også ett bommulsfilter som jeg kan sette inn etter turen for å slippe kullfiltrert vann. 

https://www.jula.no/search/?query=filter+vann

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...