Jump to content

UV lampe i vanntanken

Captain Haaland

Recommended Posts

2 hours ago, Heimsjyen said:

Ser mange har en løsning med UV behandling av vann. Første forutsetning er at det ikke er partikler i vannet, da dette gir skygger og en får ikke UV behandlet alt vannet. Dette gjøres i alle vannverk. UV er jo lys, partikler lar seg ikke gjennomlyse og gir skygger. UV er greit, men husk filtrering. Hva med partikler som løsner fra tankvegger og lignende.

Ser at ganske mange "rensekitt" består av 3 deler, først et partikkelfilter, så et kullfilter, og til sist et UV filter for desinfeksjon. Det gir jo god mening, og dette ser ut til å være noe som fungerer uten at det blir for "stort, dyrt og komplisert".

https://norvann.no/norvann-uv-max-husvannsstasjon/

Her er ellers en interessant artikkel om oppbevaring av vann. Det kan se ut som om holdbarheten er god for vann som er rent nok.

https://forskning.no/spor-en-forsker-mat-og-helse/spor-en-forsker-kan-vann-bli-darlig/749703

Redigert av Arne2 (see edit history)

Min båt var utstyrt med egen drikkevannskran i byssa med en minitank som bla var uv bestrålt som vannet gikk gjennom. Vannkilde til dette var ordinær vanntank. Monterte det ut pga strømforbruk og ekstra frostsikrings utfordringer samt plassbehov. Drikker vann rett fra springen med største selvfølgelighet når jeg er ombord, men foretrekker dog pils .

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Guest Avmønstret#
Barbaria skrev for 2 timer siden:

Vannet vårt smaker foreløpig veldig godt og er uten synlige partikler. Vi drikker mye vann, på kommende langtur regner vi med å ta med noen slike kranfilter dersom vannkvalitet på tanken skulle endre seg i varmen. 

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.com%2Fulk%2Fitm%2F322095911363

Må bare nevnte at Jula sine filterhus og filtre er overraskende rimelige. Kjekt å få filtrene "unna veien" også. 

• 3 uker senere...

Jøss, her var det mange meninger ?

Jeg har en 100L tank i båten, og med få unntak blir vannet stående i denne over lenger tid. Ser selvfølgelig det at om en fyller på rent vann annenhver dag så er ikke dette et problem, og er også tilhenger av pils framfor vann, men hadde en runde i båten hvor alle vannrør, kraner og trykkpumpe ble skiftet (var veldig gammelt utstyr) og tanken ble tatt ut og renset skikkelig etter at ca 30L vann hadde ligget i tanken over en tid (ca 2 mnd) og blitt helt brunt. Kanskje ikke farlig men litt ekkelt. Før dette drakk vi vannet uten problem. En konsekvens av mange korte dagsturer uten noe vannbruk... og latskap å ikke tappe ned tanken...

Så for meg at en UV lampe som aktiveres ved tilkobling til landstrøm vil knekke de fleste former for groe i tanken, og selv om det blir smakløst over tid så vil det i hvertfall holde seg rent og hygenisk. Tror heller ikke det er snakk om så mange watt for at det skal bli bra.

Men ser for meg å ta denne diskusjonen videre med en rørlegger kompis. Kanskje der finnes en lur løsning ?

Et par kommentarer.

UV bestråling er en fin måte å desinfisere vann på, men, som èn nevner, det må ikke være partikler i vannet.

UV stråler går heller ikke langt gjennom vann, så bestrålingen må legges opp slik at vannet passerer tett

inntil lampene.

Klor er effektivt, men blir brutt ned ganske raskt, så det bør injiseres jevnlig. Noe som sikkert er upraktisk i

vanlige fritidsbåter.

Filtrering vil jeg derimot advare mot. Det må isåfall foregå før UV bestråling og etter klorbehandling. Partikler

og stoffer som blir filtrert ut, vil legge seg som en filterkake på filteret, og hvis  ikke vannet da først er tilsatt klor, vil

dette være perfekte forhold for bakteriegroing.

Selv bytter jeg vann ofte, og tar med drikkevann hjemmefra.

Som en annen skriver, er det ikke godt å vite hva slangen har vært brukt til tidligere.

Dessuten smaker det ikke godt med vann fra vannslanger.

Selv ikke i kaffe.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...