Ole M.P. Startet 15.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 15.Juni.2019 Hei ? Jeg sliter veldig med å finne deler til min 50Hk Yamaha påhengs. Ingen sider på nett har spesifikasjonene jeg finner på min motor. Noen som vet om typebetegnelsen jeg har tilsvarer en annen typebetegnelse? Jeg leter nå etter el-motoren til trim/tilt. Hadde funnet en som angivelig skulle passe, men dimensjonene på eks skruehullene stemmer ikke. Noen som vet litt om dette? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 15.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2019 Du har såvidt jeg kan se en F50 og ikke en 50..... anbefaler deg på det sterkeste å forstå forskjellen og skrive en overskrift som gjør søking relevant. Det amerikanske Yamaha motormerkesystemet bruker i noen tilfeller andre kodebokstaver enn europa. Sitér dette innlegget Link to post
Ole M.P. Svart 16.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 Ja det stemmer. Jeg vet den heter F50AET. Til den betegnelsen finnes omtrent ingen ting på nettbutikker. Det et eks den amerikanske betegnelsen/modelnr. for samme motor, som et interessant :-) Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 (redigert) Søk opp Boatparts.no og ta en telefon og be pent om hjelp til å søke i deres database. De er veldig greie. Jeg har en eldre versjon kanskje, 1988. Veldig god motor som det er verdt å ta vare på. Det der med tiltmotor etc, spurte jeg dem om også, men det koster antagelig mer enn det smaker slik jeg tolket svaret. Hvis du finner en grei løsning, håper jeg du legger det ut her. Redigert 16.Juni.2019 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Ole M.P. Svart 16.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 Propell1 skrev 24 minutter siden: Søk opp Boatparts.no og ta en telefon og be pent om hjelp til å søke i deres database. De er veldig greie. Jeg har en eldre versjon kanskje, 1988. Veldig god motor som det er verdt å ta vare på. Det der med tiltmotor etc, spurte jeg dem om også, men det koster antagelig mer enn det smaker slik jeg tolket svaret. Hvis du finner en grei løsning, håper jeg du legger det ut her. Takk for tipset, det skal jeg gjøre ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 Ole M.P. skrev for 6 timer siden: Det et eks den amerikanske betegnelsen/modelnr. for samme motor, som et interessant ja, det er forvirrende med at de bruker helt forskjellige motorkoder i Usa feks. Man kan også risikere at det er småforskjeller mellom motorer produsert for forskjellige markeder. Har kjøpt deler til etpar 2T motorer fra boats.net, og sålangt har jeg truffet riktig, heldigvis Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ole M.P. Svart 16.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 ivar skrev for 4 timer siden: ja, det er forvirrende med at de bruker helt forskjellige motorkoder i Usa feks. Man kan også risikere at det er småforskjeller mellom motorer produsert for forskjellige markeder. Har kjøpt deler til etpar 2T motorer fra boats.net, og sålangt har jeg truffet riktig, heldigvis Ja... Utrolig at de gjør det så vanskelig ? Men nå har jeg sendt boatparts.no en mail med alle detaljene om min motor, så får vi se hva de sier ? Sitér dette innlegget Link to post
Pettersenmotor Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 Din motor heter F50TLRY i USA. Her er delenummeret på powertrimmotoren: Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 17.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 F50 er F50. Overhalte en F50 for endel år siden. Bestillte fra Boats.net. Selv om motorkoder var forskjellig er det akkurat samme motoren. Alle deler passet. Sparte MYE penger på å handle fra USA. Såvidt jeg husker kom mine deler på 18K her i Bergen mens det kom på litt over 6K fra USA med frakt. Riktignok en noe bedre kurs da jeg handlet..... Sitér dette innlegget Link to post
Ole M.P. Svart 17.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 Pettersenmotor skrev for 12 timer siden: Din motor heter F50TLRY i USA. Her er delenummeret på powertrimmotoren: Jøss! Det var jammen ikke værst ? Kan jeg spørre hvordan du fant utav det? (Jeg har prøvd så mye ?) Sitér dette innlegget Link to post
Ole M.P. Svart 17.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 jerognal skrev for 5 timer siden: F50 er F50. Overhalte en F50 for endel år siden. Bestillte fra Boats.net. Selv om motorkoder var forskjellig er det akkurat samme motoren. Alle deler passet. Sparte MYE penger på å handle fra USA. Såvidt jeg husker kom mine deler på 18K her i Bergen mens det kom på litt over 6K fra USA med frakt. Riktignok en noe bedre kurs da jeg handlet..... Det var kjekt å høre ? Antar man må ha rett årstall i det minste, men ellers er det kjekt at F50 er F50 samme hva tallene etterpå er ? Sitér dette innlegget Link to post
Ole M.P. Svart 17.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 Ringte boatparts å hadde en hyggelig prat med en serviceinnstilt kar ? Han sjekket opp å ned å kom fram til at tiltmotor med varenr. BPS-200-T036 skal passe min motor. Krysser fingrene for det, for den sto ikke i listen over motorene den passer. Men, Yamaha (og kanskje andre også) gjør det ikke akkurat lett å finne deler.. Han anbefalte på mitt spørsmål, også at tiltmotoren spraylakkeres flere lag enn de den kommer med, for å utsette rustangrep, å la også vekt på gode sinkanoder med minimum 50% gjenværende, for å best mulig utsette rust på denne "rustmagneten" ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 Ole M.P. skrev 55 minutter siden: Han anbefalte på mitt spørsmål, også at tiltmotoren spraylakkeres flere lag enn de den kommer med, for å utsette rustangrep, å la også vekt på gode sinkanoder med minimum 50% gjenværende, for å best mulig utsette rust på denne "rustmagneten" virker som at materialet i tiltmotoren på disse overhodet ikke er tiltenkt å brukes i saltvann - og da dukker rusten opp nærmest uansett hva man gjør. Tror jeg ville prøvd med Owatrol først Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 17.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 Har forsøkt 2 komp Epoxy beregnet for utstyr på 4000m havdyp... Det sprenges av rust etter 3 år... Også er det ikke alle motorer som kler signalgul tiltmotor like godt ? Sitér dette innlegget Link to post
Ole M.P. Svart 17.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 Ja det selger jo mer om de lager dem slik at de fort blir ubrukelige., ? Sitér dette innlegget Link to post
Ole M.P. Svart 17.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 dieselfan skrev 42 minutter siden: Har forsøkt 2 komp Epoxy beregnet for utstyr på 4000m havdyp... Det sprenges av rust etter 3 år... Også er det ikke alle motorer som kler signalgul tiltmotor like godt ? Skulle hatt et kar med varm flytende plastikk i, å dyppet den noen ganger, som om man lager stearinlys. Kanskje det kunne holdt en stund ? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 17.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 (redigert) Det var et par produkter på markedet for noen år siden; tror det ene het ca "plast-i-dipp" la det på et skiftnøkkel skaft og det holdt i mange år... Helt til jeg mistan' på sjøen... Redigert 17.Juni.2019 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ole M.P. Svart 17.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 dieselfan skrev 12 minutter siden: Det var et par produkter på markedet for noen år siden; tror det ene het ca "plast-i-disp" la det på et skiftnøkkel skaft og det holdt i mange år... Helt til jeg mistan' på sjøen... Det var kanskje ikke så dum ide ? Finner ikke så mye på nett i farten, men kanskje noe i denne duren: https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.com%2Fulk%2Fitm%2F201560479897 Sitér dette innlegget Link to post
OlePt Svart 17.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 Plastidip finnes fortsatt. Biltema har også en variant, Gummilakk Sitér dette innlegget Link to post
Ole M.P. Svart 17.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 OlePt skrev 6 minutter siden: Plastidip finnes fortsatt. Biltema har også en variant, Gummilakk Genialt! Kjøper en slik jeg. Holder tiltmotoren noen år lengre med noen lag av dette, så er det vært de kronene for boksen ☺️? Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Saupe inn hele tiltmotor med Fluidfilm hvert år så varer de litt lenger. Suverent middel. Ingen over ingen ved siden. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Har nok også mer trua på et oljeprodukt med god krypeevne enn å legge på et skikt som vannet alltids finner veier inn bakom Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ole M.P. Svart 18.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Hm... Høres i grunnen lurt ut med oljeprodukt ja, å da kanskje fluid film ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.