MR Swe Startet 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 16.Juni.2019 Hvilket lås rekommendereas til påhengsmotor på jollen (9.9hk) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 (redigert) Lås av denne typen, som hindrer tilgang til motorens festeskruer, er OK. Finnes i flere utgaver og fabrikater. Redigert 16.Juni.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 Man kan jo sette på en hengelås gjennom hullene på festeskruene på påhengeren? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Mouche Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 Jepp, en hengelås gjør jobben mht å hinder vingemutterne fra å skru seg opp samt enkelt tyveri. Hvis noen virkelig vil stjele en slik motor så er det ingen låsanordning som stopper en tyv. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Jannmar Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 Vingene på festeskruene er ofte i et plastmateriale, og kappes med et skjærfilblad på null komma niks. Låsen som lukker inne vingene på festeskruene er verre å åpne, krever annet redskap og tar mer tid. Det er kort sagt mer omstendig og avskrekkende. Men bevares. Når de skjærer ut akterspeilet og tar med seg 150 HK motorer så er det riktig at alt kan stjeles, men det er ingen grunn til å gjøre det lettest mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 Men nå vet vi vel egentlig fortsatt ikke hva TS spør om, enten det er sikkerhet mot tyveri, faren for at vingemutrene skrur seg opp og motor faller av eller hva som egentlig ligger i spørsmålet? Kanskje TS kan komme på banen i sin egen tråd? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
MR Swe Svart 16.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 Mouche.. tenkte mest for avskrekke tyveri..Vet ju at vil de som er "proff" tar den hvorsom helst Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 hadde ganske kraftig hengelås på sønnen sin båt.. stod på i to år og selfølgelig var den rusta fast.. tok ca 2 sec å klippe den av med kjettingsaks! så for tyverisikkring er det lite vits i.. nå kjører vi uten. Vil de ta motoren får de det altids til om dem vil..slipper å ødelegge noe ihvertfal uten lås! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Faxen Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 Tenk på forsikring. Lås er låst uansett- Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Hakkannen Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 Forsikringsmessig sett er det gjerne en fordel å ha gjort sitt for at motoren sikres? Brukte låsebøyle tidligere (fra Maritim), men denne var av pulverlakkert svartstål og rustet som den julingen de snakker om. Nå har jeg to greie hengelås i rustfritt, en til motoren på jolla og en til den andre motoren som henger på pushpit. Motorene er dermed låste, men ja, de er nok likevel lette å stjele. Jeg har i alle fall gjort mitt til å bremse tyven litt, forhåpentligvis går banditten videre. En annen ting som kan gjør motoren mindre attraktiv er å lakkere den med f.eks. Plastidip. Mine to har matt svarte deksler, håper jo de kriminelle tror dette er skikkelig lakk og dermed ikke gidder (Plastidipen kan dras av hvis man vil, uten at underlaget blir skadet). Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 17.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 Sist eg sjekket ble eg faktisk ikke anbefalt motorlås av forsikringen. Eneste de anbefalte var gps sporing på båten. Vil de ha av motoren skjærer de bare båten i filler. Det taper forsikringsselskapet på.... Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 17.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 Det blir som regel mye større skade på båten når lugardør er låst, luker, motor osv. enn ulåst.. vil de bryte seg inn tar det dem zero kalorier å ødelegge båten for å oppnå det de vil.. vil tro avskjært hekk knuste vindu ødelagte lugardører er skader som koster veldig mye å utbedre, i forhold til å bare erstatte objekter som blir stjålet.. i mange tilfeller er det ikke noe som blir stjålet! Min konklusjon er at det er enklest både for båteier og forsikring om ting ikke er låst.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.