Jump to content

Lås til påhengsmotor på jollen

MR Swe

Recommended Posts

Vingene på festeskruene er ofte i et plastmateriale, og kappes med et skjærfilblad på null komma niks.

Låsen som lukker inne vingene på festeskruene er verre å åpne, krever annet redskap og tar mer tid. Det er kort sagt mer omstendig og avskrekkende. 

Men bevares. Når de skjærer ut akterspeilet og tar med seg 150 HK motorer så er det riktig at alt kan stjeles, men det er ingen grunn til å gjøre det lettest mulig.

hadde ganske kraftig hengelås på sønnen sin båt.. stod på i to år og selfølgelig var den rusta fast..   tok ca 2 sec å klippe den av med kjettingsaks! så for tyverisikkring er det lite vits i.. nå kjører vi uten. Vil de ta motoren får de det altids til om dem vil..slipper å ødelegge noe ihvertfal uten lås!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Forsikringsmessig sett er det gjerne en fordel å ha gjort sitt for at motoren sikres?

Brukte låsebøyle tidligere (fra Maritim), men denne var av pulverlakkert svartstål og rustet som den julingen de snakker om. Nå har jeg to greie hengelås i rustfritt, en til motoren på jolla og en til den andre motoren som henger på pushpit. Motorene er dermed låste, men ja, de er nok likevel lette å stjele. Jeg har i alle fall gjort mitt til å bremse tyven litt, forhåpentligvis går banditten videre. 

En annen ting som kan gjør motoren mindre attraktiv er å lakkere den med f.eks. Plastidip. Mine to har matt svarte deksler, håper jo de kriminelle tror dette er skikkelig lakk og dermed ikke gidder (Plastidipen kan dras av hvis man vil, uten at underlaget blir skadet).

Det blir som regel mye større skade på båten når lugardør er låst, luker, motor osv. enn ulåst.. vil de bryte seg inn tar det dem zero kalorier å ødelegge båten for å oppnå det de vil.. vil tro avskjært hekk knuste vindu ødelagte lugardører er skader som koster veldig mye å utbedre, i forhold til å bare erstatte objekter som blir stjålet.. i mange tilfeller er det ikke noe som blir stjålet! Min konklusjon er at det er enklest både for båteier og forsikring om ting ikke er låst..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...