snekkerbod
Er allerede godt i gang. Motoren har i det siste gått i ferskvann, så det er nok årsaken til at dette synes å gå ganske enkelt
1. Drenert ut all bensinen fra tanken gjennom slangen som går til forgasser. Så grei ut, fant ikke noe smuss.
2. Tennplugg ut. Så ikke særlig slitt ut. Dro i snora mens den lå mot gods og gnistret som en kontrollert fyrverkeri. Så bra ut.
3. Demonterte forgasser. Ikke noe smuss noe sted som jeg kunne se. Blåste rent med trykkluft. Testet at flottør stenger hullet ved å blåse inn i bensininntaket etter at jeg monterte den sammen igjen. Da jeg løftet flottøren ble det potte tett. Nålen så også fin og symmetrisk ut.
4. Demonterte undervannshuset. Enkleste jobben jeg har gjort noen gang. Minimalt med korrosjon. Løsnet huset til impelleren. Også der noe hvit korrosjon, men lite. Null stress å skru opp. Impelleren hadde mistet en av seks vinger og en vinge så ut til å ha snurret "mot-veis". Så greit å bytte denne.
5. Tappet ut gearoljen. Så helt grei ut, Sort/brun. Ikke antydning til grå. Brukte trykkluft til å få ut alt. Skittet i bøtta tror og håper jeg var der fra før. Ganske sikker på det.
Ellers:
- Var en del bensin i motoren, tipper det var pga at bensintilførselen ikke var stengt. Og det rant gjennom forgasseren og ut gjennom luftinntaket under transport.
- En del sot på akslingen som går ned til gearhuset. Fikk gnidd av det meste med fille og 5-56.
Neste steg nå:
- Få tak i en riktig impeller, gearolje fra Biltema, fettpresse/marint fett og propellakselfett
- Det ble sagt her at det ikke er nipler på alle smørepunkter. Gear-hendelen går litt tregt (også etter at underhuset er demontert. Under den ser det ut til å være et smørepunkt. Hva betyr det som noen sa her at det ikke er nipler? Hva skal jeg da bruke?
- Hvor finner jeg termostathuset?
- Burde jeg sette inn boltene med noe for at de ikke skal korrodere fast? 5-56? Fett? Eller gjør dette det bare verre?
- Fant ikke noe bensinfilter - det er altså ikke dette? (har intern tank)
- Ved siden av gearoljeskruen er det en skrue som heter "Wash". Er dette i stedet for sånne klokker man putter på for å kjøre i ferskvann. I så fall, finnes det mulighet for en overgang fra denne til en Gardena-kobling?
Fant forresten en servicemanual her: Link