GVH1979 Startet 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 16.Juni.2019 Det nærmer seg avgang for min første tur fra Oslo til Kristiansand. Sjekker stadig værmeldingen og foreløpig ser det ut til at det ikke blir for ille. 6m/s med vind er meldt. Båten er en Finnmaster T8 så litt sjø skal jeg utholde. Planen er å dra ut fra Oslo (Sandvika) fredag i 18:30 tiden og håpe på Kragerø eller Risør fredag kveld. Dette skal gå hvis jeg holder ca 25knop. GeirT la ut forslag til rute tilbake i 2009 her på forumet som jeg har tatt utgangspunkt i, men hvis det er mulig å gå utaskjærs i 6 sekundmeter så gjør jeg det. Hva tenker forumet? Tar gjerne imot forslag til ruter eller strekninger man skal være obs på. Jeg tenker å gå utenfor Rakkebåene. Lørdag skal det blåse noe mer, 10-12ms, så det blir i så fall mer innaskjærs denne dagen. Vhf er ombord. På Marine Traffic skal båten komme opp som AVA hvis det er noen som vil følge litt med. Setter pris på tips og innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 Det er altfor tidlig å lese vindvarsel enda, tenker jeg. Skal samme vei på samme tid. Stor forskjell på 6 m/s forfra contra bakfra ? Jeg skal ikke like fort nedover. Ferie.. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 Min erfaring med slike turer med mindre båt er å starte når solen står opp og før solgangsbrisen kommer ved 10-tiden. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
GVH1979 Svart 17.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 Enig i at det er tidlig å studere vinden, men med alt man gleder seg til, så starter planleggingen og forberedelsene tidlig. Turen starter liksom med planleggingen. :-) Blir det mye vind kan det hende jeg holder farten din Worry II. :-) Slik det ser ut nå får vi vinden rett imot, det er jo lov å håpe på en 180 graders dreining, men blir vel mer og mer usannsynlig dess nærmere vi kommer fredagen. Jeg skulle gjerne ha kommet av gårde tidlig på fredagen, men har to kamerater som tar turen opp fra Sørlandet for å bli med sjøveien ned igjen samme dag. Jeg regner med at det blir tidlig avgang på lørdagen. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 17.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 Det som i alle fall er lovende, er hva de melder av vind fra søndagen og utover Slik denne sesongen har startet så har jo vinden herjet fra alle kanter på alle døgnets tider. Men, tradisjonen tro, på etappedager er det som Mouche skriver, bare å komme seg opp klokken 06 og i havn til 10. Jeg har avgang fra Moss ca kl 18 på fredagen og tar sikte på Verdens Ende eller Stavern om vinden tillater. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 17.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 Mouche skrev for 4 timer siden: Min erfaring med slike turer med mindre båt er å starte når solen står opp og før solgangsbrisen kommer ved 10-tiden. Eller kjøre om natten, da er det oftest stille og vakkert. Mørkt er det heller ikke på denne tiden av året. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 17.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 Lazyjack skrev 11 minutter siden: Eller kjøre om natten, da er det oftest stille og vakkert. Mørkt er det heller ikke på denne tiden av året. Er vel bare seilbåter som er ute om natta. Kanskje fordi de går så sakte. Er veldig lite båter om natta, og enten små lastebåter eller seilbåter. Prøver å få minst en nattseilas hver sommer, ofte blir det flere. Er mye innaskjærs muligheter på denne strekningen. Blir bare noen få turer ut i åpent farvann. Kjenner ikke båten til trådstarter, men tipper at det er mulig å holde ut 30 minutter i åpent farvann innimellom. Bare nyte turen i 5 knops sonene, det er der det er fint å være. Sitér dette innlegget Link to post
Lundstad Svart 17.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 Dette vet du selvsagt fra før, men fra området litt nord for Filtvedt og ned mot Tønsberg er det egentlig relativt åpent (og gørr kjedelig). Deretter kan du jo gå ganske så beskyttet i flott skjærgård ned mot Verdens Ende. Derfra blir det ganske langt åpent strekk, egentlig helt til Kragerø. Du kan få litt le ved å gå gjennom Viksfjord, over Larviksfjorden og innenfor Stavernsøya før du starter på Rakke. Men derfra er det vel i praksis åpent mer eller mindre hele veien til nord i Kragerøskjærgården. Flere steder å stikke inn underveis om det blir for heftig. Oscarsborg, Drøbak eller Son, om det allerede ved Filtvedt blir for galt. Tønsberg og området rundt er fullt av fine havner (Tallakshavn er jo rett ved Tønna), Kjerringvik, Ula, Svenner, Viksfjord, Stavern, Helgeroa, Nevlunghavn osv. Greit å ha sett seg ut noen nødhavner på forhånd. Men det er jo indrefileten av kyststripen vår du skal begi deg ut på (Tønsberg-Kristiansand), så dette kan ikke bli feil uansett! Sitér dette innlegget Link to post
GVH1979 Svart 17.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 Takker for gode tips @Lundstad, jeg håper virkelig ikke det blir så ille at vi må gi oss allerede rundt Filtvedt. Jeg tenker at hvis det blåser veldig friskt så kan vi dreie av og inn Vrengen mot Kjøpmannskjær. Ser for meg at det kan være litt roligere forhold der, krysse mot Østerøya for å ligge mer i le av vinden som foreløpig er meldt fra SV. Er det ikke for ille bør Larvik være innen rekkevidde da. Hvordan hørtes dette ut for dere som har gått strekningen tidligere? (Vi satser selvsagt på vindstille og flatt hav... men planlagte nødhavner er gull, sikkerhet først) Sitér dette innlegget Link to post
Lundstad Svart 17.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 Ja, da er du litt mer i le frem til Tønna. Er vel strekket forbi der til du er innenfor Svenner, og kanskje forbi Rakke/Langesundsfjorden som er det mest usikre på første strekket ditt? Sikkert flere her inne som har god peil på hvilken vindstyrke og retning man bør passe ekstra på i de områdene. Har selv kun gått der i godvær. Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 17.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 Vi håper vinen snart roer seg ned, å holde 25 knop i snitt hele dette stykke, tror jeg er litt ambisiøst. Det er ikke flat sjø fra Verdens ende til Jomfruland på en god stund enda. Om det blir det i år overhode, er det ingen som vet... Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Nå kjenner ikke jeg hverken båt eller mannskap men ut fra egen erfaring kan det se litt ruskete ut PR nå. Men det er ustabilt og skulle jeg nedover med rask båt så ville jeg fulgt nøye med på vind og utnyttet de rolige tidene. Over Rakke og langesunds fjorden kan det være godt med sjø. Når du har passert langesundsfjorden kan du gå innaskjærs til portør. Etter dette blir det åpent ned til Risør. Men det er et ganske Ok strekke selv med litt vind. Lykke til og tenk på mannskapet som ofte får litt mer følelse av sjø enn skipper. Sitér dette innlegget Link to post
GVH1979 Svart 18.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Takker for tilbakemelding @noship. Båten er er en Finnmaster T8 med en 300hk Yamaha på hekken. Med fulle tanker og last nærmer vi oss nok 3tonn vekt, så noe sjø og vind skal den tåle, men jeg har absolutt ikke tenkt å ta noen sjanser nedover. Sikkerheten går som nevnt foran alt, og jeg vil selvsagt la matrosene få siste ord hvis de føler det blir for mye vind. Vil vel påstå at skipperen er relativt godt vandt med båt etter å ha gått gradene i snart 40år, men jeg har aldri gått dette strekket eller et så langt strekk før for den saks skyld. Er derfor veldig takknemlig for alle tilbakemeldinger. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 (redigert) Om du ser på YR i dag, nedover forbi Lyngør, Tromøya og ned til Grimstad, så har de dreiet vindretningen til å komme fra vest. Det er lovende for oss edit.. (ikke fra øst, men vest så klart) Redigert 18.Juni.2019 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lundstad Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Om du kommer deg til Kragerø fredag ser det i hvert fall ut til at det kan lønne seg å gå videre tidlig lørdag. Fra 07-11 ser det i følge windy.com foreløpig ut til å være litt mindre vind nedover langs kysten før det drar seg litt til igjen utover dagen. Men det er lenge til lørdag, kan jo bli vindstille og 30 grader innen den tid... Sitér dette innlegget Link to post
GVH1979 Svart 18.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Veldig gode nyheter hvis vinden dreier @Worry II! Det er jo helt umulig å planlegge noe når været er så ustabilt som det har vært i mai og juni. Kunne vi ikke bare få samme vær som i fjor? De fleste var jo fornøyd da, hvor vanskelig kan det være liksom? :-) Kommer vi oss til Kragerø på fredagen @Lundstad virker det som en god plan å komme av gårde tidlig. Da kan vi reke innaskjærs når det evt blåser opp. Blir det for ille kan vi dreie inn mot Stavern og se etter Worry II :-) og heller krysse Langesundsbukta tidlig Lørdag hvis det er roligere da. Fra Risør og sørover har jeg tatt turen flere ganger som ung matros, men det begynner jo å bli en stund siden nå... Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 (redigert) Dette er et signal om at vi ikke skal dra når det løyer klokken 17 i morgen, GVH1979 ? Stiv kuling 14 på Svenner klokken 18 https://www.yr.no/sted/Norge/Vestfold/Larvik/Svenner/time_for_time.html 12 m/s på Bolærne: https://www.yr.no/sted/Norge/Vestfold/Færder/Østre_Bolærne/time_for_time.html Redigert 20.Juni.2019 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 Denne er fin, syntes jeg: https://www.barentswatch.no/bolgevarsel Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
GVH1979 Svart 20.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 Ser ikke ut til å være grunn for å haste av gårde til planlagt avreisetid fra Oslo nei. Hadde tenkt ca 18:30, men da kommer vi ut fjorden på verst tenkelige tidspunkt. @Worry II det ser absolutt ut til at strekket mellom Sandefjord - Langesund kommer til å bli for tøft ja. Barentswatch ( takker @dennrick) melder signifikant bølgehøyde på over 2 meter og maksimalt over 4m på det strekket i morgen kveld. Det meldes bedre forhold tidlig lørdag, så det spørs om ikke Tønsberg - Verdens Ende eller (noe optimistisk) Sandefjord blir første stopp, muligens før dette også. Tidlig opp lørdag for å se an forholdene og evt fortsette mot Kragerø. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 Ja, tror ikke du trenger å stå tidlig opp heller. Det skal jo løye mer utover dagen på lørdag Sitér dette innlegget Link to post
Lundstad Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 GVH1979 skrev 14 minutter siden: spørs om ikke Tønsberg - Verdens Ende eller (noe optimistisk) Sandefjord blir første stopp, muligens før dette også Jepp, tipper Sandefjord er optimistisk (mye krapp sjø rundt Tønsberg Tønne). Om jeg leser Baretswatch riktig ser det ut til at det skal være en del sjø over Rakke og nedover på lørdag også. Ta en pub-til-pub runde i Stavern da vel! Finnes ikke noe bedre sted å være en lørdagskveld på sommeren Sitér dette innlegget Link to post
GVH1979 Svart 20.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 Med det været og den usikkerheten det medfører tror jeg man vurdere nautisk mil for nautisk mil. Meget mulig jeg kaller deg opp på vhf @Worry II for å høre hvordan forholdene er i området. Stavern har jeg aldri vært i før, så lenge de har landstrøm og et tappetårn i nærheten så blir det nok suksess uansett @Lundstad. Vi har sånn sett ingen hast så lenge vi er i Kristiansand i løpet av søndagen. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 Bare å rope, AVA ! Lyder både "Worry II" og "All Inclusive". Sitér dette innlegget Link to post
GVH1979 Svart 20.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 Sitér dette innlegget Link to post
Lundstad Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 GVH1979 skrev for 5 timer siden: Stavern har jeg aldri vært i før, så lenge de har landstrøm og et tappetårn i nærheten så blir det nok suksess Da har du noe godt i vente! Der er landstrøm og et stort antall tappetårn! Stavern er viden kjent for sitt store utvalg av trivelige spise- og sjenkesteder sommerstid. Anbefales på det varmeste. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.