
Johannes
Føreren av en vannscooter er på mange måter en myk traffikant på sjøen, men i motsetning til andre myke traffikanter, som. f.eks kajakkpadlere, har vannscootere et betydelig skadepotensiale. Og de kan være sykt irriterende....
Uansett, de er myke trafikanter, og vil ofte komme dårlig ut i et sammenstøt.
Har selv vert nære på å kollidere med en vannscooter, scooteren tok meg igjen, min fart ca 20 knop, scooteren kanskje det doble.
Han passerer meg på min babord side, krysser like foran baugen, kjører seg ned i en bølge med påfølgende bråstopp.
Her var det ca. 2 sekunder margin for en unnamanøver. Og det gikk bra.
For egen del hadde et fatalt utfall her tatt mer en nattesøvn. Potensialet var to unge mennesker som satt på den scooteren.
Men om jeg hadde fått skylden i en rettsak er jeg ikke helt sikker på.
Rettspraksis fra veitrafikken viser at adferden den som blir påkjørt bakfra kan ha betydning for utfallet når skyld plasseres.
Utfordringen er gjerne å kunne bevise uaktsom adferd, med mindre det finnes vitner.
I veitrafikken har dashbord kamera blitt viktig som bevis. Kanskje noe for båter også?