Jump to content

Forskjell på en tommes stigning på propellen, hva utgjør det

nomen

Recommended Posts

Er vel kanskje ett litt vanskelog å svare på, men sikker mange her som mye mer greie på dette en meg.

Saken er at jeg har flyttet min Yamaha 20 hester (omgjort 9,9) over på en båt som er ca 100 kg tyngre.

Jeg har en 9 1/4×11 propell idag, og da klarer den ikke å dra Smartrib 330 opp i plan med 4 stk ombord.

Fikk låne en 9 1/4×9 propell igår, og da drar den seg litt motvillig opp i plan.

Testet også samme oppsett med kun en liten ungdom, og da spratt den opp i plan og ingen turtallsperre slår inn.

Alt er da forsåvidt greit, bortsett fra at jeg kunne ønsket å teste med 8" stigning for å få den enda sterkere, men frykter da at jeg får for høyt turtall med ulastet båt.

Så finnes det råd, erfaringer?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

En tomme opp/ned i pitch blir ganske mange omdreininger når det er snakk om så lav stigning som her. Kanskje så mye som 6-700rpm. Grunnen til det er at motorens max turtall fordeles over disse relativt få tommene i stigning. Dermed er det kanskje en viss risiko for at du når turtallsperren som du sier. En løsning er å få montert en turteller, og manuelt holde litt tilbake på gassen/følge med på turtallet.

Kjørt testtur igjen nå, ny Solas 9 1/4×9 alu. propell og 4 stk i båten. 2 voksne og to barn,  planer helt greit, selv med ganske grov motsjø ut Eidangerfjorden.

Testet så med to gutter, de fikk tillatelse til full gass i for forskningens skyld?, ingen turtallsperre. Da sier jeg meg meget fornøyd.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...