Roger jo
Aabenraa kommer fra bynavna Opnør og Opnøraa, men betydningen «åpen strand» har også vært foreslått. Byen oppsto tidlig i middelalderen omkring bispeborgen Opnør Hus. I middelalderen var byen kjent for sitt fiskeri og sin humlefremstilling. Byen fikk status som kjøpstad i 1240. Aabenraa hørte etter den danske arvedelingen i 1560 og frem til arvehyldningen i 1721 under Gottorp-hertugerne. Byen hadde sin storhetstid fra 1750-tallet og frem til 1864. I denne perioden var byens skipsfart i stor vekst med handel på Middelhavet, Kina, Sør-Amerika og Australia. Aabenraa hadde det danske monarkis største handelsflåte etter København og Flensborg. Byens fire til seks skipsverft var berømte for sine skip. Mest berømt ble klipperen Cimber som seilte fra Liverpool til San Francisco på 106 døgn i 1857.
Aabenraa havn er en frihavn og en havn med pensjonspris for de over 65.
Vi kom galt ut fra starten av hadde ikke mer en fortøyd før havnekapteinen kom og spurte hvor lenge skal dere ligge ?
3 dager "off" han kommer hjem i morgen men, det kan dere ligge. og så vippet han begge plassene over til RØDT,
går det? det ordner seg sa jeg.
Nebbet langt inn på kaia så kom jolla på innsiden og sidevind flyttet oss til neste bås.
Litt senere kom hun og banket på for få litt brød da kom det noen ender som ble jaget,
da ble det tre til endene og to til svanene.
Nabobåten kom hjem og med en katt i band
De bandt den på kaia og den gikk over og tilbake, denne gangen gikk den ned mellom bjelkene og rundt og da ble det stopp på tilbaketuren så matmor måtte løse floken.
Gikk tom for gass og fikk byttet den rett borti gaten i krysset der en går opp til Fakta, Aldi og Lidel 7 min fra kaien
Kull og oljekraftverket er nedlagt ingen røk ut av pipen.
De totale CO2-utslippene i 2008 var ca. 2 174 000 tonn,
Alt skal rives og skal avsluttes i 2020 så ny industri kan få plass. skrev jeg i 2017.
Idag er kullhaugene større, så jeg lurer.
litt her om byen fra sist.