aroneid Startet 17.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 17.Juni.2019 Skal på hyttetur i sommer, og ønsker å ta med båten (24fot). Hytta ligger sør på Byrknesøy (Brimnes), men uten båtplass. Er det noen som har tips til plass jeg kan legge båten en ukes tid? Enten gjestehavn eller privat etter avtale. Ser det ligger noen båtanlegg på vestsiden av Byrknesøy (Bremnes hyttefelt, Naustvågen, Byrknes sentrum), men tror østsiden av Byrknes og Mjømna er bedre utgangspunkt (blir nok mest turer nordover). Er det gjestehavn på Mjømna? Er det noen muligheter i Gråvika (sørøst på Byrknesøy)? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 17.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 Er gjestehavn i Tausevågen i sør, og på vestsiden i Nedgardsvika... Begge på Byrknesøy ... Sitér dette innlegget Link to post
aroneid Svart 18.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Ida Marie III skrev for 19 timer siden: Er gjestehavn i Tausevågen i sør, og på vestsiden i Nedgardsvika... Begge på Byrknesøy ... Takk for gode tips, skal sjekke de ut! Vet du om det er noe på Mjømna, eller på østsiden av Byrknesøy (altså mot Mjømna)? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 aroneid skrev for 3 timer siden: Takk for gode tips, skal sjekke de ut! Vet du om det er noe på Mjømna, eller på østsiden av Byrknesøy (altså mot Mjømna)? Passerte der i går, mener jeg så en småbåthavn på Mjømna... Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Tausevågen eller Nedgardsvika er et greit utgangspunkt for turer nordover. Det er godt merket led på vestsiden av Byrknesøy, gjennom kanalen i Svartesundet og østover gjennom Nordre Grimesundet. Sitér dette innlegget Link to post
aroneid Svart 19.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2019 (redigert) Fiks skrev for 10 timer siden: Tausevågen eller Nedgardsvika er et greit utgangspunkt for turer nordover. Det er godt merket led på vestsiden av Byrknesøy, gjennom kanalen i Svartesundet og østover gjennom Nordre Grimesundet. Takk for tips! Hvor utsatt er området for havdønninger/vind (ikke inne i gjestehavnen, men på tur ut/inn)? Ikke alle i båten på turen som er så glad i bølger (det blir altså mye småturer i nærområdet), tenkte derfor at østsiden av Byrknesøy og Mjømna lå litt mer i le. :) Er det mulig å gå gjennom Søre Grimesundet også (bare av ren interesse)? Så noe grunt ut på kartet (og ble anbefalt for padling). Redigert 19.Juni.2019 av aroneid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
aroneid Svart 19.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2019 Ida Marie III skrev for 18 timer siden: Passerte der i går, mener jeg så en småbåthavn på Mjømna... Ja, det ligger en i Leirvika. Prøver å finne kontaktperson både via en Mjømna-gruppe på Facebook og via kommunen. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 19.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2019 Det er et flott område på vestsiden av Byrknes øy...rett til havs, og havnen der Nedgardsvika er veldig godt skjermet... Skulle jeg fisket, ville jeg valgt vestsiden der... er masse skjær og grunner, så ha gjerne med kartplotter...har lagt der selv, og fått fisk i det området... Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 19.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2019 aroneid skrev for 12 timer siden: Takk for tips! Hvor utsatt er området for havdønninger/vind (ikke inne i gjestehavnen, men på tur ut/inn)? Ikke alle i båten på turen som er så glad i bølger (det blir altså mye småturer i nærområdet), tenkte derfor at østsiden av Byrknesøy og Mjømna lå litt mer i le. :) Er det mulig å gå gjennom Søre Grimesundet også (bare av ren interesse)? Så noe grunt ut på kartet (og ble anbefalt for padling). Har hatt en del båtturer i dette området om sommeren og aldri opplevd leden på vestsiden av Byrknesøy som problematisk.Er for øvrig enig med @Ida Marie III at det er et flott område og har brukt flere naturhavner rundt Byrknesøy, bl.a. Havrøysundet, Søre Skorpevågen, Innenfor Saløy (på vestsiden av Kversøy), Indre Årøyvågen, og Kokksøysundet. Har også overnattet noen ganger i den nye gjestehavnen i Tausevågen. Søre Grimesundet har et smalt og grunt punkt omtrent halvveis gjennom. Det ser ut som om dette partiet er sprengt og mudret, men kartet viser kun 0,3m dybde der. Har selv kun kjørt gjennom i jolle og 15 fots båt med påhengsmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Fjell og sjø Svart 17.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2023 Hei @Fiks, Jeg skal en tur nordover i sommer og væravhengig planlegger jeg en stopp vest eller øst for Byrknesøy. Naturhavnene du nevner ser ut som fine plasser. Var plassen ved Årevågen utsatt for hekkbølger fra øst? Søre Skorpevågen ser ut som et godt beskyttet havn, var du fortøyd mot fjell på nordside? Har du kanskje vart i viken sør for Klauvneset? Takk Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 17.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2023 Litt om gjestebrygga på Byrknes her: https://pequod.nesodd1.no/?page_id=23996 Var innom der høsten 2021. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Baylars Svart 18.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2023 Leirviki er private båtplasser for hyttene i området. Men er gjestehavn i tilknytning til bobilcampen på Mjømna. Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 22.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2023 (redigert) Fjell og sjø skrev On 17.2.2023 at 22.27: Hei @Fiks, Jeg skal en tur nordover i sommer og væravhengig planlegger jeg en stopp vest eller øst for Byrknesøy. Naturhavnene du nevner ser ut som fine plasser. Var plassen ved Årevågen utsatt for hekkbølger fra øst? Søre Skorpevågen ser ut som et godt beskyttet havn, var du fortøyd mot fjell på nordside? Har du kanskje vart i viken sør for Klauvneset? Takk Hei @Fjell og sjø Det er noen år siden jeg overnattet i Indre Årevågen, kan ikke huske at hekkbølger fra sundet utenfor var noe problem, jeg fortøyde tvers over en liten vik på nordsiden nesten helt ytterst i vågen. Leden for større skip går ellers lenger ute, på vestsiden av Røytingkalven. Indre Årevågen Har ikke prøvd viken sør for Klauvneset. Er usikker på bunnforholdene der, det ser ut som om det er en del mudder i sundene og vikene vest for Klauvneset. I søre Skorpevågen har jeg fortøyd lengst vest i vågen der det er en liten strand som er i le for nordavinden. Søre Skorpevågen Strand i Søre Skorpevågen Vrakrester innerst i Søre Skorpevågen Gjestebrygge i Nergardsvika Gjestebrygge i Tausevågen (Har brukt ledige båser der det ikke var rigget fortøyninger) Naturhavn vest for Byrknes, i sundet sør for Godfarøyna. Plassen har en stor tidevanndam med sandbunn. Redigert 22.Februar.2023 av Fiks (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjell og sjø Svart 15.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2023 Takk for infoen @Fiks Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.