Jump to content

Gjestehavn rundt Byrknesøy/Mjømna?

aroneid

Recommended Posts

Skal på hyttetur i sommer, og ønsker å ta med båten (24fot). Hytta ligger sør på Byrknesøy (Brimnes), men uten båtplass.

Er det noen som har tips til plass jeg kan legge båten en ukes tid? Enten gjestehavn eller privat etter avtale.

Ser det ligger noen båtanlegg på vestsiden av Byrknesøy (Bremnes hyttefelt, Naustvågen, Byrknes sentrum), men tror østsiden av Byrknes og Mjømna er bedre utgangspunkt (blir nok mest turer nordover). Er det gjestehavn på Mjømna? Er det noen muligheter i Gråvika (sørøst på Byrknesøy)?

Ida Marie III skrev for 19 timer siden:

Er gjestehavn i Tausevågen i sør, og på vestsiden i Nedgardsvika...

Begge på Byrknesøy ...

Takk for gode tips, skal sjekke de ut! Vet du om det er noe på Mjømna, eller på østsiden av Byrknesøy (altså mot Mjømna)?

Fiks skrev for 10 timer siden:

Tausevågen eller Nedgardsvika er et greit  utgangspunkt for turer nordover. Det er godt merket led på vestsiden av Byrknesøy, gjennom kanalen i Svartesundet og østover gjennom Nordre Grimesundet.

Takk for tips! Hvor utsatt er området for havdønninger/vind (ikke inne i gjestehavnen, men på tur ut/inn)? Ikke alle i båten på turen som er så glad i bølger (det blir altså mye småturer i nærområdet), tenkte derfor at østsiden av Byrknesøy og Mjømna lå litt mer i le. :)

Er det mulig å gå gjennom Søre Grimesundet også (bare av ren interesse)? Så noe grunt ut på kartet (og ble anbefalt for padling).

Redigert av aroneid (see edit history)

Det er et flott område på vestsiden av Byrknes øy...rett til havs, og havnen der Nedgardsvika er veldig godt skjermet...

Skulle jeg fisket, ville jeg valgt vestsiden der... er masse skjær og grunner, så ha gjerne med kartplotter...har lagt der selv, og fått fisk i det området...

aroneid skrev for 12 timer siden:

Takk for tips! Hvor utsatt er området for havdønninger/vind (ikke inne i gjestehavnen, men på tur ut/inn)? Ikke alle i båten på turen som er så glad i bølger (det blir altså mye småturer i nærområdet), tenkte derfor at østsiden av Byrknesøy og Mjømna lå litt mer i le. :)

Er det mulig å gå gjennom Søre Grimesundet også (bare av ren interesse)? Så noe grunt ut på kartet (og ble anbefalt for padling).

Har hatt en del båtturer i dette området om sommeren og aldri opplevd leden på vestsiden av Byrknesøy som problematisk.Er for øvrig enig med @Ida Marie III  at det er et flott område og har brukt flere naturhavner rundt Byrknesøy, bl.a. Havrøysundet, Søre Skorpevågen, Innenfor Saløy (på vestsiden av Kversøy), Indre Årøyvågen, og Kokksøysundet. Har også overnattet noen ganger i den nye gjestehavnen i Tausevågen.

Søre Grimesundet har et smalt og grunt punkt omtrent halvveis gjennom. Det ser ut som om dette partiet er sprengt og mudret, men kartet viser kun 0,3m dybde der. Har selv kun kjørt gjennom i jolle og 15 fots båt med påhengsmotor.

• 3 år senere...

Hei @Fiks, Jeg skal en tur nordover i sommer og væravhengig planlegger jeg en stopp vest eller øst for Byrknesøy.  Naturhavnene du nevner ser ut som fine plasser. Var plassen ved Årevågen utsatt for hekkbølger fra øst? Søre Skorpevågen ser ut som et godt beskyttet havn, var du fortøyd mot fjell på nordside? Har du kanskje vart i viken sør for Klauvneset? Takk

Fjell og sjø skrev On 17.2.2023 at 22.27:

Hei @Fiks, Jeg skal en tur nordover i sommer og væravhengig planlegger jeg en stopp vest eller øst for Byrknesøy.  Naturhavnene du nevner ser ut som fine plasser. Var plassen ved Årevågen utsatt for hekkbølger fra øst? Søre Skorpevågen ser ut som et godt beskyttet havn, var du fortøyd mot fjell på nordside? Har du kanskje vart i viken sør for Klauvneset? Takk

Hei @Fjell og sjø

Det er noen år siden jeg overnattet i Indre Årevågen, kan ikke huske at hekkbølger fra sundet utenfor var noe problem, jeg fortøyde tvers over en liten vik på nordsiden nesten helt ytterst i vågen. Leden for større skip går ellers  lenger ute, på vestsiden av Røytingkalven.

IMG_0940.JPG.4a594f5e305c6e849b1e252e679a4052.JPG

Indre Årevågen

Har ikke prøvd viken sør for Klauvneset. Er usikker på bunnforholdene der, det ser ut som om det er en del mudder i sundene og vikene vest for Klauvneset.

I søre Skorpevågen har jeg fortøyd lengst vest i vågen der det er en liten strand som er i le for nordavinden. 

image.jpeg.0624f7fa63605783553d4306bef8cc73.jpeg

Søre Skorpevågen

image.jpeg.9e6f5e9eab964e964a5f767f1816796f.jpeg

Strand i Søre Skorpevågen

20190419_113653.jpg.1112d7f78acbf2779a28b6948bea0229.jpg

Vrakrester innerst i Søre Skorpevågen

20210828_140247.jpg.7d11a338da9208a69d17622d6a26ca98.jpg

Gjestebrygge i Nergardsvika

20160723_094121.jpg.c563d0851102e24bfaaf8b3cc43cf4ff.jpg

Gjestebrygge i Tausevågen (Har brukt ledige båser der det ikke var rigget fortøyninger)

20160625_130138.jpg.3bf0bac29da6b11b48c839169a86029b.jpg

Naturhavn vest for Byrknes, i sundet sør for Godfarøyna. Plassen har en stor tidevanndam med sandbunn.

Godfarya.png.d02ed9c3f31c8e412f4b54833eede935.png

Redigert av Fiks (see edit history)
  • 4 måneder senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...