NilsPils
Hulda skrev for 4 timer siden:Det blir ikke mer carbon (C) enn det var fra før av om materialet ikke blir forurenset.
Stemmer nok det. Men da er det spesielt viktig at en har et rustfritt stål med lite C i utgangspunktet. Ellers vil varmepåvirkning resultere i uønskete cromcarbider som gjør matrialet sprøtt. Kaldbøying kan også være en årsak. Men kjettingen til trådstarter hadde sprøbrudd i sveisesonen . . .
Jeg har jobbet med og konstruert sveiste konstruksjoner i rustfritt stål gjennom hele min over 50 år lange yrkeskarrierre. Jeg husker godt slutten av 1960-tallet da rustfritt stål for alvor ble introdusert i vannkraftbransjen og alle problemene vi hadde i begynnelsen med vareierende materialkvaliteter og urenheter i stålet. Det hendte sågar at ferdige, testete og godkjente produkter plutselig fikk sprekker mens de enda lå i verkstedet. Jeg kan godt tenke meg at man fremdeles ligger på det nivået i enkelte land . . . .
Og når det gjelder varmgalvanisering av vanlig stål var det heller ikke uvanlig at den prosessen førte til etterfølgende sprøbrudd . . .