ne.andersson Startet 17.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 17.Juni.2019 Hei, Jeg vurderer salg av min Maxi 95 årsmodell 1980 produksjonsnr. ca ~900 men sliter veldig med å finne ut av riktig pris. Har vurdert å legge den ut for 175k men vil ikke gå for høyt eller for lav ut. Så jeg tenkte at om jeg beskriver status på båten her og legger ut en del bilder så kanskje dere kan hjelpe meg med å finne ut av det? (beklager mengden bilder, men tenkte at et bilder sier mer enn tusen ord) Status. Båten har vært i min eie i 3 år og har vært opp hvert år for lagring på land og bunnsmøring. Motoren ble byttet i fjor høst, er en VP D1-30F og har gått litt under 20 timer, starter og går som en klokke. (hva annet hadde man forventet med helt ny motor. Halvparten av gjennomføringene ble skiftet i vinter. Elektrisk anlegg er gradvis oppdatert av meg siden innkjøp og nå er alt skiftet ut, ny batteribank med skillerele, solcelleanlegg 200w etc. Septiktank og slanger er skiftet for 1 år siden. Dieselvarmer 5kw, landstrømsentral 16A og ny batterilader ble montert i vinter. Seilgarderoben er stor, 3 storseil, minst 5 forskjellige fokker og 2 spinnakere. Det eneste som er "feil" på båten akkurat nå er at den trenger å få montert en mindre propell sånn at den passer gearet til ny motor. Så nå til prisingen, mener dere at jeg er far-off på 175k eller er det bare å kjøre på? Utvendig: Innvendig: Teknisk: Gjennomføringer: Motor: Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Vanskelig å si, men jeg tror ikke du er far-off med 175k, men hvis du vil selge den raskt, så ville jeg nok gått litt ned i pris. Stort pluss med ny motor, men jeg vil tro det trekker litt ned at den ikke har rulleforseil. Denne er vel med jernkjøl, og det trekker kanskje også litt ned. Ser på finn.no at det ligger ute maxi 95 fra 115' (med ny motor, men bare et bilde) til 260'. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 18.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 OK - takk for hjelpen. Ja jeg vet at det trekker ned noe at den ikke har rollefokk men å andre siden så har man jo da mulighet å velge alt fra å gå med stormfokk til 150% genoa så jeg vet ikke. Nei dette er faktisk en av dem siste med inn-støpt blykjøl så her er det ingen kjølbolter å være urolig for. Ja det er akkurat det som gjør meg forvirret men det var en her på forumet som jeg har vært i kontakt med tidligere som har vært inne i den til 115 og fortalte at den var ikke mye flatterende innvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Tror du er i nærheten av riktig pris. Ser de ligger stort sett mellom drøyt 100' og drøyt 200'. Tror sjelden noen blir solgt for over 200 uansett om seil og motor er nye, men for meg virker det som en bedre deal å kjøpe en oppgradert båt for 175' en en båt med original motor,gamle seil og uten moderne utstyr til 110'. Pengene flyr fort hvis man skal begynne å oppgradere... Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 18.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 OK, da tror jeg at det blir til at jeg tar meg en tur ned i båten, vasker og rydder litt så får båten legges ut for 175 så får vi se hvordan responsen er. Takk for gode innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Kallethekid skrev 1 time siden: Tror du er i nærheten av riktig pris. Ser de ligger stort sett mellom drøyt 100' og drøyt 200'. Tror sjelden noen blir solgt for over 200 uansett om seil og motor er nye, men for meg virker det som en bedre deal å kjøpe en oppgradert båt for 175' en en båt med original motor,gamle seil og uten moderne utstyr til 110'. Pengene flyr fort hvis man skal begynne å oppgradere... Enig, men det er et par ting som "slår meg". Seilene er gamle og alle 5 fokkene har i praksis null verdi om en vil ha rulle, og alle vil vel ha rulle på en familiebåt egentlig. Kostnad for rulle og rullefokke/genua.... rundt 50 000,- til sammen, eller mer om en må sette jobben bort? Og det viktigste, i mine øyne, båten er ikke driftsklar når det er feil propell montert. Det betyr at båten må opp og en må finne ut hvilken propell som passer... og med mindre man kjøper en fast treblads så er propell også ganske dyrt. Samlet kostnad med løft og propell, hvis man kan gjøre jobben selv, alt fra oppunder 10 000,- til .... 30 000,-? Og den kostnaden og alt det praktiske "styret" må kjøper ta før båten er klar for bruk. Det vil være "partykiller" for mange. Så om det er en eneste ting jeg ville fått gjort før salg, få riktig propell på båten. En båt som er "ferieklar" er nok mye mer lettsolgt nå på våren enn en som er "nesten klar". Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 18.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 (redigert) Pinkvin skrev 21 minutter siden: Enig, men det er et par ting som "slår meg". Seilene er gamle og alle 5 fokkene har i praksis null verdi om en vil ha rulle, og alle vil vel ha rulle på en familiebåt egentlig. Kostnad for rulle og rullefokke/genua.... rundt 50 000,- til sammen, eller mer om en må sette jobben bort? Og det viktigste, i mine øyne, båten er ikke driftsklar når det er feil propell montert. Det betyr at båten må opp og en må finne ut hvilken propell som passer... og med mindre man kjøper en fast treblads så er propell også ganske dyrt. Samlet kostnad med løft og propell, hvis man kan gjøre jobben selv, alt fra oppunder 10 000,- til .... 30 000,-? Og den kostnaden og alt det praktiske "styret" må kjøper ta før båten er klar for bruk. Det vil være "partykiller" for mange. Så om det er en eneste ting jeg ville fått gjort før salg, få riktig propell på båten. En båt som er "ferieklar" er nok mye mer lettsolgt nå på våren enn en som er "nesten klar". Jeg er ikke enig i det med rullefokken og alderen på seilene mine da jeg har mange som ikke er gamle i det hele tatt og jeg er ikke sikker på at jeg ville hatt rullefokk om jeg fikk det, hvordan heiser du da en genaker når du føler for å bruke det? Men jeg er helt enig i det med propellen, båten fungerer helt fint med propellen som sitter på nå men etter undersøkelser vet jeg at det mangler ca 400RPM og må ned en del i størrelse for at alt skal være perfekt, dette fant jeg ikke ut før båten var satt på vannet i år, om jeg ikke får solgt båten kommer jeg til å vente til høsten for å skifte denne uansett. Nå er dette med propellen ikke et veldig stort problem for meg da jeg kun bruker motor når man må (inn og ut av havn samt om det er helt vindstille) men jeg vet jo at det er flere som ikke har opp seilene på hele ferien og jeg forstår at dette vil være et større problem for dem. Redigert 18.Juni.2019 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 (redigert) Pinkvin skrev 24 minutter siden: Enig, men det er et par ting som "slår meg". Seilene er gamle og alle 5 fokkene har i praksis null verdi om en vil ha rulle, og alle vil vel ha rulle på en familiebåt egentlig. Kostnad for rulle og rullefokke/genua.... rundt 50 000,- til sammen, eller mer om en må sette jobben bort? Og det viktigste, i mine øyne, båten er ikke driftsklar når det er feil propell montert. Det betyr at båten må opp og en må finne ut hvilken propell som passer... og med mindre man kjøper en fast treblads så er propell også ganske dyrt. Samlet kostnad med løft og propell, hvis man kan gjøre jobben selv, alt fra oppunder 10 000,- til .... 30 000,-? Og den kostnaden og alt det praktiske "styret" må kjøper ta før båten er klar for bruk. Det vil være "partykiller" for mange. Så om det er en eneste ting jeg ville fått gjort før salg, få riktig propell på båten. En båt som er "ferieklar" er nok mye mer lettsolgt nå på våren enn en som er "nesten klar". Jeg noterte ikke at det ikke var rullegenua på båten. Tror nok de aller fleste som kjøper båt i denne kategorien ønsker seg/krever rulle foran. Enig at det må tas høyde for dette ved prising. Propellen kan vel leves med til høsten. Redigert 18.Juni.2019 av Kallethekid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 18.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Jeg tenker at den legges ut og så får vi se hvordan markedet responderer takk for innspill, mulig jeg plutselig må få montert en rollefokk da til tross for at det ikke har vært noe problem uten eller ønske fra min siden i løpet av årene jeg hatt den Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 ne.andersson, jeg spiller djevelens advokat, så ikke ta det personlig :-) Ikke så farlig om du ikke er enig med meg, det er uten tvil en båt som gir mye for pengene på mange måter. Og den er vel midt i segmentet for "familien første båt", både prismessig og typemessig. Jeg er så gammal at jeg har seilt og eid båt med stagkroker og har ikke veldig store utfordringer med det. Men som familiefar med småbarn i familiebåten.... da ruller rullefokka høyt opp på ønskelista temmelig kjapt. ---- Har selv fulgt med på samme delen av markedet, og litt oppover i pris det siste året da vi regner med å gå ned fra 39 til rundt 30 fots båt i løpet av ett år eller to. Det er nesten "skremmende" hvor mye en får for pengene nå. Syns det var "skremmende" også for 3-4 år siden og tenkte på mange måter at markedet var nådd bunnen, men ser vel at prisene ligger enda lavere nå. For 3-4 år siden kunne ny motor eller seil dra prisen opp en god del på 80- tallere, i dag ser det ikke ut til å hjelpe veldig mye. Samtidig er også utvalget i båter under 400 000,- som er nyere enn fra år 2000, stadig voksende. Og en kan få en "moderne" seilbåt veldig rimelig. Pr. nå ligger det 11 Bavaria, Janneau, Beneteau, Hanse, Gib Sea osv i størrelsen 30- 34 fot i prisspennet 325 til 400,-, alle fra år 2000 eller nyere, nyeste er Bavaria 30 Cruiser fra 2007 til 399,-. De "billigste" er en Bavaria 31 Cruiser med cockpittelt, autopilot, rullestor og fokke ++ til 325,- Ligger også en Jenneau 32.2 fra 2000 med nyere seil, foldepropell (fast følger med som reserve), el ankervinsj foran og bak +++ til 325,- Klart, det er ett stykke fra 170 til 325 men jeg tror det er båter i samme markedet egentlig. Jeg er usikker på om prisdifferansen er stor nok. Men svaret vil gi seg selv, er prisen "rett" så blir den solgt, lykke til! :-) Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Jeg tror dessverre 175k er for høyt. Rullegenoa er for mange et «must» på denne typen båt og folk vil ha 100 % seilklar båt inkludert propell som passer. Jeg ville skiftet propell før salg og lagt ut til 149k. Blir båten først liggende en stund på Finn.no så kan det fort drøye leeenge før du får solgt. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 ne.andersson skrev for 5 timer siden: Jeg tenker at den legges ut og så får vi se hvordan markedet responderer takk for innspill, mulig jeg plutselig må få montert en rollefokk da til tross for at det ikke har vært noe problem uten eller ønske fra min siden i løpet av årene jeg hatt den Det er eneste måten å få vite om prisen er riktig! Du trenger bare en kjøper som er synes båten er mer prisverdt en de andre båtene på Finn for at båten skal bli solgt. Jeg ville ikke montert rullefokk, men heller vært beredt å gi et prisavslag. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 18.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Ja vi får se :) jeg skal uansett legge den ut og så ser vi hvordan det går, om ikke annet så får jeg gleden av å bruke den i et år til Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Problemet med å legge den ut til en for høy pris er at man ikke får noen respons. Neste trekk er at man da reduserer prisen og markedet tenker sitt, og det er ikke i favør av selger for å si det slik. Legg den ut nærmest mulig smertegrensen, men sørg for at den er ferieklar! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Frissy Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Jeg tenker at man bør legge seg tett på de billigste. Ingen kjøper en båt som er dyrere enn de andre. Man får dessverre lite kr for ekstra utstyr men gjerne lettere å selge enn de som ligger i samme prisleie. Jeg solgte seilbåten i år og hadde kø da jeg solgte, Men det var noe tidligere på sesongen. Er på tide å legge ut nå hvis du vil selge før neste år.... de fleste som skal ha båt vil jo ha den til sommeren. Rydd skikkelig og legg en god plan for foto. Gjerne bilder fra sjøen og slik den leveres. Det betyr å ta bort alt personlig rot/ greier. Sitér dette innlegget Link to post
StåleK Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Hadde i lang tid planer om å kjøpe en Maxi. At den har ny motor er et enormt pluss vil jeg si. Jeg som ikke har masse seilerfaring hadde nok bestemt meg for å klare meg med den riggen og seilene som er på båten idag så lenge jeg ikke må til seilmaker innen kort tid. Tror jeg hadde prøvd meg på 175 som du sier og heller tenkt i mitt stille sinn at du fikk ta avgjørelsen om hva du gjør når prutebanden kommer med skambudene sine på 100- 150 hvis det viser seg vanskelig å få solgt til prisantydning. Men jeg hadde fått båten ut på finn brennkvikt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.